- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar för föreningar
Frågor och svar om föreningar
Företrädare, adress- och namnändring och nya tjänster
- Vad är en företrädare eller firmatecknare för en förening?
Företrädare eller firmatecknare kallas den eller de som tecknar föreningens firma, det vill säga har legal rätt att skriva under avtal, vilka blir bindande för föreningen.
- Hur meddelar en ideell förening byte av legala företrädare eller firmatecknare?
Vad behövs vid kontakt med banken?
- Organisationsnummer
- Föreningens stadgar, som anger vilket organ som är behörigt att utse företrädare.
- Beslut av behörigt organ, det vill säga stämman eller styrelsen beroende på vad som står i stadgarna, om vem/vilka som har rätt att företräda föreningen. Det innebär att om stämman är behörigt organ behövs stämmoprotokoll. Om styrelsen är behörig att företräda föreningen behövs dock både stämmoprotokoll, utvisade vilka som valts till styrelse, samt styrelseprotokoll.
- Protokoll från stämma och styrelsemöte, ska innehålla information om beslut om företrädare/firmatecknare.
- Om flera personer har utsetts till företrädare måste det framgå av respektive protokoll om det beslutats att de företräder föreningen gemensamt, till exempel två i förening, eller om de företräder föreningen var för sig. Om banken anser att detta inte framgår av bifogade protokoll måste banken utgå från att samtliga utsedda företrädare tecknar i föreningen eller att hela styrelsen ska vara närvarande för att kunna agera i förhållande till banken.
Ideell förening som inte finns registrerad hos Bolagsverket
För en ideell förening som inte finns registrerad hos Bolagsverket och som ändrat legala företrädare behöver skicka in nya handlingar, protokoll och stadgar, till Nordea.
Ideell förening som finns registrerad hos Bolagsverket
En ideell förening behöver inte registreras hos Bolagsverket, men om föreningen avser att driva någon form av näringsverksamhet kan föreningen, om den så önskar, anmälas till Bolagsverket. En hos Bolagsverket registrerad ideell förening styrker i normalfallet vilka som företräder föreningen med det senaste registreringsbeviset (får inte vara äldre än ett år). Förutom registreringsbevis som utvisar de nya firmatecknarna ska en vidimerad kopia av föreningens senaste stadgar inges till Nordea.
- Vilka dokument behöver Nordea få in när din förening byter företrädare eller firmatecknare?
Här hittar du detaljerad information om vad Nordea behöver få in och hur du sänder in dem.
- Hur byter en ideell förening användare i Nordea Business?
Har föreningen utsett en administratör kan denne hantera behörigheter för olika användare i föreningen i Nordea Business.
Om administratör saknas eller om föreningen har bytt företrädare eller firmatecknare hittar du info här vad du behöver göra.
- Hur meddelar en ideell förening Nordea en adressändring?
En ideell förening som vill ändra sin adress ska göra ändringen hos SkatteverketÖppnas i nytt fönster.
När du har ändrat föreningens adress hos Skatteverket, uppdateras den automatiskt hos oss på Nordea.
- Vad ska en ideell förening göra om den vill ansöka om en ny tjänst hos Nordea?
Du kan enkelt ansöka om nya tjänster till föreningen i Nordea Business under rubriken Tjänster. Har du frågor chattar du med oss i Nordea Business.
Har ni ändrat firmatecknare eller företrädare för föreningen och behöver beställa ett nytt kort eller ändra användare för Nordea Business? Glöm inte att först ladda upp föreningens senaste protokoll innan du kan ansöka om nya tjänster!
Protokoll och dokument
- Vad bör finnas med i ett styrelseprotokoll?
För att hjälpa dig i styrelsearbetet kan du använda vår checklista och mall för styrelseprotokoll.
Notera att det endast är ett exempel på ett styrelseprotokoll och en förening kan behöva ha in även andra uppgifter i ett protokoll beroende bl. a på vad som beslutats.
- Vilka underskrifter behöver finnas med på protokollet?
Protokollet behöver vara underskrivet fysiskt eller digitalt av mötets ordförande och sekreterare samt en justerare.
Nordea godkänner digitala underskrifter via ett standardiserat format från följande leverantörer:
- Docue Oy
- Docusign (pdf) alla dokument ska laddas ned till en pdf via systemet
- Dokobit
- Finago (Procounter, Accounter) / Verified.eu
- Nets (pades)
- Penneo
- Scrive
- Signicat
- Signom
- TeliaSign
- Visma Sign
- Vilka dokument behöver Nordea få in när din förening byter företrädare eller firmatecknare?
Här hittar du detaljerad information om vad Nordea behöver få in och hur du sänder in dem.
- Vad behöver en ideell förening göra som fått handlingar i retur från Nordea?
Om digitalt uppladdade eller insända handlingarna från föreningen är ofullständiga eller behöver justeras returneras dem av Nordea.
Orsaken till returen och vad som behöver kompletteras framgår i meddelande/följebrev. När du uppdaterat handlingarna kan du skicka in dem på nytt på samma sätt som du gjorde första gången.
- Vad gör föreningen om svarskuvertet förkommit?
Om svarskuvertet förkommit eller saknas i brevet från Nordea går det bra att skicka handlingarna till:
Nordea Bank Abp, filial i Sverige
P1608
105 71 Stockholm
- Vad innebär bevittnad/vidimerad kopia av godkänd identitetshandling?
Att en person intygar med namnteckning att kopian överensstämmer med originalet. Personens adress och telefonnummer ska också anges.
- Hur ska en ID-handling vidimeras?
Följande information ska finnas med när en person vidimerar en ID-handling, det vill säga bestyrker att en kopia av en ID-handling överensstämmer med originalet:
- namnteckning & namnförtydligande (minst 1 person)
- telefonnummer
- datum (får inte överstiga sex månader)
Dessutom måste fotokopian vara tydlig. Tips, för tydlig kopia av ID-handling lägg den på ljus bakgrund innan kopia/foto tas.
- Vilka identitetshandlingar är godkända?
Följande identitetshandlingar godkänns:
- identitetskort- SIS-märkt
- svenskt körkort
- nationellt identitetskort samt
- svenskt pass i vinröd bok