- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar kring företagskort
Frågor och svar kring företagskort
Beställ kort
- Hur ansöker jag om ett kort?
Du ansöker om ett kort digitalt härÖppnas i nytt fönster i Nordea Business.
Vi kan erbjuda ett kontokopplat Företagskort Mastercard och/eller fakturakortet First Card.
- Hur aktiverar jag mitt kort?
First Card behöver du aktivera både när du fått ett helt nytt kort och när du fått ett utbyteskort. Du aktiverar ditt First Card genom ett av följande alternativ:
Du aktiverar ditt Företagskort Mastercard genom att göra ett av nedanstående alternativ. Observera att det gäller både helt nya kort och utbyteskort:
- Gör ett köp i butik. Godkänn köpet genom att slå kortets PIN-kod.
- Gör ett internetköp. Godkänn köpet med Mobilt BankID eller Nordeas kortläsare.
- Gör ett uttag i bankomat. Godkänn uttaget genom att slå kortets PIN-kod.
- Hur beställer jag ett utbyteskort?
Om ditt kort exempelvis är slitet eller har gått sönder, kontaktar du oss så hjälper vi dig med ett nytt! Enklast kontaktar du oss via chatt.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
- När kommer det nya kortet?
Om du spärrat eller beställt ett nytt kort är leveranstiden normalt upp till 5 vardagar. Skickas kortet till en utländsk adress kan det ta längre tid.
Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig med posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.
PIN-kod
- Hur gör jag när min PIN-kod är spärrad?
Om ditt Företagskort Mastercard eller First Card's PIN-kod blir spärrat i en butik eller uttagsautomat innan klockan 21.00 en vardag släpps spärren samma kväll. Är den spärrad efter klockan 21.00 eller under en helg släpps spärren nästa vardag klockan 21.00.
När PIN-koden blivit spärrad i kortläsaren kan du låsa upp spärren genom att använda kortet med PIN-koden i en bankomat eller i butik.
- Var hittar jag min PIN-kod till kortet?
PIN-koden framgår på brevet du fick i samband med att du beställde ditt kort. Har du inte brevet kvar kan vi beställa ett nytt brev med påminnelse om koden till dig.
Vill du att vi skickar en påminnelsekod? Enklast är att ta kontakt med oss via chatt i Nordea Business.
- Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?
Det är inte möjligt att byta eller välja PIN-kod på våra kort. Om du har glömt din PIN-kod kan vi skicka ett brev med påminnelse om vilken PIN-kod du har.
Kontakta oss om du vill beställa en PIN-kod. Enklast kontaktar du oss via chatt i Nordea Business.
Hjälp och guider - företagskort