Kom igång med förenklat Mobilt BankID

  1. Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankID installationssidaÖppnas i nytt fönster.
  2. Logga in med e-kod, QR-läsare eller Mobilt BankID i nätbankenÖppnas i nytt fönster.
  3. Välj ”Hantera BankID” i listan ”Övriga tjänster” till höger och följ instruktionerna för att ladda ner.

Tips! Läs vår Nedladdningsguide för BankID på filpdf - Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg-instruktioner.

Ditt BankID sparas lokalt på datorn och du kan använda det för att i första hand logga in hos olika myndigheter. Du kan inte använda BankID på fil för att logga in i våra digitala tjänster.


Så här använder du tjänsten

  1. Gå till myndighetens webbsida och välj att logga in med Mobilt BankID.
  2. BankID säkerhetsprogram startas och du får ange ditt lösenord.
  3. Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden hos myndigheten. 

Testa förenklat Mobilt BankID

På BankID:s hemsidaÖppnas i nytt fönster kan du testa att ditt Mobila BankID fungerar och att du har rätt lösenord. 

Om ditt Mobila BankID fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets tjänst.

Tekniska krav för förenklat Mobilt BankID

Allmänna förutsättningar

  • Vara minst 11 år. 
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

Systemkrav

Aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster för BankID.

Testa din dator för att se att du har rätt förutsättningar för att använda ditt BankID i våra tjänster.

Giltighetstid 

Ett förenklat Mobilt BankID på fil är giltigt i två år.

Antal

Du kan maximalt ha tre stycken förenklade Mobila BankID samtidigt.

Felsökning för förenklat Mobilt BankID

Problem att ladda ner BankID säkerhetsprogram

Kontrollera att din dator uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster

Felkod 10026 vid nedladdning av förenklat Mobilt BankID 

Ifall du får felkod 10026 prova med följande:

  1. Ifall du har Windows och använder webbläsaren Edge, testa istället Internet Explorer, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  2. Uppdatera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster.
  3. Felkoden kan bero på valet av lösenord. Prova att byta till ett annat lösenord som uppfyller kraven på minst 6 tecken.
  4. Det kan vara något som stör kommunikationen till BankIDs server. T ex en brandvägg eller ett antivirus program som stoppar. Vissa antivirus program har en extra funktion som kallas Bankskydd. Ifall denna funktion är aktiverad kan den störa nedladdning och användning av BankID på fil. Det kan också bero på User Account Control på datorn som hindrar kommunikationen. Kontrollera inställningar i program på datorn.
  5. Kör Windows update och uppdatera antivirus programmet. Prova därefter på nytt att ladda ned ett BankID.
  6. Om ovanstående inte hjälper gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.

Felkod 10023 vid nedladdning av förenklat Mobilt BankID 

Gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.

Felkod 10023 vid inloggning och signeringsproblem

  1. Det kan vara något som stör kommunikationen till BankIDs server. Till exempel en brandvägg eller ett antivirus program som stoppar. Kontrollera inställningar i program på datorn. 
  2. Om ovanstående inte hjälper, gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn. Observera att BankID på fil försvinner från datorn så efter avinstallation och installation måste en ny BankID på fil laddas ned.

Programmet kan inte hitta det efterfrågade BankID – Kontrollera ditt BankID. Felkod 10022.

Det kan bero på att det inte finns någon BankID på fil i datorn som kan användas för den aktuella legitimeringen eller underskriften.

Ifall ditt BankID på fil ska fungera för vald tjänst så prova följande:

  1. Töm cache och cookies i din webbläsare.
  2. Ifall du använder Internet Explorer gå in under Verktyg (kugghjulet uppe till höger), Internetalternativ, fliken Innehåll, klicka på Certifikat och ta bort Nordeas certifikat.  Välj sedan fliken Säkerhet och därefter Betrodda platser och lägg till aktuell webbsidas adress.
  3. Starta om webbläsaren.
  4. Starta BankID säkerhetsprogram. Välj Arkiv i menyn, klicka därefter på Inställningar. I rutan som kommer upp klickar du på fliken Avancerat och klicka på Töm cache. 
  5. Uppdatera BankID säkerhetsprogram till den senaste versionen. 
  6. Om ovanstående inte hjälper gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster på datorn. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.