Att tänka på när du pitchar för banken eller investerare

Det finns många lärdomar att dra från vår pratstund med en erfaren affärsängel och en företagsrådgivare. Bland annat vad du ska fokusera på när du pitchar din affärsidé för en investerare eller en bank.

Om du söker inspiration om att pitcha en affärsidé på nätet så kommer du snabbt att hitta en mängd artiklar och filmer. Risken är dock att du kommer bli mer förvirrad än upplyst i slutändan. Det du har allra mest nytta av är kanske att få några bra och ärliga tips från precis den sortens människor som du kommer att presentera för. 

“Jag vill se dokumentation på varför din affärsidé är värd min investering.”

Investeraren: Energi och passion är nyckeln

Mentorn, investeraren och företagsägaren Casper Dreymann är djupt involverad i en grupp danska affärsänglar och har upplevt fler pitchar än de flesta. Vad fokuserar han på när han får en ny idé presenterad för sig? Hans svar är värt att lägga på minnet:

“För det första fokuserar jag på personen bakom företaget och på hans eller hennes professionella bakgrund och track record. I andra hand fokuserar jag på deras presentation, deras energi och glöd. Först därefter fokuserar jag på affärsidén.”

Investerare och affärsänglar som Casper är naturligtvis intresserade av affärsmöjligheterna hos ditt företag, hur du tänker tjäna pengar och göra företaget värt att investera i. Men i motsats till vad många förväntar sig så är det inte budgetar och siffror som Casper är mest fokuserad på när du drar din affärsidé för honom:

“Gör en grym presentation av din affärsidé. Berätta om dig själv. Visa din produkt. Visa mig att du har gjort din analys, att du känner din marknad och att du är fast besluten att genomföra din vision. Jag vill se dokumentation på varför din affärsidé är värd min investering.”

“Var förberedd. Lär dig din affärsplan utantill och var förberedd på att svara på alla tänkbara frågor.”

Banken: Det är avgörande att vara realistisk

Företagsrådgivaren Thomas från Nordea Köpenhamn har arbetat som rådgivare åt små och nystartade företag i mer än tre år. Enligt hans mening så måste nya företag vara realistiska när det kommer till att planera sina affärer och sin budget. Han rekommenderar att du skickar din affärsplan och din budgetkalkyl till banken redan innan ert möte.

- “Du måste vara förberedd. Du måste lära dig din affärsplan utantill. Du måste kunna minsta detalj i din budget och du måste kunna svara på alla frågor. Och du måste vara realistisk.”

Det betyder inte att dina idéer inte ska vara ambitiösa eller modiga. Du måste vara djärv och tro på dina idéer för att kunna övertyga en rådgivare som Thomas. Men du måste kunna visa att din idé går att genomföra i verkligheten. Ett sätt att göra det är att ta med din fysiska produkt eller en prototyp av den. Eller om du vill öppna en affär, ett café eller en restaurang, kan du ta med bilder på hur det kommer se ut, eller något annat som kan hjälpa banken att förstå din företagsdröm bättre.