- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar kring betalningar och överföringar
Frågor och svar kring betalningar och överföringar
Överföringar
- Hur gör jag en överföring?
Du för enkelt över pengar här i Nordea Business, genom att gå in på Betalningar i menyn.
Överföring mellan egna konton : Välj Överföring eget konto i listan.
Överföring till annan mottagare: Välj Betalningar och överföringar i listan. Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står "Till", annars fyller du i fältet för Kontonummer och väljer därefter Betalningstyp: Kontoöverföring.
- Hur fyller jag i mottagarens kontonummer när jag ska göra en överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
- Handelsbanken
Fyll i clearingnummer och kontonummer på 9 siffror.
Swedbank
Fyll i clearingnummer och kontonummer som kan vara mellan 11 och 15 siffror. Ange inga streck (-), kommatecken (,) eller punkter (.).
- Hur lång tid tar en överföring från Nordea till annan bank?
Du som använder nätbanken Nordea Business:
Om överföringen signeras före klockan 14.00 en bankdag, når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter klockan 14.00 finns tillgängliga för mottagaren nästkommande bankdag.
Bankdag är alla vardagar förutom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
- Hur får jag hjälp med stående överföringar?
Kontakta oss för att få hjälp att lägga upp eller ändra stående överföringar. Enklast kontaktar du oss via chatt.
- Hur tar jag emot en realtidsöverföring?
Realtidsöverföring, som också kallas SEK Instant, är en ny sorts betalning i Sverige. För dig som kund i Nordea innebär det att du kan ta emot överföringar från andra svenska banker i realtid, dygnet runt och året runt, från den 25 november 2024. Du behöver inte göra något för att kunna ta emot realtidsöverföringar utan får tjänsten automatiskt.
Nordea erbjuder i dagsläget inte avgående realtidsöverföringar.
E-faktura
- Hur anmäler jag e-faktura?
Du kan se om din leverantör erbjuder e-faktura till företags- och föreningskunder i Nordea Business, i tjänsten e-faktura Företag. Om du hittar dem i listan över leverantörer så anmäler du dig enkelt där.
- Hur hittar jag en e-faktura?
I tjänsten e-faktura Företag hittar du dina mottagna e-fakturor.
- Hur skickar jag e-fakturor?
För att kunna skicka e-fakturor till dina kunder behöver du ansluta dig till tjänsten E-faktura Utställare.
Kontakta oss för att få hjälp med avtal. Enklast kontaktar du oss via chatt.
Autogiro
- Hur ändrar jag beloppet på autogiro?
Du behöver kontakta betalningsmottagaren för att ändra beloppet på ditt autogiro.
- Hur avslutar jag ett autogiro?
För att avsluta ett Autogiro behöver du i första hand vända dig till betalningsmottagaren då autogirot är ett avtal mellan dig och betalningsmottagaren. Kundcenter Företag kan hjälpa dig avsluta medgivandet men därefter behöver du kontakta betalningsmottagaren för att avsluta avtalet.
Enklast är att kontakta oss via chatt.
- Hur gör jag för att betala via autogiro?
Du anmäler dig direkt hos det företag du vill ska kunna dra pengar automatiskt från ditt konto. Detta görs via betalningsmottagarens hemsida eller via ett pappersmedgivande.
Vanligtvis behöver du hela bankkontonumret med clearingnummer, det räcker alltså inte att anmäla enbart sitt Plusgironummer.
Du hittar ditt Plusgiros bankkontonummer genom att gå in på ditt konto och klicka på "Visa kontouppgifter".
- Hur kan jag ta emot betalningar via autogiro?
Autogiro passar företag och föreningar som har återkommande betalningar från en fast kundkrets och ett ekonomisystem som kan hantera filer i Autogiroformat.
Vill du ansluta dig till Autogiro Betalningsmottagare kontaktar du oss för att få hjälp med avtal. Enklast kontaktar du oss via chatt.
Utlandsbetalningar
- Hur gör jag en utlandsbetalning?
Du hittar Utlandsbetalningar via Betalningar i menyn i Nordea Business.
Uppgifter som vanligtvis behövs är: mottagarens namn och adress, kontonummer (i IBAN-format, för de länder som använder IBAN) samt BIC/Swift till mottagarens bank.
- Hur får jag en bekräftelse på utförd utlandsbetalning?
Om du behöver ha ett underlag på att en utlandsbetalning är genomförd så kan du ladda ner eller skriva ut det här i Nordea Business.
Klicka på den genomföra utlandsbetalningen så att detaljvyn öppnas. Där kan du välja Exportera (ladda ner) eller Skriv ut.
I undantagsfall kan det krävas att man kan visa upp ett så kallat Swift-kvitto (MT103). Det är något som används bankerna emellan och normalt inte skickas till kunder. Om du ändå behöver ha ett Swift-kvitto så kan du beställa det mot en kostnad på vår hemsida.
- Vilka kontouppgifter behövs för att ta emot en utlandsbetalning?
De uppgifter du normalt behöver lämna ut för att ta emot pengar från utlandet är IBAN och BIC/Swift.
Du hittar all information om ditt konto i Nordea Business. Där väljer du det aktuella kontot och klickar sedan på Visa kontouppgifter.
Om avsändaren frågar efter bankens adress, anger du adressen nedan:
Nordea
Smålandsgatan 17
105 71 Stockholm
Sweden
Hjälp och guider - betalningar och överföringar