- Hur ändrar jag kredit- eller inköpsgränsen på ett kort?
Hör av dig till oss om du vill ändra inköpsgränsen på ditt kort, så hjälper vi dig. Enklast kontaktar du oss via chatt i Nordea Business.
- Var hittar jag information om mitt kort?
Information om ditt Företagskort Mastercard ser du i Nordea Business, via Ekonomi i menyn.
För mer information om ditt First Card, dina kortköp eller din faktura loggar du in på First Card's onlinetjänst eller app.
- Vad innebär reservation kortköp?
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet på ditt konto. När beloppet reserveras dras summan bort från ditt disponibla saldo på kontot. Reservationen brukar ligga kvar på kontot i 3-5 vardagar. När Nordea får bekräftelse på kortköpet från butiken eller företaget där du handlade bokförs reservationen som en transaktion på ditt konto.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköp och då tar det några dagar innan köpet syns på ditt konto. Till dess får du själv ha koll på att pengarna som du har handlat för kommer att dras.
- Hur avslutar jag en prenumeration på ett kort?
För att avsluta en prenumeration som är kopplad till ditt kort kontaktar du företaget som debiterar dig.
Om det dras pengar trots att du har avslutat prenumerationen kan du prova med att spärra kortet. Detta är dock ingen garanti för att debiteringen upphör eftersom det är själva avtalet mellan dig och företaget som behöver sägas upp.
- Ingår reseförsäkring när jag köper en resa?
Betalar du resan med ditt First Card ingår det en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd. Läs mer om First Cards försäkringar här.
- Hur skyddar jag mig mot kortbedrägeri?
Det bästa sättet att skydda dig mot kortbedrägeri/skimming är att vara försiktig med ditt kort! Dela det inte med någon annan. Här är några fler tips för att skydda dig mot kortbedrägeri:
- Var uppmärksam innan du sätter i ditt kort eller blippar det i en betalterminal. Om något ser misstänkt ut eller du är osäker, meddela personalen
- Täck för din PIN-kod med handen när du betalar
- Om du behöver lämna bort ditt kort vid betalning (t.ex. i en restaurang), be då att få tillbaka det direkt efter betalningen
- Kontrollera dina kontoutdrag och kontakta oss direkt om det skett någon betalning du inte känner igen
- Hur anmäler jag om jag blivit utsatt för kortbedrägeri?
Om du har blivit utsatt för bedrägeri, eller misstänker att du har blivit det, anmäl det genom att ringa oss på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster dygnet runt. Vi kan behöva spärra ditt mobila BankID och kort.
Har du blivit usatt för bedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.
- Hur tar jag betalt med kort?
För dig som vill ta betalt med kort kan vi erbjuda snabba, enkla och säkra betalningar online eller i fysiska butiker med kortinlösen, i samarbete med Wordline.