kallas det när privatpersoner bidrar till att finansiera ditt företag via en digital plattform. I utbyte får de en belöning eller en del i ditt företag. Det kan också röra sig om att skänka eller att låna ut pengar.
Fördelar
Crowdfunding ger dig tillgång till en stor mängd potentiella investerare samtidigt. En sådan kampanj kan hjälpa dig att bekräfta din affärsidé, ge dig värdefull feedback och etablera en kundbas innan du ens finns på marknaden. Det kan också var ett effektivt sätt att marknadsföra ditt företag.
Nackdelar
Crowdfunding har stigit i popularitet. För att sticka ut i mängden krävs det en hel del tid och energi för att göra en intressant kampanj som kan marknadsföra din idé. Att ha många små investerare kan också medföra mycket administration. Eftersom kampanjerna oftast följer principen ”allt eller inget” riskerar du att inte få någon finansiering alls om du inte uppnår hela ditt finansieringsmål. Tänk också på att det finns en risk att människor som deltar i din crowdfunding blir besvikna om det inte blir något av din kampanj i slutändan, vilket kan påverka ditt företags rykte negativt.