Du tecknar avtal med Nordea om distribution av e-fakturor. Därefter vänder du dig till en Certifierad Teknisk Distributör - CTD, för att vid behov få hjälp med att anpassa dina system för e-faktura.
En CTD kan också hjälpa till med att skapa mallarna för e-fakturorna och anmälningssidan där dina kunder anmäler att de vill ha e-fakturor.
Din kund lämnar uppgift, på anmälningssidan i sin nätbank om: kundnummer, avtalsnummer abonnemangsnummer och allt annat som behövs för att du ska kunna identifiera vad din kund önskar betala via e-faktura.
En gång per dygn sammanställer bankerna en redovisningsfil med ny- och avanmälningar.
Fakturorna ska skickas till CTD
Du kommer överens med CTD om vilket format du ska skicka fakturorna i. CTD anpassar sedan filerna till det e-fakturaformat som bankerna kommit överens om, innan de distribueras till din kunds bank.
När bankerna tagit emot fakturafilen görs vissa kontroller och en redovisningsfil skickas tillbaka med information om såväl godkända som eventuellt avvisade fakturor och en motivering till avvisningen.