Kundservice Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Vanliga frågor och svar

Läs våra vanligaste frågor och svar

Hur ändrar jag behörigheter?

Om företaget har tecknat nytt avtal om Nordea Business (s k CCM avtal eller nytt företagspaket från maj 2019) har du utsett en administratör. Administratören kan enkelt och snabbt hantera behörigheter för olika användare i företaget. Administratören går in i Nordea Business/funktionen Hantera användare (uppe till höger i Nordea Business) och genomför ändringen av behörighet som aktiveras direkt.

Se också vår instruktionsvideoÖppnas i nytt fönster om hur du som administratör kan hantera användare i Nordea Business.

Om företaget ännu inte har utsett en administratör är du välkommen att kontakta oss. Du når oss i Nordea Business via chat eller meddelande (på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”). Du kan också ringa oss på 0771-350 360 så hjälper vi till. För smidig hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Gäller det ändringar i en förening hittar du mer information här.
Hur avslutar jag konton?

För att avsluta konton behöver du fylla i en blankett gällande begäran om avslut av konto.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande till oss. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”. 

Du kan också ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur betalar jag till plus- eller bankgiro?

När du är inloggad i Nordea Business väljer du Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och klicka sedan på Inrikesbetalningar & överföringar.

Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står Till, annars fyller du i Plus- eller Bankgironumret i fältet för Kontonummer.

Tips! Vill du signera flera betalningar samtidigt klickar du på Spara och signera senare. Betalningarna ligger då under Kommande uppdrag och väntar på signering.

Hur gör jag en överföring?

Mellan egna konton

När du är loggat in i Nordea Business gör du en överföring mellan egna konton genom att välja Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och sedan klicka på Överföring eget konto.

Till någon annans konto 

När du är loggat in i Nordea Business gör du en överföring till andra konton genom att välja Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och sedan klicka på ”Inrikesbetalningar & överföringar”.

Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står Till, annars fyller du i fältet för Kontonummer.

Hur meddelar jag Nordea en adressändring?

Du som har aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening meddelar din adressändring till Bolagsverket. Efter ett par bankdagar kommer adressen per automatik uppdateras i våra system. 

Du som tillhör en ideell förening meddelar adressändring till SkatteverketÖppnas i nytt fönster. När föreningen fått en bekräftelse på att det är genomfört hos Skatteverket, ska ni kontakta Nordea så även vi kan göra ändringen. Det sker inte per automatik, utan föreningens företrädare behöver ta kontakt med oss.  

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”. 

Hur tar jag emot en utlandsbetalning med IBAN och BIC?

De uppgifter du normalt behöver lämna ut för att ta emot pengar från utlandet är ditt kontonummers IBAN-nummer och bankens BIC/Swift-adress.

Du hittar all information om ditt konto när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan Konton & Kontohändelser. Där väljer du det aktuella kontot och sedan klickar du på Visa kontouppgifter uppe till vänster.

Om du behöver lämna adress till Nordea har vi adressen:

Nordea

Smålandsgatan 17

105 71 Stockholm

Sweden

HärÖppnas i nytt fönster kan du läsa mer om utlandsbetalningar. 

Var hittar jag engagemangsspecifikationen?

När du är loggat in i Nordea Business hittar du engagemangsspecifikationen genom att välja Ekonomi i menyn och sedan klicka på "Engagemangsspecifikationer".

Se här hur du gör för att beställa den och få den postad, mailad eller skickad till din revisor eller bokförare. 

Vad betyder Pris enl. spec. på mitt kontoutdrag?

Pris enl. spec. står för Pris enligt specifikation och är de bankavgifter som Nordea har dragit från ditt konto. Mer specificerat vilka avgifter som ingår i ditt pris, hittar du i tjänsten eRedovisning när du är inloggad i Nordea Business.

Var hittar jag min pinkod till kortet?

Om du glömt din PIN-kod kan vi beställa en påminnelse till dig. PIN-koden anländer vanligtvis inom cirka 3-5 bankdagar.

