Om du aldrig har försökt sälja in en idé till en främmande människa så är det dags att börja öva. Att vara bra på att presentera din affärsidé är viktigt när det är dags att söka finansiering för ditt nya företag. Att kunna göra en bra pitch och visa självförtroende kommer vara en stor hjälp när du ska övertyga andra om att din idé äger. Vi lär dig göra en hisspitch, en pitch i nio steg och göra en perfekt presentationsplan.
Den ädla konsten att dra en hisspitch
Tänk dig att du just startat ditt egna företag och att du råkar springa in i någon du kan ha nytta av, hur presenterar du då vad ditt företag har att erbjuda? Även om du inte är ute och jagar investerarare så är det värdefullt att kunna presentera sitt företag på 30 sekunder.
Prova den här metoden för att slipa på en 30-sekunders hisspitch:
Exempel på en hisspitch:
"Hej, jag heter Namn Namnsson. Visste du att fem av tio nya företag läggs ner inom fem år? Tänk dig om vi kunde hjälpa fler nya entreprenörer att starta framgångsrika företag. Det är det som mitt företag Start-up Pro gör, genom att erbjuda coachning och mentorskap för unga entreprenörer. Vi har skapat ett unikt program som kombinerar personliga möten med webbtjänster som hjälper entreprenörer att skapa företag baserade på sina idéer under tiden som de drar nytta av vår expertis och vårt nätverk. Här är mitt visitkort, tveka inte att höra av dig om du behöver professionell coachning."