BankID på fil

BankID på fil är en e-legitimation som lagras i din dator. Här får du som företagskund hjälp med att komma igång.

Skaffa BankID på fil

För att kunna skaffa Mobilt BankID behöver du vara privatkund i Nordea och ha tillgång till Internetbanken Privat. Läs mer om att bli privatkund

Installera säkerhetsprogram

Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammetÖppnas i nytt fönster från BankIDs installationssida.

Ladda ner BankID på fil

  • Logga in i Internetbanken PrivatÖppnas i nytt fönster från en dator med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea.
  • Välj "BankID" i vänstermenyn, sedan "Nytt BankID", "Hämta BankID på fil".
  • Kryssa i att du godkänner avtalet och signera sedan med hjälp av SIGN på kortläsaren eller Mobilt BankID.
  • Klicka på "Hämta BankID från bankid.com".
  • Klicka på "Klicka här om den senaste versionen är installerad" om du installerade BankID säkerhetsprogram i steg 1.
  • Klicka på Hämta BankID.
  • Klicka på Starta BankID programmet.
  • Välj ett lösenord på minst 6 tecken.
  • Gå till tjänsten du vill logga in på.

Testa BankID på fil

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID på fil fungerar och att du har rätt lösenord. 

Om ditt BankID på fil fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Så här använder du BankID BankID på fil

  • Gå till tjänsten du vill logga in på och välj att logga in med BankID. 
  • BankID säkerhetsprogram startas och du får ange ditt lösenord.

Här kan du använda BankID på fil

  • GiroLink 
  • e-tjänster hos myndigheter och företag
Spärra BankID på fil
Tekniska krav för BankID på fil
Felsökning för BankID på fil

Mobilt BankID

Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta.

Läs mer om Mobilt BankID

BankID på kort

BankID på kort lagras på ditt inloggningskort.

Läs mer om BankID på kort

e-kod

e-kod använder du för att logga in och signera i våra internettjänster.

Läs mer om e-kod