Så påverkas min privatekonomi

Lär dig från Nordeas företagsrådgivare Per när han delar med sig av sina insikter om hur din privatekonomi påverkas när du går från att vara anställd till att vara din egen chef.

Per arbetar med företagsrådgivning på Nordea med fokus på små entreprenörer. Varje månad blir han kontaktad av hoppfulla entreprenörer, vanligtvis hantverkare, murare eller butiksägare. Men på ett år hinner han hjälpa alla möjliga sorters företag. Och oavsett vilken bransch det rör sig om så är situationen ofta densamma; en person har drivit ett företag vid sidan av sin anställning och vill nu ta steget att förvandla sin hobby till ett heltidsarbete.

"De flesta nyblivna entreprenörer har inte tänkt igenom alla detaljer kring sin privatekonomi ordentligt”

Börja med att räkna baklänges

När Per får frågan om de flesta nya entreprenörer brukar ha koll på allt när de gör övergången mellan hobby till heltidssysselsättning så är hans svar tydligt:

“De flesta nyblivna entreprenörer, som äger sina företag själva, har inte tänkt igenom sin privatekonomi ordentligt. De kan ha gjort en affärsplan och till och med en budget, men ofta har de glömt att ta med privata utgifter som hyra, telefon, transport, mat, elektricitet etc. En del glömmer till och med att göra avsättningar för skatt och moms för sitt företag.”

Som Per ser det behöver de flesta egenföretagare sätta sig och räkna baklänges innan de kontaktar banken, kanske till och med innan de startar företaget.

”Det du som blivande egenföretagare behöver göra är att titta på din nuvarande, privata budget, skriva ner alla månatliga utgifter och engångsutgifter och sedan räkna samman dem. Den siffran ger dig en ganska god uppfattning om vilken omsättning ditt företag måste leverera årligen. En bra tumregel är att ungefär 50 % av det överskott som ditt bolag genererar kan du ta ut privat efter skatt.”

Du kan naturligtvis lägga om dina privata lån för att få ner kostnaderna, men som regel ska du kunna klara dig ändå.

"En bra tumregel är att ungefär 50 % av det överskott som ditt bolag genererar kan du ta ut privat efter skatts"

Ha alltid en plan B

När det handlar om att försörja dig på ditt företag så har Per ett bra och uppmuntrande råd: Håll koll på dina inkomster, utgifter och budget på veckobasis och anlita gärna en revisor om du har råd. Om du har koll på de sakerna så är det enklare att utforma en plan B tillsammans med din bank om affärerna plötsligt bromsar in. Som Per säger:

“Det är bättre att göre en realistisk plan B och rädda ditt företag, än att i värsta fall behöva se din företagsdröm gå upp i rök. Företag kommer och går, men som rådgivare vill jag se människor lyckas .”

Det är alltid viktigt att vara uppmärksam på dina inkomster. Oavsett om det bara är du eller om du har anställda att avlöna är det livsviktigt att balansera din budget. Och sedan måste du betala pension och försäkringar också. Tänk på konsekvenserna om det skulle gå illa och du inte har någon livförsäkring för att du inte tänkte på det när du blev din egen chef.

Det är därför rådgivare som Per alltid, när det är möjligt, rekommenderar att du sätter dig ner med en verksamhetsrådgivare och ditt försäkringsbolag, helst redan innan du slutar ditt fasta arbete. Och när du ändå håller på, gör en plan B - för säkerhets skull.

Fem grundläggande ekonomiska råd

Vi bad Per om hans fem viktigaste råd som du har användning för som förstagångsentreprenör.

Pers fem viktigaste

  1.  Gör en noggrann baklängesuträkning av din privatekonomi – vad har du råd med och vilka förändringar kan du acceptera?
  2. Se till att göra realistiska privat- och företagsbudgetar – inklusive likviditet, skatt, moms och resultat för ditt företag – hur stort är det potentiella kassaflödet och har du eventuell kredit på plats?
  3. Gör en ordentlig affärsplan – vad är syfte och fokus för ditt företag?
  4. Ordna med pension och försäkringar innan du avslutar din fasta anställning – att vara försäkrad från dag ett är mycket viktigare än pensionen.
  5. Ha alltid en plan B om dina drömmar inte matchar verkligheten.