Frågor och svar om inbetalningar och utbetalningar

Inbetalningar och utbetalningar

Behöver vi meddela att företaget bytt adress eller ändrat namn?

Nej, adress- och namnändring sker vanligtvis automatiskt för företag och ekonomiska föreningar när du anmäler adressändringen till Bolagsverket.

Du behöver även ringa oss, telefon 0771-350 360, och meddela ny adress om du har:

  • företagskortet Nordea First Card eller Business Gold
  • bankgironummer kopplat till transaktionskontot
  • eller om utdelningsadressen och kontoadressen är olika.

Skicka in blankett

Om du är en ideell förening eller har en adress i utlandet behöver du fylla i och skicka in blanketten Adressändring PlusGirokonto (pdf, 121 KB)Öppnas i nytt fönster in via post till den adress som finns angiven längst ner på blanketten.

Med ändringen bifogas kopia på godkänd identitetshandling för de firmatecknare som skriver under ändringen. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt dennes adress och telefonnummer.

Hur beställer jag en engagemangsspecifikation för mitt företag?

Har du Internetbanken Företag hittar du engagemangsspecifikationen till vänster i menyn under fliken "Dokument".

För att beställa en engagemangsspecifikation behöver du kontakta Kundcenter Företag. 

Du kan antingen skicka ett meddelande till oss i Internetbanken Företag eller via formuläret E-post för företagskunderÖppnas i nytt fönster.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Hur blir jag företagskund hos Nordea?

Du kan ansöka om att bli företagskund online. När du blir företagskund hos oss erbjuder dig Företagspaketet, en helhetslösning som underlättar dina bankaffärer.

Läs mer om att bli kund och ansök.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, öppet vardagar 7-22, helger 10-17.

Hur mycket kostar Företagspaketet?

På produktsidan för Företagspaketet finns prisinformation.

Jag ska starta ett aktiebolag och behöver ett bankintyg, hur går jag tillväga?

Du kan använda vår onlineansökan för att ansöka om ett bankintyg. 

Onlineansökan används främst för de företag som vill bli kund hos oss, men den kan även användas för företag som ska köpa ett lagerbolag eller håller på att bilda ett bolag. 

För att använda onlineansökan behöver du:

  • ha ett svenskt personnummer, vara över 18 år och ha ett Mobilt BankID.
  • ha information om företaget och en giltig svensk ID-handling till hands. 

I ansökan frågar vi bland annat om ägare och befattningshavare. Vi kommer också att ställa frågor om företagets ekonomi och vilka behov av tjänster ni har. 

När din ansökan är inskickad gör vi en utvärdering och kontroll av informationen du lämnat i din ansökan. Du behöver sedan besöka ett Nordeakontor för att legitimera dig.

Ansök onlineÖppnas i nytt fönster

Jag vill avsluta företagets/föreningens konto, hur gör jag?

För att avsluta ditt konto behöver du kontakta Kundcenter Företag, som förser dig med en blankett för att avsluta kontot. 

Du kan antingen skicka ett meddelande till oss i Internetbanken Företag eller via formuläret E-post för företagskunderÖppnas i nytt fönster.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Vad gäller när jag vill kunna ta betalt med kort av mina kunder?

Det finns två typer av kortbetalningar: 

  • KortAccept via terminal – Betalningen utförs i kortterminal till exempel i butik eller på ett café.
  • KortAccept via Internet - Kunden betalar via Internet och företaget kan få betalt innan varan skickas till kunden.

Mer information om Kortinlösen – KortAccept.

Det finns även möjlighet att ta emot kortbetalningar via smartphone eller surfplatta. Läs mer om kortläsaren från iZettle.

För priser och ansökan är du välkommen att kontakta Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Vad ingår i Företagspaketet?

Allt detta ingår i Företagspaketet:

  • Transaktionskonto med PlusGironummer – ger effektiva betalningar.
  • Internetbanken Företag – för bankärenden när och varifrån du vill.
  • Mobilbanken Företag – appen som gör dig verkligt mobil.
  • Elektroniska kontoutdrag – kontoutdrag via Internet.
  • Företagskort MasterCard – bankkort för betalningar och kontantuttag (ingår i Föreningspaketet från den 1 januari 2017).
  • Nordea First Card – betalkort med upp till 45 dagars räntefri kredit.
  • Personlig service via telefon  – så att du enkelt kan få hjälp av oss på banken.
  • Bankgironummer – ger dina kunder valfrihet.

Du får också ett nyhetsbrev via e-post med tips, krönikor och nyheter som kan underlätta för dig och ditt företag. Du kan även kombinera Företagspaketet med flera tilläggstjänster, bland annat Swish Företag, UC Kreditupplysning och Nordea Bokföring.

