- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar kring företagskort
Frågor och svar kring företagskort
Avsluta och spärra kort
- Hur avslutar jag ett kort?
Kontakta oss för att avsluta ditt kort. Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business.
Behöver du snabbt spärra ditt kort?
Företagskort Mastercard
Ring 08-402 57 70 (från utlandet +46-8-402 57 70), dygnet runt om du förlorat du ditt kort.
First Card
Ring 0771 40 71 70 (från utlandet+46-771-407170), dygnet runt om du förlorat du ditt kort.
I First Card app kan du också tillfälligt stänga kortet för köp om det saknas.
StopService
Är du ansluten till tjänsten StopService kan du spärra dina och din familjs värdehandlingar genom att ringa 08-775 50 00 (från utlandet +46 8775 50 00)
- Hur spärrar jag ett kort?
Behöver du snabbt spärra ditt kort?
Företagskort Mastercard
Ring 08-402 57 70 (från utlandet +46-8-402 57 70), dygnet runt om du förlorat du ditt kort.
First Card
Ring 0771 40 71 70 (från utlandet+46-771-407170), dygnet runt om du förlorat du ditt kort.
I First Card app kan du också tillfälligt stänga kortet för köp om det saknas.
StopService
Är du ansluten till tjänsten StopService kan du spärra dina och din familjs värdehandlingar genom att ringa 08-775 50 00 (från utlandet +46 8775 50 00)
Nytt kort
- Hur ansöker jag om ett kort?
I Nordea Business finns digital ansökan för Företagskort Mastercard. (Se länken nedan).
För vårt betalkort First Card behöver företaget först göra en grundansökan, som vi behandlar inom 5 dagar. När grundansökan är godkänd kan ditt företag skicka in kortansökningar för de i företaget som behöver kort. Kortansökan tar normalt 2 arbetsdagar att hantera, så kortet når dig eller dina anställda 2-3 arbetsdagar senare.
Här hittar du mer information och kan ansöka om våra företagskort.Öppnas i nytt fönster
- Hur aktiverar jag mitt kort?
First Card behöver du aktivera både när du fått ett helt nytt kort och när du fått ett utbyteskort. Du aktiverar ditt First Card genom ett av följande alternativ:
Du aktiverar ditt Företagskort Mastercard genom att göra ett av nedanstående alternativ. Observera att det gäller både helt nya kort och utbyteskort:
- Gör ett köp i butik. Godkänn köpet genom att slå kortets PIN-kod.
- Gör ett internetköp. Godkänn köpet med Mobilt BankID eller Nordeas kortläsare.
- Gör ett uttag i bankomat. Godkänn uttaget genom att slå kortets PIN-kod.
- Hur beställer jag ett utbyteskort?
Om ditt kort exempelvis är slitet eller har gått sönder, kontaktar du oss så hjälper vi dig! Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
- När kommer det nya kortet?
Om du spärrat eller beställt ett nytt kort är leveranstiden normalt upp till 5 vardagar. Skickas kortet till en utländsk adress kan det ta längre tid.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
Är det ett nytt First Card du fått? Glöm inte att aktivera kortetÖppnas i nytt fönster innan du börjar använda det.
PIN-kod
- Hur gör jag när min PIN-kod är spärrad?
Om ditt Företagskort Mastercard eller First Card's PIN-kod blir spärrat i en butik eller uttagsautomat innan kl 21.00 en vardag släpps spärren samma kväll. Är den spärrad efter kl 21.00 eller under en helg släpps spärren nästa vardag kl 21.00.
När PIN-koden blivit spärrad i kortläsaren kan du låsa upp spärren genom att använda kortet med PIN-koden i en bankomat eller i butik.
- Var hittar jag min PIN-kod till kortet?
PIN-koden framgår på brevet du fick i samband med att du beställde ditt kort. Har du inte brevet kvar kan vi beställa ett nytt brev med påminnelse om koden till dig.
Vill du att vi skickar en påminnelsekod? Enklast är att ta kontakt med oss via chatt här i Nordea Business.
- Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?
Det är inte möjligt att byta eller välja PIN-kod på våra kort. Om du inte vet vilken PIN-kod som du har kan vi skicka en påminnelse till dig.
När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande till oss för att beställa påminnelsekoden.
Nordea Wallet stängs ner 12/6 2023. Hur påverkar det mig som har ett Företagskort Mastercard eller ett First Card?
- Hur påverkar det mitt Företagskort Mastercard?
Du kan se dina köp i nätbanken och i mobilbanken.
- Hur påverkar det mitt First Card?
- Du kan, som tidigare, följa dina korthändelser i First Card appen och i Mitt Kort Online.
- Det kommer att bli möjligt att i First Card appen lägga till kort i Apple och Google Wallet efter att Nordea Wallet har stängts ner. Funktionen är inte än tillgänglig i First Card appen, men kommer läggas till under våren 2023. Kom ihåg att alltid uppdatera till den nyaste versionen av First Card appen så att du inte går miste om förbättringar eller nya funktioner.
- Du kan tillåta notiser i First Card appen. Då får du notiser när ditt kort används.
Hjälp och guider - företagskort
- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar kring företagskort