Kundservice Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar kring betalningar och överföringar

Läs våra vanligaste frågor och svar kring betalningar och överföringar

Hur ändrar jag beloppet på autogiro?

Du behöver kontakta betalningsmottagaren för att ändra beloppet på ditt autogiro. 

Hur anmäler jag e-faktura?

När du är inloggad i Nordea Business kan du se om din leverantör erbjuder e-faktura.

Du väljer  Betalningar & överföringar i menyn och klickar sedan på "Ej åtgärdade e-fakturor". Längst ned på sidan väljer du ”Öppna e-faktura Företag”. Sidan öppnas upp i ett nytt fönster så om du har popup-blockerare behöver denna inaktiveras först.

Klicka på "Sök leverantör". Ange företagsnamnet följt av tecknet *, exempelvis: Telenor*. Om du får träff så klickar du på ”Anmäl” och du är då registrerad för e-faktura.

Hur avslutar jag ett autogiro?

För att avsluta ett Autogiro behöver du i första hand vända dig till betalningsmottagaren då autogirot är ett avtal mellan dig och betalningsmottagaren.

Kundcenter Företag kan hjälpa dig avsluta medgivandet men därefter behöver du kontakta betalningsmottagaren för att avsluta avtalet.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur betalar jag till plus- eller bankgiro?

När du är inloggad i Nordea Business väljer du Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och klicka sedan på Inrikesbetalningar & överföringar.

Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står Till, annars fyller du i Plus- eller Bankgironumret i fältet för Kontonummer.

Tips! Vill du signera flera betalningar samtidigt klickar du på Spara och signera senare. Betalningarna ligger då under Kommande uppdrag och väntar på signering.

Hur får jag hjälp med stående överföringar?

Du behöver kontakta Kundcenter Företag för att få hjälp med stående överföringar.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Hur gör jag en löneutbetalning?

När du loggat in i Nordea Business kan du göra en löneutbetalning genom att välja Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och sedan klickar du på Inrikesbetalningar & överföringar.

När du fyllt i kontonumret för mottagaren väljer du Betalningstyp Lön.

Betalar du löner via fil går du in på Betalningar & överföringar och väljer ”Filimport”.

Hur gör jag en överföring?

Mellan egna konton

När du är loggat in i Nordea Business gör du en överföring mellan egna konton för företaget genom att välja Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och sedan klicka på Överföring eget konto.

Till någon annans konto

När du är loggat in i Nordea Business gör du en överföring till andra konton genom att välja Betalningar & Överföringar i menyn högst upp och sedan klicka på ”Inrikesbetalningar & överföringar”.

Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står Till, annars fyller du i fältet för Kontonummer.

Hur gör jag en utlandsbetalning?

När du är inloggad i Nordea Business väljer du Betalningar och sedan Utlandsbetalningar.

Uppgifter som vanligtvis behövs är: mottagarens namn och adress, kontonummer (i IBAN-format för de länder som infört IBAN) samt BIC/Swift till mottagarens bank.

Om du inte känner till bankens BIC-adress, anger du bankens namn och adress och i vissa fall även en bankkod.

Här kan du läsa mer om utlandsbetalningar. 

Hur gör jag för att betala via autogiro?

Du anmäler dig direkt hos det företag du vill ska kunna dra pengar automatiskt från ditt konto. Detta görs via betalningsmottagarens hemsida eller via ett pappersmedgivande. Vanligtvis behöver du hela bankkontonumret med clearingnummer. 

Hur hittar jag en e-faktura?

När du loggat in i Nordea Business kan du se dina mottagna e-fakturor under Betalningar & överföringar i menyn och Ej åtgärdade e-fakturor.

Härifrån når du även dina tidigare fakturor, under Fakturahistorik klickar du på Öppna e-faktura Företag. Sidan öppnas upp i ett nytt fönster så om du har popup-blockerare behöver denna inaktiveras först. 

Hur importerar jag betalningsfiler till Nordea Business?

När du är inloggad i Nordea Business väljer du Betalningar & överföringar i menyn och sedan "Filimport", där följer du instruktionerna som visas.

Du kan importera en fil genom att antingen dra och släppa eller genom att bläddra dig fram till filen och importera från mappen.

Du kan endast importera betalningar om de är i formaten BG Lön eller pain 001.001.03 XML.

Hur kontrollerar jag ett plus- eller bankgiro?

För att få fram vem som har ett specifikt Plus- eller Bankgironummer kan du göra en sökning via följande länkar:

-        Plusgiro

-        Bankgiro

Hur redigerar jag i mottagarregistret?

När du är inloggad i Nordea Business kan du lägga till, ändra eller ta bort en sparad mottagare genom att klicka på Betalningar i menyn och sedan ”Mottagare”.

Du lägger till en ny mottagare genom att klicka på ”Lägg till ny mottagare”.

Vill du ändra eller ta bort en sparad mottagare klickar du på de tre prickarna bredvid mottagaren.

Vad behövs för att ta emot en utlandsbetalning?

De uppgifter du normalt behöver lämna ut för att ta emot pengar från utlandet är IBAN och BIC/Swift.

Du hittar all information om ditt konto när du är inloggad i Nordea Business genom att välja Ekonomi och sedan Konton & Kontohändelser. Där väljer du det aktuella kontot och sedan klickar du på Visa kontouppgifter uppe till vänster.

Om du behöver lämna adress till Nordea har vi adressen:
Nordea
Smålandsgatan 17
105 71 Stockholm
Sweden

Vad gör jag om jag har överfört eller betalat till fel konto?

Om du har gjort en transaktion till fel mottagare kontaktar du i första hand mottagaren av pengarna. Är mottagaren för dig okänd är du välkommen att kontakta Kundcenter Företag.

När du är inloggad i Nordea Business kan du antingen chatta eller skicka ett meddelande. För att skicka ett meddelande klickar du på brev-ikonen uppe till höger följt av ”Nytt meddelande”.

Du har också möjlighet att ringa Kundcenter Företag på telefonnummer 0771-350 360. För allra smidigast hantering identifierar du dig med ditt personnummer och Mobilt BankID. 

Vad kostar det att göra betalningar & överföringar?

Via vår prislista (pdf, 306 KB)Öppnas i nytt fönster hittar du information om vad olika typer av betalningar kostar. 

Vilka betalningstider är det som gäller?

När du är inloggad i Nordea Business hittar du våra stopptider genom att välja Betalningar & överföringar i menyn högst upp. Därefter väljer du ”Inrikesbetalningar & överföringar” alternativt "Utlandsbetalningar" så syns de olika stopptiderna i rutan till höger.