Läs mer och ansök om Företagspaketet.

Hur fyller jag i mottagarens kontonummer när jag ska göra en överföring till Handelsbanken eller Swedbank?

Handelsbanken:

Fyll i clearingnummer och kontonummer på 9 siffror.

Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):

Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.).

Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):

Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.).

Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?

Du som använder Internetbanken Företag:

Om överföringen signeras före klockan 14.00 en bankdag, når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter klockan 14.00 finns tillgängliga för mottagaren nästkommande bankdag.

Bankdag är alla vardagar förutom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Du som använder Företagstjänster via Internet:

Om överföringen signeras före klockan 13.35 en bankdag, når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter klockan 13.35 finns tillgängliga för mottagaren nästkommande bankdag.

Bankdag är alla vardagar förutom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Hur registrerar jag en ny betalning?

Du som använder Internetbanken Företag:

  • Logga in på Internetbanken Företag.
  • Välj ”Inrikesbetalning”.
  • Välj PlusGiro eller Bankgiro under ”Betaltyp”.
  • Fyll sedan i övriga fält.
  • När du fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att allt är korrekt, klicka på ”Lägg till betalningsorder”.
  • Längst ner på sidan under ”Betalningsorder” visas dina registrerade betalningar.
  • Därefter kan du klicka på ”Signera” för att signera och skicka iväg betalningarna.
  • Du kan också välja att signera vid ett senare tillfälle. Då hittar du dem längst ner på sidan under fliken ”Inrikesbetalning”.

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

Du som använder Företagstjänster via Internet:

  • Logga in på Företagstjänster via Internet.
  • Välj ”Betalningar och överföringar”.
  • Välj ”Till PlusGiro och bankgiro”
  • Fyll i uppgifterna i de tomma fälten på sidan.
  • När du fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att allt är korrekt, klicka på ”Lägga till”.
  • Längst ner på sidan under ”Betalningar att godkänna” visas dina registrerade betalningar.
  • Därefter klickar du på ”Godkänn” för att gå vidare.
  • Du kan välja att signera vid ett senare tillfälle. Då hittar du dem längst ner på sidan under fliken ” Betalningar att godkänna”.

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

Hur registrerar jag en ny överföring?

Du som använder Internetbanken Företag:

  • Logga in på Internetbanken Företag.
  • Välj ”Överföring andra konton”.
  • Fyll i uppgifterna i de tomma fälten på sidan.
  • När du fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att allt är korrekt, klicka på ”Lägg till betalningsorder”.
  • Längst ner på sidan under ”Betalningsorder” visas dina registrerade betalningar.
  • Därefter kan du klicka på ”Signera” för att signera och skicka iväg betalningarna.
  • Du kan också välja att signera vid ett senare tillfälle. Då hittar du dem längst ner på sidan under fliken ”Överföring andra konton”.

 

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

 

Du som använder Företagstjänster via Internet:

  • Logga in på Företagstjänster via Internet.
  • Välj ”Betalningar och överföringar”.
  • Välj ”Till andra konton”.
  • Fyll i uppgifterna i de tomma fälten på sidan.
  • Klicka sedan på Ok för att signera överföringen.

 

Fler instruktioner finns under ikonen ”Hjälp”.

Kan man koppla Autogiro till ett PlusGirokonto?

Ja, det kan man. De uppgifter som mottagaren av pengarna behöver är PlusGirokontots bankkontonummer. Bankkontonumret hittar du via knappen Villkor på sidan Kontoutdrag.

Vad händer om det saknas pengar på kontot?

Du som använder Internetbanken Företag:

Då kan vi inte utföra betalningen. Under de fem nästkommande bankdagarna försöker vi utföra betalningen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot makuleras betalningen.

 

Du som använder Företagstjänster via Internet:

Då kan vi inte utföra betalningen. Under de tre nästkommande bankdagarna försöker vi utföra betalningen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot makuleras betalningen.

Vad händer om jag skickar till fel mottagare?

Om du av misstag skickat en betalning till fel mottagare behöver du kontakta mottagaren för att få tillbaka pengarna.

Ifall betalningen har skickats till ett bankkontonummer kan vi hjälpa till att få fram innehavaren av bankkontot.

Du är välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Vilket är mitt clearingnummer?

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. Har du ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande siffrorna är kontonummer.

I bankkontonumret ingår ett clearingnummer, prefix och nollutfyllnad före PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Du hittar bankkontonumret i Internetbanken Företag. Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn. Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sida.

Läs mer om Transaktionskonto med PlusGironummer.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.