e-betalning

e-betalning via Nordea är en tjänst för säkra betalningar när man handlar online och fungerar som en kontoöverföring i internetbanken. Från 30 november 2021 kommer vi inte längre erbjuda tjänsten e-betalningar. Har du frågor är du välkommen att kontakta din rådgivare eller ringa oss på 0771-350 360.

e-betalningar upphör

Tjänsten  e-betalningar, även kallad direktbetalningar, tappar idag runt 20 % användare per år. Dagens konsumenter föredrar andra betalmetoder som kort, Swish och mobila betalningar som Apple Pay och Google Pay. Vi ser nu över våra produkter och från 30 november 2021 kommer vi inte längre erbjuda e-betalningar.

Vad händer nu?​

Från och med 30 november kommer man inte längre kunna använda tjänsten e-betalningar. Om ditt företag har tjänsten upplagd i ert utcheckningssystem behöver ni ta bort e-betalningar som betalsätt innan 30 november. Vi hjälper dig gärna med att ställa om till andra betalsätt om sådana inte redan finns på plats.​

​Har du frågor är du välkommen att kontakta din rådgivare hos Nordea eller ringa oss på 020-26 70 00, måndag–fredag 09.00–16.00.​ ​

Om e-betalning

e-betalning passar alla företag, organisationer, myndigheter och föreningar som tar betalt eller får bidrag via Internet.

Dina fördelar:

  • Du kan erbjuda dina kunder en säker betalningstjänst på Internet.
  • Du får betalt direkt vid beställning. Pengarna går in på ditt bankkonto så fort kunden har godkänt betalningen.
  • Du kan enkelt kontrollera att din kund har betalat och lika enkelt återbetala hela eller delar av en betalning.
  • Du slipper bevaka fakturor, påminnelser och kunder som inte betalar.
  • Det är enkelt, smidigt och går snabbt.

Så fungerar e-betalning

  • Kunden besöker din webbutik, fyller sin varukorg och väljer sedan e-betalning via Nordea som betalningssätt.
  • Kunden länkas till Nordeas Internetbank, loggar in som vanligt och godkänner betalningen. Beloppet förs direkt från kundens konto till ditt företagskonto i Nordea. Kunden får en bekräftelse som innehåller datum, namn på webbutiken och transaktionens referensnummer.
  • Efter utförd betalning kommer kunden tillbaka till din webbutik som bekräftar att köpet genomförts.
  • Du kan enkelt kontrollera att din kund har betalat. Dels med hjälp av ett elektroniskt kvitto som följer med kunden tillbaka till butiken, dels via kontroll av företagets konto.
  • Skulle det bli nödvändigt, är det enkelt att återbetala hela eller delar av en betalning med återbetalningsfunktionen.

Hög säkerhet

e-betalning via Nordea är utvecklad enligt våra högt ställda säkerhetskrav. All kommunikation mellan ditt företag och oss är krypterad och försedd med elektroniskt förändringsskydd. Detta säkerställer att informationen som skickas mellan ditt företag och oss inte kan förändras.

Eftersom betalning sker efter inloggning i Internetbanken behöver din kund inte lämna ut sitt kortnummer, kontonummer eller annan bankrelaterad information på Internet.