Kundservice Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar kring konton

Läs våra vanligaste frågor och svar kring konton

Var hittar jag mina kontouppgifter?

Du hittar all information om ditt konto när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan ”Konton & Kontohändelser”. Klicka på det konto som du vill veta mer om och sedan finns information om det kontot om du klickar på ”Visa kontouppgifter”. 

Där hittar du IBAN och Swift när du ska ta emot pengar från utlandet, clearingnummer och det 14-siffriga kontonumret för ditt PlusGiro. 

Vilket är mitt clearingnummer?

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. I bankkontonumret ingår clearingnummer, prefix och PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Har du istället ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande siffrorna är kontonummer.

Du hittar clearingnummer och kontonummer när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan ”Konton & Kontohändelser”. Där klickar du på det konto som du vill veta mer om och sedan väljer du ”Visa kontouppgifter”.

Var hittar jag mitt Bankgironummer?

För att se ditt bankgironummer behöver du logga in i Nordea Business och du behöver först ha mottagit en bankgiroinsättning. Därefter kan du klicka på transaktionen så du får upp alternativet ”Gå till Bankgiro”.

Du länkas då vidare till Bankgirocentralen och kan där se ditt bankgironummer uppe till höger, bredvid ditt företagsnamn.

Vad är ett kontobevis?

På ett kontobevis framgår alltid företaget/föreningens namn och organisationsnummer, kontonummer, clearing, IBAN och SWIFT. Det intygar att organisationen är kund i banken och verifierar alla kontouppgifter.

Det används vanligen om du ska ansluta ditt konto till en kortterminal eller om du fått en ny affärspartner.

Hur får jag ett kontobevis?

Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business. Du skickar meddelande på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du kan också ringa telefonnummer 0771-350 360. Var beredd att identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Var hittar jag engagemangsspecifikationen?

När du loggat in i Nordea Business hittar du engagemangsspecifikationen genom att välja Ekonomi i menyn och sedan klicka på "Engagemangsspecifikationer".

Se här för mer information om du vill få den postad, mailad eller skickad till revisorn. 

Var hittar jag transaktionslistor och kontoutdrag?

Transaktionslistor 

Du hittar transaktionslistor och kontoutdrag när du är inloggad i Nordea Business. Du kan få fram en lista över alla transaktioner som skett de senaste 15 månaderna eller detaljerade kontoutdrag där du kan se händelser 4 år tillbaka i tiden.

När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för, du kan få fram en transaktionslista 15 månader tillbaka i tiden. 

För att välja andra datum än det som visas klickar du på knappen ”Datum” och fyller i datum eller väljer en period ur rullistan. Du kan även filtrera på Inkommande & utgående betalningar samt söka på belopp eller genom att skriva något i sökrutan. För att skiva ut eller spara som PDF klickar du på "Skriv ut" uppe till höger. Skriv ut” uppe till höger. Du har även möjlighet att exportera till Excel genom att klicka på CSV.  

För att få fram mer information om en specifik transaktion kan du klicka på den så öppnas en informationsruta. För att skiva ut klickar du högst upp till höger. 

Kontoutdrag 

Du får fram detaljerade kontoutdrag i eRedovisning som du når du loggat in i Nordea Business. Via ”Översikt” i rutan ”Övriga tjänster” klickar du på "eRedovisning" varpå ett nytt fönster öppnas. 

I tjänsten hittar du kontoutdrag 4 år tillbaka i tiden, det skapas ett kontoutdrag varje dag det skett en kontohändelse.

Har du fler än fem kontoutdrag under en och samma månad behöver du klicka på knappen "Visa hela månaden". Därefter kan du välja det datum då transaktionen har skett för att få specifik information om den transaktionen.

I eRedovisning skapas kontoutdrag varje dag det skett en händelse på kontot. När du skriver ut kontoutdrag härifrån behöver du därför skriva ut dem dag-för-dag.

Bankgirotransaktioner 

När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för. 

För att få fram information om en bankgiroinsättning behöver du klicka på den så öppnas en informationsruta. Här finns en länk som heter Bankgiro, klickar du på den länkas du vidare till Bankgirocentralen och kan se insättningsuppgifterna.

Tänk på att du kan behöva tillåta pop-up fönster för att sidan ska kunna öppnas!

Beställning av transaktionshistorik för ditt PlusGirokonto

Har du inte tillgång till Nordea Business eller har behov av uppgifter tidigare än ovan kan du beställa 10 års transaktionshistorik.

Här beställer du transaktionshistorikÖppnas i nytt fönster

Hur förväljer jag ett konto i Nordea Business?

När du är loggat in i Nordea Business klickar du på Ekonomi följt av "Konton & Kontohändelser" och väljer det aktuella kontot. Om du klickar på ”Visa kontouppgifter” kan du sedan välja alternativet "Gör till förvalt".

