- Företag
- Behöver du hjälp? Läs våra frågor och svar kring betalningar och överföringar
Frågor och svar kring betalningar och överföringar
E-faktura
- Hur anmäler jag e-faktura?
När du är inloggad i Nordea Business kan du se om din leverantör erbjuder e-faktura.
På den här sidan hittar du e-fakturor. Längst ned på sidan väljer du ”Öppna e-faktura Företag”. Sidan öppnas upp i ett nytt fönster, så om du har popup-blockerare behöver denna inaktiveras först.
Klicka på "Sök leverantör". Ange företagsnamnet följt av tecknet *, exempelvis: Telenor*. Om du får träff så klickar du på ”Anmäl” och du är då registrerad för e-faktura.
- Hur hittar jag en e-faktura?
Du hittar dina mottagna e-fakturor här i Nordea Business.
Härifrån når du även dina tidigare fakturor, under Fakturahistorik klickar du på Öppna e-faktura Företag. Sidan öppnas upp i ett nytt fönster, så har du popup-blockerare behöver denna inaktiveras först.
Autogiro
- Hur ändrar jag beloppet på autogiro?
Du behöver kontakta betalningsmottagaren för att ändra beloppet på ditt autogiro.
- Hur avslutar jag ett autogiro?
För att avsluta ett Autogiro behöver du i första hand vända dig till betalningsmottagaren då autogirot är ett avtal mellan dig och betalningsmottagaren. Kundcenter Företag kan hjälpa dig avsluta medgivandet men därefter behöver du kontakta betalningsmottagaren för att avsluta avtalet.
Enklast är att kontakta oss via chatt.
- Hur gör jag för att betala via autogiro?
Du anmäler dig direkt hos det företag du vill ska kunna dra pengar automatiskt från ditt konto. Detta görs via betalningsmottagarens hemsida eller via ett pappersmedgivande. Vanligtvis behöver du hela bankkontonumret med clearingnummer. Du hittar all information här i Nordea Business. Där klickar du på det konto som du vill betala ifrån, så hittar du hela ditt bankkontonummer med clearingnummer genom att klicka på "Visa kontouppgifter".
Hjälp och guider - betalningar och överföringar