e-faktura till Internetbank

Med e-faktura till Internetbank kan företag och organisationer skicka fakturor elektroniskt till sina privat- och företagskunders Internetbanker.

Om e-faktura till Internetbank

Att skicka fakturor elektroniskt är miljövänligt samtidigt som det förenklar för fakturamottagaren, som får fakturan direkt i sin Internetbank.

Dina fördelar:

  • Lägre kostnad per skickad faktura.
  • Tidsbesparande genom minskad felhantering och ökad säkerhet.
  • Högre kvalitet på återredovisade betalningar.
För dig som utställare

För dig som utställare

Du tecknar avtal med Nordea om distribution av e-fakturor. Därefter vänder du dig till en Certifierad Teknisk Distributör - CTD, för att vid behov få hjälp med att anpassa dina system för e-faktura.

En CTD kan också hjälpa till med att skapa mallarna för e-fakturorna och anmälningssidan där dina kunder anmäler att de vill ha e-fakturor.

Din kund lämnar uppgift, på anmälningssidan i sin Internetbank om: kundnummer, avtalsnummer abonnemangsnummer och allt annat som behövs för att du ska kunna identifiera vad din kund önskar betala via e-faktura.

En gång per dygn sammanställer bankerna en redovisningsfil med ny- och avanmälningar.

Fakturorna ska skickas till CTD

Du kommer överens med CTD om vilket format du ska skicka fakturorna i. CTD anpassar sedan filerna till det e-fakturaformat som bankerna kommit överens om, innan de distribueras till din kunds bank.

När bankerna tagit emot fakturafilen görs vissa kontroller och en redovisningsfil skickas tillbaka med information om såväl godkända som eventuellt avvisade fakturor och en motivering till avvisningen.

För dina kunder
Säkerhet