Beställ eller förnya Köparcertifikat till BankID Förlitande part via Nordea
For English instructions, see below.
Behörighet att beställa eller förnya certifikat har enbart de personer eller funktioner som står angivna i kundens BankID Förlitande part-avtal, bilaga 3 Kontaktpersoner.
Att förnya ett certifikat innebär i praktiken att ett helt nytt beställs genom att skicka in en ny beställningsfil (.p10).
Ett köparcertifikat är giltigt i fem år. Omkring två månader innan certifikatets giltighetstid löper ut kontaktar Nordea Key Management kunden med information om att det är dags att beställa ett nytt certifikat. Detta gör en behörig beställare genom att följa rutinen nedan.
Inom två arbetsdagar färdigställer Nordea inkomna beställningar av köparcertifikat.
Observera! Beställning av certifikat tillsammans med installation kräver IT-kompetens.
1. Produktionscertifikat ska utväxlas enligt följande rutin. Ditt företag som Förlitande part initierar beställningen genom att följa instruktion och använda Keygen-programvara, som du hittar i länken nedan. Keygen genererar en CSR-fil (*.P10-fil).
- Keygen programvaraÖppnas i nytt fönster
- Instruktion som visar vilken information du ska fylla i beställningen finner du på samma sida som Keygen.
2. Behörig beställare skickar beställningsfilen (*.P10) till Nordea på adressen: Öppnas i nytt fönster Skriv BankID i Ämnesfältet.
Vägledning för att skapa beställningsfilen
a) Official name of your company – Ska vara företagets legala namn. Återförsäljare anger sitt företagsnamn + kundens namn.
b) Corporate identity number – Skriv in företagets organisationsnummer i enlighet med Bolagsverkets register, ska vara 10 siffror utan bindestreck eller mellanrum. Återförsäljare anger sitt organisationsnummer.
c) Choose own password to protect private key - minst 12 tecken långt och måste bestå av minst 4 bokstäver och minst en siffra.
d) Display name – Måste vara företagets juridiska namn eller registrerade varumärke i Sverige så att användaren av BankID enkelt förstår och kan relatera till vilken part autentiseringen sker mot.
Återförsäljare anger kundens juridiska företagsnamn och/eller registrerade varumärke i Sverige.
3. Skicka enbart beställningsfilen (.p10), skicka aldrig med den privata nyckeln (.key).
Observera! Beställning får enbart skickas och certifikat tas emot av i avtalet behöriga personer.
4. Certifikatet färdigställs av Nordea Key Management.
5. Nordea Key Management skickar det färdiga certifikatet i form av en .txt-fil till beställaren eller den eller de som du utsett som mottagare.
6. Du som kund färdigställer certifikatet, se instruktionen och slutför installation.
7. Tjänsten BankID Förlitande part är därefter klar att börja användas.
Teknisk support på BankID-tjänsten erhålls via mejl: Öppnas i nytt fönster
Driftstatus fås via BankID’s driftinformations-sidaÖppnas i nytt fönster.