First Card behöver du aktivera både när du fått ett helt nytt kort och när du fått ett utbyteskort. Du aktiverar ditt First Card genom ett av följande alternativ:
Om ditt kort exempelvis är slitet eller har gått sönder, kontaktar du oss så hjälper vi dig med ett nytt! Enklast kontaktar du oss via chatt.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
Om du spärrat eller beställt ett nytt kort är leveranstiden normalt upp till 5 vardagar. Skickas kortet till en utländsk adress kan det ta längre tid.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig med posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
Om ditt Företagskort Mastercard eller First Card's PIN-kod blir spärrat i en butik eller uttagsautomat innan klockan 21.00 en vardag släpps spärren samma kväll. Är den spärrad efter klockan 21.00 eller under en helg släpps spärren nästa vardag klockan 21.00.
När PIN-koden blivit spärrad i kortläsaren kan du låsa upp spärren genom att använda kortet med PIN-koden i en bankomat eller i butik.
PIN-koden framgår på brevet du fick i samband med att du beställde ditt kort. Har du inte brevet kvar kan vi beställa ett nytt brev med påminnelse om koden till dig.
Vill du att vi skickar en påminnelsekod? Enklast är att ta kontakt med oss via chatt i Nordea Business.
Du kan nu även se din PIN-kod till Företagskort Mastercard i Nordea Business
Gå till Ekonomi i menyn högst upp och Kort.
Klicka på kortet det gäller och Visa PIN-kod.
Klicka på knappen Visa PIN-kod.
I appen Nordea Business
Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
Det är inte möjligt att byta eller välja PIN-kod på våra kort. Om du har glömt din PIN-kod kan vi skicka ett brev med påminnelse om vilken PIN-kod du har.
Kontakta oss om du vill beställa en PIN-kod. Enklast kontaktar du oss via chatt i Nordea Business.
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet på ditt konto. När beloppet reserveras dras summan bort från ditt disponibla saldo på kontot. Reservationen brukar ligga kvar på kontot i 3-5 vardagar. När Nordea får bekräftelse på kortköpet från butiken eller företaget där du handlade bokförs reservationen som en transaktion på ditt konto.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköp och då tar det några dagar innan köpet syns på ditt konto. Till dess får du själv ha koll på att pengarna som du har handlat för kommer att dras.
För att avsluta en prenumeration som är kopplad till ditt kort kontaktar du företaget som debiterar dig.
Om det dras pengar trots att du har avslutat prenumerationen kan du prova med att spärra kortet. Detta är dock ingen garanti för att debiteringen upphör eftersom det är själva avtalet mellan dig och företaget som behöver sägas upp.
Det bästa sättet att skydda dig mot kortbedrägeri/skimming är att vara försiktig med ditt kort! Dela det inte med någon annan. Här är några fler tips för att skydda dig mot kortbedrägeri:
Var uppmärksam innan du sätter i ditt kort eller blippar det i en betalterminal. Om något ser misstänkt ut eller du är osäker, meddela personalen
Täck för din PIN-kod med handen när du betalar
Om du behöver lämna bort ditt kort vid betalning (t.ex. i en restaurang), be då att få tillbaka det direkt efter betalningen
Kontrollera dina kontoutdrag och kontakta oss direkt om det skett någon betalning du inte känner igen
Om du har blivit utsatt för bedrägeri, eller misstänker att du har blivit det, anmäl det genom att ringa oss på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster dygnet runt. Vi kan behöva spärra ditt mobila BankID och kort.
För dig som vill ta betalt med kort kan vi erbjuda snabba, enkla och säkra betalningar online eller i fysiska butiker med kortinlösen, i samarbete med Wordline.