Det förvalda kontot behöver vara ett PlusGiro-konto. 

Hur döper jag om ett konto?

När du är loggat in i Nordea Business klickar du på Ekonomi och sedan "Konton & Kontohändelser" och välj det konto som du vill döpa om.

Om du klickar på ”Visa kontouppgifter” kan du sedan ändra namnet på kontot. 

Vad betyder Pris enl. spec. på mitt kontoutdrag?

Pris enl. spec. står för Pris enligt specifikation och är de bankavgifter som Nordea har dragit från ditt konto. Mer specificerat vilka avgifter som ingår i ditt pris, hittar du i tjänsten eRedovisning när du är inloggad i Nordea Business.

Var hittar jag eRedovisning?

När du loggat in i Nordea Business når du eRedovisning via Översikten, i rutan Övriga tjänster klickar du på eRedovisning. I tjänsten hittar du kontoutdrag 4 år tillbaks i tiden.

Har du fler än fem kontoutdrag under en och samma månad behöver du klicka på knappen "Visa hela månaden". Därefter kan du välja det datum då transaktionen har skett för att få fram det detaljerade kontoutdraget.

Hur ändrar jag behörigheter i Nordea Business?

Om ni har tecknat nytt avtal om Nordea Business (s k CCM avtal eller nytt företagspaket från maj 2019) har ni utsett en administratör. Administratören kan enkelt och snabbt hantera behörigheter för olika användare i företaget/föreningen. Administratören går in i Nordea Business/funktionen Hantera användare (uppe till höger i Nordea Business) och genomför ändringen av behörighet som aktiveras direkt.

Om ni ännu inte har utsett en administratör är ni välkomna att kontakta oss på 0771-350 360 så hjälper vi till med det. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. Du kan också få kontakt inloggad i Nordea Business via chat eller meddelande (på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”).

Gäller det en förening hittar du mer information här.

Hur löser jag in ett utbetalningskort?

Du kan skicka in PlusGiro-och Bankgiroutbetalningskort till oss för avgiftsfri insättning på eget konto i Nordea. Insättning på konto i annan bank kan du göra via Kassagiro-ombuden.

För inlösen hos Nordea gör du så här:
Skriv ditt kontonummer tydligt på framsidan av utbetalningskortet. Av säkerhetsskäl ska du inte underteckna det på baksidan. Skicka sedan in utbetalningskortet i ett frankerat kuvert till adressen nedan. Pengarna sätts normalt in på kontot inom 2-4 vardagar.

Skicka till:
Nordea Bank
PS30
105 71 Stockholm

Observera att du inte kan skicka in utländska checkar.

Hur öppnar jag ett konto?

Om du ska bli kund hos oss kan du läsa mer om hur du öppnar konto här, välkommen!

Om du redan är kund och vill ansöka om fler konton kontaktar du oss via telefon på 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID.

Jag ska starta ett aktiebolag eller har köpt ett lagerbolag och behöver ett bankintyg, hur går jag tillväga?

Vi hjälper dig med ett bankintyg eller likvidintyg när du ansökt om att bli kund hos oss. 

När du ansöker behöver du bifoga bolagsordning eller fullmakt. Se till att du skapat stiftelseurkund och bolagsordning efter Bolagsverkets kravspecifikation.Öppnas i nytt fönster

Läs mer härÖppnas i nytt fönster hur du ansöker om att bli kund hos oss.  

Hur avslutar jag konton?

För att avsluta konton behöver du kontakta oss som hjälper dig. När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa oss på telefonnummer 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Vad kostar mina konton och tjänster?

Du hittar priserna i vår prislistaÖppnas i nytt fönster. De flesta av våra tjänster är momsfria.

Alla avgifter dras automatiskt från kontot. Löpande avgifter dras i början av följande månad efter att transaktionen skedde. Årsavgifter dras vanligen i början av varje år och benämns Pris enl. spec. på kontoutdraget. Mer specificerat vilka avgifter som ingår i ditt pris, hittar du i tjänsten eRedovisning när du är inloggad i Nordea Business.

Läs mer om vilka konton och tjänster som ingår i vårt företagspaketÖppnas i nytt fönster.

Hur meddelar jag Nordea en adressändring?

Du som har aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening meddelar din adressändring till Bolagsverket. Efter ett par bankdagar kommer adressen per automatik uppdateras i våra system.

Du som tillhör en ideell förening meddelar adressändring till SkatteverketÖppnas i nytt fönster. När föreningen fått en bekräftelse på att det är genomfört behöver ni kontakta Kundcenter Företag, därefter kan även Nordea göra ändringen.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea