Kundservice Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar kring företagskort

Läs våra vanligaste frågor och svar kring företagskort

Hur ansöker jag om ett kort?

Hör av dig till oss när du behöver ett nytt kort. Du når oss på telefonnummer 0771-350 360. Var beredd att identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID.

Här hittar du mer information om våra företagskort.  

För vårt betalkort First Card behöver företaget först göra en grundansökan, som vi behandlar inom 5 dagar. När grundansökan är godkänd kan ditt företag skicka in kortansökningar för de i företaget som behöver kort. Kortansökan tar normalt 2 arbetsdagar att hantera, så kortet når dig eller dina anställda 2-3 arbetsdagar senare.

När kommer det nya kortet?

Om du spärrat eller beställt ett nytt kort är leveranstiden normalt 3-5 vardagar. Skickas kortet till en utländsk adress kan det ta längre tid.

Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. 

Är det ett nytt First Card du fått? Glöm inte att aktivera kortetÖppnas i nytt fönster innan du börjar använda det. 

Hur aktiverar jag ett kort?

First Card behöver du aktivera både när du fått ett helt nytt kort och när du fått ett utbyteskort. Du aktiverar ditt First Card genom ett av följande alternativ:

Du aktiverar ditt Företagskort Mastercard genom att göra ett av nedanstående alternativ. Observera att det gäller både helt nya kort och utbyteskort:

  • Gör ett köp i butik. Godkänn köpet genom att slå kortets PIN-kod.
  • Gör ett internetköp. Godkänn köpet med Mobilt BankID eller Nordeas kortläsare.
  • Gör ett uttag i bankomat. Godkänn uttaget genom att slå kortets PIN-kod.
Hur beställer jag ett utbyteskort?

Om ditt kort exempelvis är slitet eller har gått sönder, kontaktar du oss så hjälper vi dig! Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business. Du skickar meddelande på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du kan också ringa telefonnummer 0771-350 360. Var beredd att identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Börjar utgångsdatum på ditt nuvarande kort närma sig? Några veckor innan skickar vi automatiskt ett nytt utbyteskort till dig i posten, så du behöver inte själv beställa ett nytt. Det nya kortet kommer att ha samma kortnummer och PIN-kod. Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet.

Var hittar jag min PIN-kod till kortet?

Du fick ett brev med din PIN-kod i samband med att du beställde ditt kort. Om du inte vet vilken PIN-kod som du har kan vi skicka en påminnelse till dig. Påminnelsen med PIN-koden anländer vanligtvis inom cirka 3-5 bankdagar.

Vill du att vi skickar en påminnelsekod? Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business. Du skickar meddelande på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du kan också ringa telefonnummer 0771-350 360. Var beredd att identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur gör jag när min PIN-kod är spärrad?

Om ditt Företagskort Mastercard eller First Card's PIN-kod blir spärrat i en butik eller uttagsautomat innan kl 21.00 en vardag släpps spärren samma kväll. Är den spärrad efter kl 21.00 eller under en helg släpps spärren nästa vardag kl 21.00.

När PIN-koden blivit spärrad i kortläsaren kan du låsa upp spärren genom att använda kortet med PIN-koden i en bankomat eller i butik. 

Har du ett inloggningskort till kortläsaren där PIN-koden blivit spärrad? Läs mer här hur du gör för att låsa upp den med PUK-koden.

Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?

Det är inte möjligt att byta eller välja PIN-kod på våra kort. Om du inte vet vilken PIN-kod som du har kan vi skicka en påminnelse till dig.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du kan också ringa på telefonnummer 0771-350 360. För smidig hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur avslutar jag ett kort?

Kontakta oss för att avsluta ditt kort. Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business. Du skickar meddelande på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du kan också ringa telefonnummer 0771-350 360. Var beredd att identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur avslutar jag en prenumeration på ett kort?

För att avsluta en prenumeration som är kopplad till ditt kort kontaktar du företaget som debiterar dig.

Om det dras pengar trots att du har avslutat prenumerationen kan du prova med att spärra kortet. Detta är dock ingen garanti för att debiteringen upphör eftersom det är själva avtalet mellan dig och företaget som behöver sägas upp.

Vad är årsavgiften för kort?

Klicka på respektive kort för att hitta prisinformation: 

Vad innebär reservation kortköp?

När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet på ditt konto. När beloppet reserveras dras summan bort från ditt disponibla saldo på kontot. Reservationen brukar ligga kvar på kontot i 3-5 vardagar. När Nordea får bekräftelse på kortköpet från butiken eller företaget där du handlade bokförs reservationen som en transaktion på ditt konto.

Vissa företag och butiker reserverar inte kortköp och då tar det några dagar innan köpet syns på ditt konto. Till dess får du själv ha koll på att pengarna som du har handlat för kommer att dras.

Var hittar jag information om ett kort?

När du är inloggad i Nordea Business hittar du information om Företagskort Mastercard. Du klickar på Ekonomi i menyraden följt av Kort.

För mer information klickar du på det kort du vill veta mer om. På nästa sida hittar du information så som kortgräns, giltighetsdatum och vilket konto det är kopplat till.

För mer information om ditt First Card, dina kortköp eller din faktura loggar du in här i First Card's onlinetjänstÖppnas i nytt fönster

Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort?

För att se dina fakturor och köp loggar du in i First Card's onlinetjänstÖppnas i nytt fönster.

Hur ändrar jag kredit- eller inköpsgränsen på ett kort?

Hör av dig till oss om du vill ändra inköpsgränsen på ditt kort. Enklast är att chatta eller skicka ett meddelande till oss, när du är inloggad i Nordea Business. Du skickar meddelande på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du kan också ringa telefonnummer 0771-350 360. Var beredd att identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Ingår reseförsäkring när jag köper en resa?

Betalar du resan med ditt First Card ingår det en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd. Läs mer om vilket försäkringsskydd som ingår här.Öppnas i nytt fönster