BankID Förlitande Part

Med BankID Förlitande Part kan du som företagare erbjuda dina kunder att logga in med hjälp av BankID. Ett säkert och smidigt inloggningssätt för dina kunder som idag har fler än 8 miljoner användare.

Legitimera dina kunder med BankID

BankID Förlitande Part ger dig möjlighet att identifiera dina kunder genom att skicka en förfrågan till det bankgemensamma BankID systemet som skickar ett retursvar på om BankID går att förlita sig på.

Dina fördelar:

  • Du får tillgång till en nationell och standardiserad säkerhetslösning.
  • Du får billigare och effektivare handläggning, användarna legitimerar sig på ett säkert sätt och kan även underteckna sina ärenden via Internet.
  • Du får åtkomst till en stor mycket stor andel av Sveriges befolkning som redan är identifierade genom BankID.  I april 2018 var antalet unika innehavare med BankID omkring 8 miljoner där cirka  6,8 miljoner använder Mobilt BankID. 
  • Din servicegrad höjs på de tjänster som erbjuds via Internet. Användaren kan uträtta sina ärenden direkt och när som helst och minimerar administrativt arbete. 
  • Du behöver inte ha en separat funktion för att hantera egen säkerhetslösning som användarID och lösenord.

BankID Förlitande Part, för vem? 

BankID Förlitande Part passar företag, offentlig sektor, föreningar och organisationer med användare som har behov att legitimera sig. BankID Förlitande Part tecknas alltid med det företag, myndighet/kommun/landsting, förening eller organisation som tillhandahåller den tjänst som privatkunden legitimerar sig mot. Det mottagarnamn som visas i kundens BankID måste alltid tillhöra det företag, myndighet/kommun/landsting, förening eller organisation som privatkunden avser legitimera sig mot

Så här går identifieringen till:

1. Din kund väljer att legitimera sig via BankID

2. Kunden får därefter öppna sin BankID app eller sitt BankID program för att legitimera sig

3. BankID systemet kontrollerar om BankID går att förlita sig på och sänder ett retursvar

Kom igång med BankID Förlitande Part

1. Upprätta avtal som du får från din kontaktperson på Nordea. Har du redan en kundansvarig vänder du dig dit, annars är du välkommen att ringa oss på 0771-350 360.

2. Teknisk implementation. Du kopplar upp dig via ett gränssnitt mot den centrala BankID-infrastrukturen. Tekniska Guidelines (bankid.com/bankid-i-dina-tjanster/rp-info) 

3. Utväxla Köparcertifikat. Du får tillgång till en så kallad KeyGen-programvara för att skapa en beställningsfil (en P10-fil) som Nordea ”stämplar” och skickar tillbaka (tar max. tre arbetsdagar). 

4. När Köparcertifikatet är installerat hos dig är det klart att börja använda BankID i era tjänster. 

Priser

Priser för BankID förlitande part

SpecifikationPris
Anslutningspris Enligt offert
Månadspris500 kr
Transaktionspris per kontroll av legitimering (inloggning)15 öre
Transaktionspris per kontroll av underskrift (signering)40 öre
Om BankID