e-faktura Företag

e-faktura Företag gör det möjligt för företag och organisationer att elektroniskt skicka och ta emot fakturor.

Om e-faktura Företag

Du kan välja mellan olika typer av lösningar utifrån dina behov.

Ett alternativ är att skicka och/eller ta emot fakturor direkt i ditt affärssystem. Om ditt affärssystem inte kan skapa en elektronisk fakturafil kan du göra det med hjälp av en så kallad virtuell skrivare. Om du inte skickar och/eller tar emot många fakturor är Internetbanken Företag ett alternativ för dig.

Dina fördelar:

  • Förenklar ditt arbete och frigör resurser.
  • Fakturorna hanteras i tjänsten e-faktura Företag oavsett hur dina leverantörer skickar eller hur dina kunder tar emot fakturor.
  • Lägre kostnad per skickad/mottagen faktura.

e-faktura Företag via Internetbanken Företag

Dina fördelar med skicka fakturor:

  • Du kan tillmötesgå de kunder som kräver att du ska fakturera elektroniskt utan att behöva investera i kostsamma systemlösningar.
  • Du skapar enkelt dina fakturor i Internetbanken Företag med hjälp av mallar.
  • Fakturorna kan skickas såväl elektroniskt som på papper till mottagare.
  • När du väljer att skicka pappersfakturor till mottagaren kan de med fördel kompletteras med din logotyp.
  • Alla skickade fakturor sparas och finns tillgängliga i tjänsten i 18 månader

Dina fördelar med ta emot fakturor:

  • Du tar emot dina elektroniska fakturor direkt i Internetbanken Företag. 
  • Du kan få ett e-postmeddelande när nya e-fakturor anlänt. 
  • Fakturorna kan du med några enkla handgrepp lägga för betalning i betalordern för inrikesbetalningar. 
  • Alla mottagna fakturor sparas och finns tillgängliga i tjänsten i 18 månader.

Kom igång:

Viktiga information för att komma igång

  • Du behöver ha avtal om Internetbanken Företag, som ingår i Företagspaketet.
  • Du tecknar avtal om tjänsten e-faktura Företag.
  • Logga in i Internetbanken Företag - klicka på "e-faktura Ftg" i menyn till vänster. Här kan du både skicka och ta emot fakturor.

Fakturaväxlar

För att underlätta för dig att nå dina köpare och leverantörer samarbetar Nordea med olika Fakturaväxlar. Som kund behöver du inte själv hålla reda på vilka format dina leverantörer eller kunder använder. Däremot behöver du och din leverantör ha information om vilken Fakturaväxel du och din motpart är ansluten till då denna information behöver skickas med i fakturan.

Nordea har för närvarande* samtrafikavtal med följande Fakturaväxlar:

  • Basware
  • Danske Bank
  • InExchange
  • CGI
  • Opus Capita (fd Itella)
  • Pagero
  • Palette
  • Readsoft (fd Expert Systems)
  • SEB
  • Swedbank
  • Svenska Handelsbanken
  • Tieto

* Parter som Nordea har samtrafikavtal med varierar över tiden och listan ovan uppdateras kontinuerligt.

Filbaserad tjänst

Filbaserad tjänst

Om ditt affärssystem har stöd för elektronisk fakturahantering kan du utbyta fakturor med dina affärspartners via fil.

Du kan enkelt både skicka och ta emot fakturor till och från alla företag som är anslutna till Nordeas tjänst, eller till och från företag som är anslutna till andra fakturaväxlar som Nordea samarbetar med.

Virtuell skrivare
Format och kommunikation
Komma igång
Testa e-faktura Företag

Priser

e-faktura Företag via Internetbanken
SpecifikationPris, exkl moms
Anslutningspris (skicka)250 kr
Månadspris (skicka) 20 kr
Transaktionspris per skickad faktura  3,50 kr
Skriva ut och posta, per avsänd faktura, ekonomibrev (inklusive transaktionspris 3,50 kr per skickad faktura)10 kr
Skriva ut och posta, per avsänd faktura, första klass (inklusive transaktionspris 3,50 kr per skickad faktura)10,50 kr
Tillägg av egen logotyp 750 kr
Anslutningspris (ta emot)  0 kr
Månadspris (ta emot) 0 kr
Transaktionspris per mottagen faktura  0 kr
e-faktura Företag via fil
SpecifikationPris
e-faktura Företag via filEnligt offert