Fråga oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar kring konton

Läs våra vanligaste frågor och svar kring konton

Hur ändrar jag behörigheter?

För att ändra behörigheter som företagskund behöver du kontakta Kundcenter Företag, som förser dig med en blankett. Gäller det en förening hittar du mer information r.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur avslutar jag konton?

För att avsluta konton behöver du kontakta Kundcenter Företag, som förser dig med en blankett.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur döper jag om ett konto?

När du är loggat in i Nordea Business klickar du på Ekonomi och sedan "Konton & Kontohändelser" och välj det konto som du vill döpa om.

Om du klickar på ”Visa kontouppgifter” kan du sedan ändra namnet på kontot. 

Hur får jag ett kontobevis?

Du behöver kontakta Kundcenter Företag för att beställa ett kontobevis. När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur förväljer jag ett konto?

När du är loggat in i Nordea Business klickar du på Ekonomi följt av "Konton & Kontohändelser" och väljer det aktuella kontot. Om du klickar på ”Visa kontouppgifter” kan du sedan välja alternativet "Gör till förvalt".

Det förvalda kontot behöver vara ett PlusGiro-konto. 

Hur löser jag in ett utbetalningskort?

Du kan skicka in utbetalningskort till oss för avgiftsfri insättning på eget konto i Nordea. För insättning på konto i annan bank kontaktar du den banken för hjälp.

För inlösen hos Nordea gör du så här:
Skriv ditt kontonummer tydligt på framsidan av utbetalningskortet. Av säkerhetsskäl ska du inte underteckna det på baksidan. Skicka sedan in utbetalningskortet i ett frankerat kuvert till adressen nedan. Pengarna sätts normalt in på kontot inom 2-4 vardagar.

Skicka till:
Nordea Bank AB
PS30
105 71 Stockholm

Observera att du inte kan skicka in utländska checkar.

Hur meddelar jag Nordea en adressändring?

Du som har aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening meddelar din adressändring till Bolagsverket. Efter ett par bankdagar kommer adressen per automatik uppdateras i våra system.

Du som tillhör en ideell förening meddelar adressändring till SkatteverketÖppnas i nytt fönster. När föreningen fått en bekräftelse på att det är genomfört behöver ni kontakta Kundcenter Företag, därefter kan även Nordea göra ändringen.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur öppnar jag ett konto?

Om du ska bli kund hos oss kan du läsa mer om hur du öppnar konto här, välkommen!

Om du redan är kund och vill ansöka om fler konton kontaktar du Kundcenter Företag via telefon på 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID.

Vad är ett kontobevis?

På ett kontobevis framgår alltid företaget/föreningens namn och organisationsnummer, kontonummer, clearing, IBAN och SWIFT. Det intygar att organisationen är kund i banken och verifierar alla kontouppgifter.

Det används vanligen om du ska ansluta ditt konto till en kortterminal eller om du fått en ny affärspartner.

Vad kostar mina konton och tjänster?

Löpande avgifter dras i början av nästföljande månad transaktionen skedde och årsavgifter dras vanligen i början av varje år. Alla avgifter dras automatiskt från kontot.

De flesta av våra tjänster är momsfria, via vår prislista (pdf, 367 KB)Öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om specifika avgifter.

Här kan du läsa mer om våra paketlösningar. 

Var hittar jag engagemangsspecifikationen?

När du loggat in i Nordea Business hittar du engagemangsspecifikationen genom att välja Ekonomi i menyn och sedan klicka på "Engagemangsspecifikationer".

Se här för mer information om du vill få den postad, mailad eller skickad till revisorn. 

Var hittar jag eRedovisning?

När du loggat in i Nordea Business når du eRedovisning via Översikten, i rutan Övriga tjänster klickar du på eRedovisning. I tjänsten hittar du kontoutdrag 4 år tillbaks i tiden.

Har du fler än fem kontoutdrag under en och samma månad behöver du klicka på knappen "Visa hela månaden". Därefter kan du välja det datum då transaktionen har skett för att få fram det detaljerade kontoutdraget.

Var hittar jag mina kontouppgifter?

Du hittar all information om ditt konto när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan ”Konton & Kontohändelser”.

Där klickar du på det konto som du vill veta mer om och sedan finns information om ditt bankkontonummer, IBAN och BIC om du klickar på ”Visa kontouppgifter”.

Var hittar jag mitt Bankgironummer?

För att se ditt bankgironummer behöver du logga in i Nordea Business och du behöver först ha mottagit en bankgiroinsättning. Därefter kan du klicka på transaktionen så du får upp alternativet ”Gå till Bankgiro”.

Du länkas då vidare till Bankgirocentralen och kan där se ditt bankgironummer uppe till höger, bredvid ditt företagsnamn.

Var hittar jag transaktionslistor och kontoutdrag?

Transaktionslistor 

Du hittar transaktionslistor och kontoutdrag när du är inloggad i Nordea Business. Du kan få fram en lista över alla transaktioner som skett de senaste 15 månaderna eller detaljerade kontoutdrag där du kan se händelser 4 år tillbaka i tiden.

När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för, du kan få fram en transaktionslista 15 månader tillbaka i tiden. 

För att välja andra datum än det som visas klickar du på knappen ”Datum” och fyller i datum eller väljer en period ur rullistan. Du kan även filtrera på Inkommande & utgående betalningar samt söka på belopp eller genom att skriva något i sökrutan. För att skiva ut eller spara som PDF klickar du på "Skriv ut" uppe till höger. Skriv ut” uppe till höger. Du har även möjlighet att exportera till Excel genom att klicka på CSV.  

För att få fram mer information om en specifik transaktion kan du klicka på den så öppnas en informationsruta. För att skiva ut klickar du högst upp till höger. 

Kontoutdrag 

Du får fram detaljerade kontoutdrag i eRedovisning som du når du loggat in i Nordea Business. Via ”Översikt” i rutan ”Övriga tjänster” klickar du på "eRedovisning" varpå ett nytt fönster öppnas. 

I tjänsten hittar du kontoutdrag 4 år tillbaka i tiden, det skapas ett kontoutdrag varje dag det skett en kontohändelse.

Har du fler än fem kontoutdrag under en och samma månad behöver du klicka på knappen "Visa hela månaden". Därefter kan du välja det datum då transaktionen har skett för att få specifik information om den transaktionen.

I eRedovisning skapas kontoutdrag varje dag det skett en händelse på kontot. När du skriver ut kontoutdrag härifrån behöver du därför skriva ut dem dag-för-dag.

Bankgirotransaktioner 

När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för. 

För att få fram information om en bankgiroinsättning behöver du klicka på den så öppnas en informationsruta. Här finns en länk som heter Bankgiro, klickar du på den länkas du vidare till Bankgirocentralen och kan se insättningsuppgifterna.

Tänk på att du kan behöva tillåta pop-up fönster för att sidan ska kunna öppnas!