Fråga oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar kring företagskort

Läs våra vanligaste frågor och svar kring företagskort

Hur aktiverar jag ett kort?

Nordea First Card behöver du aktivera både när du fått ett helt nytt kort och när du fått ett utbyteskort. Du aktiverar ditt Nordea First Card genom ett av följande alternativ:

Du aktiverar ditt Företagskort MasterCard genom att göra ett av nedanstående alternativ. Observera att det gäller både helt nya kort och utbyteskort:

  • Gör ett köp i butik. Godkänn köpet genom att slå kortets PIN-kod.
  • Gör ett internetköp. Godkänn köpet med Mobilt BankID eller Nordeas kortläsare.
  • Gör ett uttag i bankomat. Godkänn uttaget genom att slå kortets PIN-kod.
Hur ändrar jag kredit- eller inköpsgränsen på ett kort?

För att undersöka möjligheten till att ändra inköpsgräns på ditt kort behöver du kontakta Kundcenter Företag.

Du når Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID.

Hur ansöker jag om ett kort?

Du ansöker om ett kort genom att kontakta Kundcenter Företag via telefon. Här kan du se vilka kort vi erbjuder.  

Du når Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID.

Hur avslutar jag en prenumeration på ett kort?

För att avsluta en prenumeration som är kopplad till ditt kort kontaktar du företaget som debiterar dig.

Om det dras pengar trots att du har avslutat prenumerationen kan du prova med att spärra kortet. Detta är dock ingen garanti för att debiteringen upphör eftersom det är själva avtalet mellan dig och företaget som behöver sägas upp.

Hur avslutar jag ett kort?

Du behöver kontakta Kundcenter Företag för att avsluta ett kort. När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”. 

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur beställer jag ett utbyteskort?

För att beställa ett utbyteskort är du välkommen att kontakta Kundcenter Företag så hjälper de dig vidare.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur gör jag en kortreklamation?

Om din kortbetalning inte stämmer överens med ditt köp ska du i första hand kontakta företaget du har handlat från för att försöka reda ut problemet. Får du inte hjälp kan du göra en reklamation hos oss, som vi sen utreder. 

Reklamationsblanketten och mer användbar information hittar du här

Hur gör jag när min PIN-kod är spärrad?

När PIN-koden är spärrad i kortläsaren kan du låsa upp spärren genom att använda kortet med PIN-koden i en bankomat eller i butik. Läs mer här

Om kortet blir spärrat i en butik eller uttagsautomat innan kl 21.00 en vardag släpps spärren samma kväll. Är den spärrad efter kl 21.00 eller under en helg släpps spärren nästa vardag kl 21.00.

Hur öppnar jag mitt kort för utlands- och internetköp?

Företagskort MasterCard och Business Gold är öppna för köp i hela världen samt alla typer av säkra internetköp förutom spel.

När det kommer till Nordea First Card kan du behöva ändra inställningar. De ändringar du lägger in börjar gälla direkt och du behöver själv ändra tillbaka sen. För att göra en ändring loggar du in på First CardÖppnas i nytt fönster.

Hur spärrar jag ett kort?

För att spärra ett kort ska du ringa till vår Spärranmälan på telefon +46 8 402 5710, öppet dygnet runt.

Ingår reseförsäkring när jag köper en resa?

Betalar du resan med ditt Nordea First Card ingår det en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd. Läs mer här.

Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?

Det är inte möjligt att byta eller välja PIN-kod på våra kort. Om du inte vet vilken PIN-kod som du har kan Kundcenter Företag beställa ut påminnelse till dig.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

När kommer det nya kortet?

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickar vi automatiskt ett utbyteskort till dig i posten. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod.

Vi rekommenderar att du börjar använda ditt nya kort direkt när du får det och klipper itu det gamla.

Om du spärrat eller beställt ett nytt kort är leveranstiden normalt 3-5 vardagar. Skickas kortet till en utländsk adress kan det ta längre tid.

Vad är årsavgiften för kort?

Klicka nedan på det kort du har för att få information om vad det kostar att använda just ditt kort:

Företagskort Mastercard

Nordea First Card

Nordea Business Gold 

Vad är kontaktlösa betalningar?

Blippfunktionen finns på våra First Card och Företagskort Mastercard som är utgivna efter 10/18 respektive 04/19.

Med kontaktlöst kort kan du smidigt och enkelt betala belopp upp till 200 kronor utan att slå in kortets PIN-kod. Du blippar kortet intill butikens kortterminal och kortköpet är klart.

Vad hittar jag information om ett kort?

När du är inloggad i Nordea Business hittar du information om Företagskort Mastercard. Du klickar på Ekonomi i menyraden följt av Kort.

För mer information klickar du på det kort du vill veta mer om. På nästa sida hittar du information så som kortgräns, giltighetsdatum och vilket konto det är kopplat till.

Du hittar mer information om ditt Business Gold genom att logga in härÖppnas i nytt fönster

För mer information om ditt Nordea First Card loggar du in härÖppnas i nytt fönster

Vad innebär reservation kortköp?

När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet på ditt konto. När beloppet reserveras dras summan bort från ditt disponibla saldo på kontot. Reservationen brukar ligga kvar på kontot i 3-5 vardagar. När Nordea får bekräftelse på kortköpet från butiken eller företaget där du handlade bokförs reservationen som en transaktion på ditt konto.

Vissa företag och butiker reserverar inte kortköp och då tar det några dagar innan köpet syns på ditt konto. Till dess får du själv ha koll på att pengarna som du har handlat för kommer att dras.

Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort?

För att se dina fakturor och köp loggar du in i respektive korts onlinetjänst.

Var hittar jag min pinkod till kortet?

Om du inte vet vilken PIN-kod som du har kan Kundcenter Företag beställa ut en påminnelse till dig. PIN-koden anländer vanligtvis inom cirka 3-5 bankdagar.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360, vardagar 7-21 och helger 10-17. Du behöver identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID.