- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar kring företagskort
Frågor och svar kring företagskort
Nytt kort
- Hur ansöker jag om ett kort?
I Nordea Business finns digital ansökan för Företagskort Mastercard. (Se länken nedan).
För vårt betalkort First Card behöver företaget först göra en grundansökan, som vi behandlar inom 5 dagar. När grundansökan är godkänd kan ditt företag skicka in kortansökningar för de i företaget som behöver kort. Kortansökan tar normalt 2 arbetsdagar att hantera, så kortet når dig eller dina anställda 2-3 arbetsdagar senare.
Här hittar du mer information och kan ansöka om våra företagskort.Öppnas i nytt fönster
- Hur aktiverar jag mitt kort?
First Card behöver du aktivera både när du fått ett helt nytt kort och när du fått ett utbyteskort. Du aktiverar ditt First Card genom ett av följande alternativ:
Du aktiverar ditt Företagskort Mastercard genom att göra ett av nedanstående alternativ. Observera att det gäller både helt nya kort och utbyteskort:
- Gör ett köp i butik. Godkänn köpet genom att slå kortets PIN-kod.
- Gör ett internetköp. Godkänn köpet med Mobilt BankID eller Nordeas kortläsare.
- Gör ett uttag i bankomat. Godkänn uttaget genom att slå kortets PIN-kod.
- Hur beställer jag ett utbyteskort?
Om ditt kort exempelvis är slitet eller har gått sönder, kontaktar du oss så hjälper vi dig med ett nytt! Enklast kontaktar du oss via chatt.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
- När kommer det nya kortet?
Om du spärrat eller beställt ett nytt kort är leveranstiden normalt upp till 5 vardagar. Skickas kortet till en utländsk adress kan det ta längre tid.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
Är det ett nytt First Card du fått? Glöm inte att aktivera kortetÖppnas i nytt fönster innan du börjar använda det.
PIN-kod
- Hur gör jag när min PIN-kod är spärrad?
Om ditt Företagskort Mastercard eller First Card's PIN-kod blir spärrat i en butik eller uttagsautomat innan kl 21.00 en vardag släpps spärren samma kväll. Är den spärrad efter kl 21.00 eller under en helg släpps spärren nästa vardag kl 21.00.
När PIN-koden blivit spärrad i kortläsaren kan du låsa upp spärren genom att använda kortet med PIN-koden i en bankomat eller i butik.
- Var hittar jag min PIN-kod till kortet?
PIN-koden framgår på brevet du fick i samband med att du beställde ditt kort. Har du inte brevet kvar kan vi beställa ett nytt brev med påminnelse om koden till dig.
Vill du att vi skickar en påminnelsekod? Enklast är att ta kontakt med oss via chatt här i Nordea Business.
- Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?
Det är inte möjligt att byta eller välja PIN-kod på våra kort. Om du har glömt din PIN-kod kan vi skicka ett brev med påminnelse om vilken PIN-kod du har.
Kontakta oss om du vill beställa en PIN-kod. Enklast kontaktar du oss via chatt.
Nordea Wallet stängs ner 12/6 2023. Hur påverkar det mig som har ett Företagskort Mastercard eller ett First Card?
- Hur påverkar det mitt Företagskort Mastercard?
Du kan se dina köp i nätbanken och i mobilbanken.
- Hur påverkar det mitt First Card?
- Du kan, som tidigare, följa dina korthändelser i First Card appen och i Mitt Kort Online.
- Det kommer att bli möjligt att i First Card appen lägga till kort i Apple och Google Wallet efter att Nordea Wallet har stängts ner. Funktionen är inte än tillgänglig i First Card appen, men kommer läggas till efter sommaren 2023. Du kan som tidigare ringa och aktivera Apple Pay eller Google Pay hos First Card kundservice, 0771-407170. Kom ihåg att alltid uppdatera till den nyaste versionen av First Card appen så att du inte går miste om förbättringar eller nya funktioner.
Hjälp och guider - företagskort