- Företag
- Frågor och svar när du har ansökt
Frågor och svar gällande din ansökan
När du har ansökt om att bli företagskund i Nordea
- Hur får jag information om min pågående ansökan?
Efter inskickad ansökan får du ett SMS med en bekräftelse och tack för din ansökan. Vid eventuell kö håller vi dig uppdaterad var tredje dag via SMS.
- När får jag mitt konto?
Efter att du har signerat ditt avtal håller vi dig uppdaterad via SMS. Bankdagen efter du har fått SMS om att ditt PlusGirokonto är upplagt kan du börja ta emot och utföra betalningar i Nordea Business.
- Var signerar jag avtalet för Företagspaketet?
Du signerar avtalet genom att logga in på samma ställe som där du påbörjade din ansökan. Rådgivaren som kontaktar dig kommer välkomna dig och även hjälpa dig vidare med en länk till signeringen via SMS.
- Jag kan inte signera mitt avtal?
Använd helst en dator och säkerställ att du öppnar PDF-dokumentet genom att dubbelklicka på det. Läs igenom dokumentet till slutet för att sedan stänga fliken avtalet ligger i. Då kommer du få möjlighet att gå vidare och signera.
- Jag har varit i kontakt med er och satt in ett aktiekapital och fått organisationsnummer av Bolagsverket, vad gör jag nu?
Inom 30 dagar har du möjlighet att fortsätta din ansökan som du genomförde vid kontakten för Bankintyg. Efter att du har identifierat dig denna gång så ska du se företagsnamnet för ditt bolag. Klicka på det och acceptera förfrågan om att kopiera över den föregående ansökan.
Gör eventuella ändringar och skicka in ansökan igen. Har det gått mer än 30 dagar väljer du det företag du vill ansöka för och påbörja en ny ansökan. Ser du inte ditt företagsnamn får du avvakta med ansökan tills Bolagsverket har aktiverat bolagsbildandet digitalt.
- Hur loggar jag in när min ansökan är godkänd?
Du går in på Nordea.se/foretag och väljer "logga in" och sedan "Nordea Business" där loggar du smidigt in med Mobilt BankID.
Logga in här Öppnas i nytt fönster
- Får jag en namngiven personlig rådgivare till mitt företag?
I uppstartsfasen hos oss på Nordea kommer en rådgivare att höra av sig till dig för en första dialog. Beroende på vilka behov ditt företag har av både produkter och tjänster, hjälper vi dig vidare med passande lösningar.
- När debiterar ni avgifterna?
Första årsavgiften, för resterande månader av året, dras från företagets konto andra månaden efter att avtalet signerats. Undantag är om du tecknar i november eller december, då dras årsavgiften i januari. Efter det dras årspriset för Företagspaketet från företagets PlusGirokonto i början av januari varje år.
De rörliga kostnaderna dras månadsvis från ditt PlusGirokonto. Eventuella kort eller andra tilläggstjänster dras den fasta avgiften årsvis den månad avtalet slöts.
Hjälp och mer information