Skaffa Mobilt BankID

Om du använder Nordea för din privata ekonomi, kan du skaffa Mobilt BankID. Så här gör du:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Logga in i "BankID SjälvserviceÖppnas i nytt fönster" med något av följande alternativ: din personliga kod ,QR-läsare eller e-kod (äldre kortläsare) 
  3. Läs, godkänn och signera villkoren.
  4. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  5. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter.
  6. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation.

ID-kontroll När du skaffar Mobilt BankID från Nordea för första gången, kan ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort behöva läsas av i BankID-appen. Denna begäran visas automatiskt i samband med att du skaffar ditt första Mobila BankID. 

Nu är du redo att använda ditt Mobila BankID.

Ladda ner vår kom igång guide: Skaffa Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster

Testa ditt Mobila BankID

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt Mobila BankID fungerar och att du har rätt säkerhetskod.

Om ditt Mobila BankID fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Så här använder du Mobilt BankID

  1. Gå till tjänsten du vill logga in på.
  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer och klicka logga in.
  3. Starta BankID-appen på din mobila enhet och mata in säkerhetskoden.

Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden.

Ditt BankID finns sparad i appen på din mobila enhet, men du kan använda det även när du ska logga in i en tjänst via dator.

Här kan du använda Mobilt BankID

  • Nätbanken Privat
  • Mobilbanken Privat
  • Swish Privat
  • Säkra kortköp online
  • Nordea Kundservice Privat
  • Nätbanken Nordea Business
  • Mobilbanken Nordea Business Mobile
  • Nordea Corporate
  • Mobilappar och e-tjänster hos myndigheter och företag
  • Girolink
Tekniska krav för Mobilt BankID
Se eller spärra BankID
Felsökning för Mobilt BankID

Tekniska krav

Allmänna förutsättningar 

  • Ha ett svenskt personnummer.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

QR-kod

Systemkrav

Aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster finns på BankID:s hemsida.

Giltighetstid på Mobilt BankID

Ett Mobilt BankID från Nordea är giltigt i fem år.

Antal mobila BankID

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga mobila BankID.

Spärra BankID

Du ska genast spärra ditt BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det. Exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.

Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att klicka på knappen "Skaffa och hantera BankID" och välj sedan "Se eller spärra BankID".

Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Se dina BankID

Klicka på knappen "Skaffa och hantera BankID" och välj "Se eller spärra BankID". Där ser du dina giltiga och spärrade BankID samt de som löpt ut under de senaste fyra åren.

Felsökning för Mobilt BankID

Problem att ladda ner BankID appen

Kontrollera att din mobiltelefon eller surfplatta uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster.

Inloggnings och signeringsproblem

Ifall du har inloggnings eller signeringsproblem där webbläsaren på datorn står och ”snurrar” efter angiven säkerhetskod i appen kan du prova följande:

  1. Ifall du använder Windows 10 går det inte att använda webbläsaren Edge utan du behöver använda Internet Explorer, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  2. Rensa cache och cookies i webbläsaren. Alternativt återställ webbläsaren. Tänk på att vid återställande av webbläsaren försvinner anpassade inställningar, eventuella plugins och sparade favoriter.

Problem i BankID-appen

  1. Kontrollera att anslutningen till internet i telefonen eller surfplattan är aktiverad. Om du är uppkopplad via mobilnätet så kan du testa att istället ansluta via trådlöst nätverk.
  2. TestaÖppnas i nytt fönster ditt mobila BankID.
  3. Starta om BankID-appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök sedan på nytt.
  4. Kontrollera giltighetstiden på ditt mobila BankID genom att i appen klicka på inställningar och därefter ditt namn.
  5. Om det anges att en inloggning redan pågår eller att tidsgränsen är överskriden, avsluta BankID-appen eller starta om din telefon eller surfplatta. Försök därefter igen.

Skaffa Mobilt BankID

Logga in i BankID Självservice och följ stegen här ovan.

Skaffa Mobilt BankID Öppnas i nytt fönster