Kontouppgifter
- Vad är ett kontobevis?
På ett kontobevis framgår alltid företaget/föreningens namn och organisationsnummer, kontonummer, clearing, IBAN och SWIFT. Det intygar att organisationen är kund i banken och verifierar alla kontouppgifter.
Det används vanligen om du ska ansluta ditt konto till en kortterminal eller om du fått en ny affärspartner.
- Hur får jag ett kontobevis?
Du kan beställa ett kontobevis genom att fylla i det här formuläret.
- Vilket är mitt clearingnummer?
9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. I bankkontonumret ingår clearingnummer, prefix och PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.
Har du istället ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande siffrorna är kontonummer.
Du hittar ditt clearingnummer och kontonummer här i Nordea BusinessÖppnas i nytt fönster. Där klickar du på det konto som du vill veta mer om och sedan väljer du ”Visa kontouppgifter”.
- Var hittar jag mina kontouppgifter?
Du hittar all information om ditt konto här i Nordea Business.Öppnas i nytt fönster Klicka på det konto som du vill veta mer om och sedan finns information om det kontot om du klickar på ”Visa kontouppgifter”. Där hittar du IBAN och Swift när du ska ta emot pengar från utlandet, clearingnummer och det 14-siffriga kontonumret för ditt PlusGirokonto.
- Var hittar jag mitt Bankgironummer?
Om du har kopplat ett Bankgiro till ditt PG-konto så hittar du ditt Bankgironummer via avtalskopian du fick när du signerade avtalet. Du hittar ditt Bankgironummer via Nordea Business när du har mottagit din första bankgiroinsättning. Därefter kan du klicka på transaktionen, så visas Bankgironumret på raden längst ner (Ytterligare detaljer).
Där hittar du även länken ”Gå till Bankgiro”. Genom att klicka på den länkas du vidare till Bankgirocentralen och kan där se ditt Bankgironummer uppe till höger, bredvid ditt företagsnamn.
- Var hittar jag mitt årsbesked?
Du hittar engagemangsspecifikationen här i Nordea BusinessÖppnas i nytt fönster, klicka på "Engagemangsspecifikationer". Specifikationen kan hämtas från och med 10 januari.
Se här för mer information om du vill beställa engagemangsspecifikationen, få den postad, mailad eller skickad till revisorn.
- Var hittar jag engagemangsspecifikationen?
Du hittar engagemangsspecifikationen här i Nordea BusinessÖppnas i nytt fönster, klicka på "Engagemangsspecifikationer". Specifikationen kan hämtas från och med 10 januari.
Se här för mer information om du vill beställa engagemangsspecifikationen, få den postad, mailad eller skickad till revisorn.
- Var ser jag mitt IBAN-nummer?
Du hittar all information om ditt konto här i Nordea Business.Öppnas i nytt fönster Klicka på det konto som du vill veta mer om och sedan finns information om det kontot om du klickar på ”Visa kontouppgifter”. Där hittar du IBAN och Swift när du ska ta emot pengar från utlandet, clearingnummer och det 14-siffriga kontonumret för ditt PlusGirokonto.
- Var hittar jag transaktionslistor och kontoutdrag?
Transaktionslistor
Du hittar transaktionslistor och kontoutdrag här i Nordea BusinessÖppnas i nytt fönster. Du kan få fram en lista över alla transaktioner som skett de senaste 15 månaderna. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för.
För att välja andra datum än det som visas klickar du på knappen ”Datum” och fyller i datum eller väljer en period ur rullistan. Du kan även filtrera på Inkommande & utgående betalningar samt söka på belopp eller genom att skriva något i sökrutan. För att skiva ut eller spara som PDF klickar du på "Skriv ut" uppe till höger. Du har även möjlighet att exportera till Excel genom att klicka på CSV.
För att få fram mer information om en specifik transaktion kan du klicka på den så öppnas en informationsruta. För att skriva ut eller spara till PDF klickar du högst upp till höger.
Kontoutdrag
Du får fram detaljerade kontoutdrag i tjänsten eRedovisning. I tjänsten hittar du kontoutdrag 4 år tillbaka i tiden, det skapas ett kontoutdrag varje dag det skett en kontohändelse.
Har du fler än fem kontoutdrag under en och samma månad behöver du klicka på knappen "Visa hela månaden". Därefter kan du välja det datum då transaktionen har skett för att få specifik information om den transaktionen.
I eRedovisning skapas kontoutdrag varje dag det skett en händelse på kontot. När du skriver ut kontoutdrag behöver du därför skriva ut dem dag för dag.
Bankgirotransaktioner
När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för.
För att få fram information om en bankgiroinsättning behöver du klicka på den så öppnas en informationsruta. Här finns en länk som heter Bankgiro, klickar du på den länkas du vidare till Bankgirocentralen och kan se insättningsuppgifterna.
Tänk på att du kan behöva tillåta pop-up fönster för att sidan ska kunna öppnas.
Beställning av transaktionshistorik för ditt PlusGirokonto
Har du inte tillgång till Nordea Business eller har behov av uppgifter tidigare än ovan kan du beställa 10 års transaktionshistorik. Här beställer du transaktionshistorik.
- När kan jag börja använda mitt nya Plusgirokonto?
Bankdagen efter att ditt PlusGirokonto är upplagt kan du börja ta emot och göra betalningar i Nordea Business.
Försöker du göra en betalning samma dag som kontot är upplagt får du ett meddelande som säger "Kontrollera kontonummer". Då är det bäst att avvakta en dag innan du registrerar betalningen!
- Hur meddelar jag Nordea en adressändring?
Du som har aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening meddelar din adressändring till Bolagsverket. Efter ett par bankdagar kommer adressen per automatik uppdateras i våra system.
Du som tillhör en ideell förening meddelar adressändring till Skatteverket. När föreningen fått en bekräftelse på att det är genomfört behöver ni kontakta Kundcenter Företag, därefter kan även Nordea göra ändringen. När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande.