BankID på fil

BankID på fil är en e-legitimation som lagras i din dator. Här får du som företagskund hjälp med att komma igång.

Så här kommer du igång med BankID på fil

  1. Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankID installationssidaÖppnas i nytt fönster.
  2. Logga in med e-kod, QR-läsare eller Mobilt BankID i nätbankenÖppnas i nytt fönster.
  3. Välj ”Hantera BankID” i listan ”Övriga tjänster” till höger och följ instruktionerna för att ladda ner.

Tips! Läs vår Nedladdningsguide för BankID på fil (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg-instruktioner.

Ditt BankID sparas lokalt på datorn och du kan använda det för att i första hand logga in hos olika myndigheter. Du kan inte använda BankID på fil för att logga in i våra digitala tjänster.

Så här använder du BankID på fil

  1. Gå till myndighetens webbsida och välj att logga in med BankID.
  2. BankID säkerhetsprogram startas och du får ange ditt lösenord.
  3. Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden hos myndigheten. 

Testa BankID på fil

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID på fil fungerar och att du har rätt lösenord. 

Om ditt BankID på fil fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Spärra BankID på fil
Tekniska krav för BankID på fil
Felsökning för BankID på fil

Tekniska krav

Allmänna förutsättningar

  • Ha ett svenskt personnummer och vara minst 11 år.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

Systemkrav

Aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster för BankID.

Testa din dator för att se att du har rätt förutsättningar för att använda ditt BankID i våra tjänster.

Giltighetstid BankID på fil

Ett BankID på fil är giltigt i två år.

Antal BankID på fil

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga BankID på fil samtidigt.

Felsökning för BankID på fil

Problem att ladda ner BankID säkerhetsprogram

Kontrollera att din dator uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster

Felkod 10026 vid nedladdning av BankID på fil

Ifall du får felkod 10026 prova med följande:

  1. Ifall du har Windows och använder webbläsaren Edge, testa istället Internet Explorer, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  2. Uppdatera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster.
  3. Felkoden kan bero på valet av lösenord. Prova att byta till ett annat lösenord som uppfyller kraven på minst 6 tecken.
  4. Det kan vara något som stör kommunikationen till BankIDs server. T ex en brandvägg eller ett antivirus program som stoppar. Vissa antivirus program har en extra funktion som kallas Bankskydd. Ifall denna funktion är aktiverad kan den störa nedladdning och användning av BankID på fil. Det kan också bero på User Account Control på datorn som hindrar kommunikationen. Kontrollera inställningar i program på datorn.
  5. Kör Windows update och uppdatera antivirus programmet. Prova därefter på nytt att ladda ned ett BankID.
  6. Om ovanstående inte hjälper gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.

Felkod 10023 vid nedladdning av BankID på fil

Gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.

Felkod 10023 vid inloggning och signeringsproblem

  1. Det kan vara något som stör kommunikationen till BankIDs server. Till exempel en brandvägg eller ett antivirus program som stoppar. Kontrollera inställningar i program på datorn. 
  2. Om ovanstående inte hjälper, gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn. Observera att BankID på fil försvinner från datorn så efter avinstallation och installation måste en ny BankID på fil laddas ned.

Programmet kan inte hitta det efterfrågade BankID – Kontrollera ditt BankID. Felkod 10022.

Det kan bero på att det inte finns någon BankID på fil i datorn som kan användas för den aktuella legitimeringen eller underskriften.

Ifall ditt BankID på fil ska fungera för vald tjänst så prova följande:

  1. Töm cache och cookies i din webbläsare.
  2. Ifall du använder Internet Explorer gå in under Verktyg (kugghjulet uppe till höger), Internetalternativ, fliken Innehåll, klicka på Certifikat och ta bort Nordeas certifikat.  Välj sedan fliken Säkerhet och därefter Betrodda platser och lägg till aktuell webbsidas adress.
  3. Starta om webbläsaren.
  4. Starta BankID säkerhetsprogram. Välj Arkiv i menyn, klicka därefter på Inställningar. I rutan som kommer upp klickar du på fliken Avancerat och klicka på Töm cache. 
  5. Uppdatera BankID säkerhetsprogram till den senaste versionen. 
  6. Om ovanstående inte hjälper gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.

Mobilt BankID

Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta.

Läs mer om Mobilt BankID

BankID på kort

BankID på kort lagras på ditt inloggningskort.

Läs mer om BankID på kort

e-kod

e-kod använder du för att logga in och signera i våra internettjänster.

Läs mer om e-kod