Enklast beställer du en påminnelse när du är inloggad i Nordea Business. Då kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande till oss. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”. 

Du kan också ringa oss på telefonnummer 0771-350 360. Du identifierar dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Var hittar jag mina kontouppgifter?

Du hittar all information om ditt konto när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan ”Konton & Kontohändelser”.

Där klickar du på det konto som du vill veta mer om och sedan finns information om ditt bankkontonummer, IBAN och BIC om du klickar på ”Visa kontouppgifter”.

Vilket är mitt clearingnummer?

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. I bankkontonumret ingår clearingnummer, prefix och PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Har du istället ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande siffrorna är kontonummer.

Du hittar clearingnummer och kontonummer när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan ”Konton & Kontohändelser”. Där klickar du på det konto som du vill veta mer om och sedan väljer du ”Visa kontouppgifter”.

Var hittar jag transaktionslistor och kontoutdrag?

Transaktionslistor

Du hittar transaktionslistor och kontoutdrag när du är inloggad i Nordea Business. Du kan få fram en lista över alla transaktioner som skett de senaste 15 månaderna eller detaljerade kontoutdrag där du kan se händelser 4 år tillbaka i tiden.

När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för, du kan få fram en transaktionslista 15 månader tillbaka i tiden. 

För att välja andra datum än det som visas klickar du på knappen ”Datum” och fyller i datum eller väljer en period ur rullistan. Du kan även filtrera på Inkommande & utgående betalningar samt söka på belopp eller genom att skriva något i sökrutan.  För att skiva ut eller spara som PDF klickar du på "Skriv ut" uppe till höger. Du har även möjlighet att exportera till Excel genom att klicka på CSV.  

För att få fram mer information om en specifik transaktion kan du klicka på den så öppnas en informationsruta. För att skiva ut klickar du högst upp till höger. 

Kontoutdrag

Du får fram detaljerade kontoutdrag i eRedovisning som du når du loggat in i Nordea Business. Via ”Översikt” i rutan ”Övriga tjänster” klickar du på "eRedovisning" varpå ett nytt fönster öppnas. 

I tjänsten hittar du kontoutdrag 4 år tillbaka i tiden, det skapas ett kontoutdrag varje dag det skett en kontohändelse.

Har du fler än fem kontoutdrag under en och samma månad behöver du klicka på knappen "Visa hela månaden". Därefter kan du välja det datum då transaktionen har skett för att få specifik information om den transaktionen.

I eRedovisning skapas kontoutdrag varje dag det skett en händelse på kontot. När du skriver ut kontoutdrag härifrån behöver du därför skriva ut dem dag-för-dag.

Bankgirotransaktioner

När du är inloggad i Nordea Business väljer du ”Ekonomi” i menyn följt av ”Konton & Kontohändelser”. På nästkommande sida klickar du på det konto du vill se händelser för. 

För att få fram information om en bankgiroinsättning behöver du klicka på den så öppnas en informationsruta. Här finns en länk som heter Bankgiro, klickar du på den länkas du vidare till Bankgirocentralen och kan se insättningsuppgifterna.

Tänk på att du kan behöva tillåta pop-up fönster för att sidan ska kunna öppnas!

Beställning av transaktionshistorik för ditt PlusGirokonto

Har du inte tillgång till Nordea Business eller har behov av uppgifter tidigare än ovan kan du beställa 10 års transaktionshistorik.

Här beställer du transaktionshistorikÖppnas i nytt fönster

Jag ska starta ett aktiebolag eller har köpt ett lagerbolag och behöver ett bankintyg, hur går jag tillväga?

Vi hjälper dig med ett bankintyg eller likvidintyg när du ansökt om att bli kund hos oss. 

När du ansöker behöver du bifoga bolagsordning eller fullmakt. Se till att du skapat stiftelseurkund och bolagsordning efter Bolagsverkets kravspecifikation.Öppnas i nytt fönster

Läs mer härÖppnas i nytt fönster hur du ansöker om att bli kund hos oss.