Stora ambitioner
Förmodligen skulle du inte starta eget om du inte hade drivkraft och ambitioner. Och säkert vet du redan hur viktiga de egenskaperna är för en entreprenör. Utan ambition och drivkraft finns inget företag. Däremot måste ambitionerna vara realistiska för att de ska bli en tillgång för dig och ditt företag i längden.
“Om jag ser potential går jag in och hjälper företaget att växa.”
En mentor kan hjälpa ditt företag att växa
ICasper Dreymann har hjälpt många nya entreprenörer. I vissa fall har han gått in som investerare och i andra fall har han bara agerat mentor. Han menar att alldeles för många unga entreprenörer har orealistiska ambitioner och orimliga förväntningar. De förbiser ofta det faktum att även om man har en idé med enorm potential tar det upp till två-tre år innan de ens nått 60 procent av det de förväntat sig.
Casper anser att så länge din idé är tillräckligt bra och du har en investerare eller någon annan som hjälper dig att fokusera och göra rätt justeringar i din verksamhet - då är chansen stor att du lyckas. Som Casper säger:
“Om en nybliven entreprenör kommer till mig med en fantastisk idé och ett företag som rullar på med återkommande kunder men utan renommé på marknaden och jag tror på deras idé - låter jag dem testa den på mina kunder. Ser jag sen att potentialen finns där går jag in och får deras företag att växa. Det gör jag genom att hjälpa till att starta en säljavdelning och sätta en försäljnings- och marknadsföringsstrategi.”
Casper är van att kavla upp ärmarna och hugga i där det behövs. Det var nämligen så han gjorde sitt telemarketingföretag så framgångsrikt det är idag. Och han förväntar sig samma kompromisslösa hängivenhet från de entreprenörer han väljer att samarbete med.
“Alla som jobbar i företaget måste kunna ringa, skapa ingångar och sälja.”
“Marknadsföring är avgörande när du ska få företaget att växa. Men har du en tight budget behöver du en effektiv sälj- och marknadsföringsavdelning. Alla som jobbar i företaget måste kunna ringa, skapa ingångar och sälja. Är marknaden stängd måste du kunna öppna den. Att ha förmågan och hängivenheten att göra det är avgörande om du vill få ditt företag att växa.”
Långt ifrån alla har turen att träffa en investerare eller mentor som Casper. De flesta nyföretagare måste själva ha förmågan att lyckas. Men låt inte det hindra dig från att ha stora ambitioner eller stoppa dig från att expandera ditt företag.
“… vi vill anställa fler och gå in på nya marknader som Sverige och UK.”
Om det går bra gör det igen och igen
Vi träffar grundaren av mInvoice, Sonni Christine Jacobsen. De sitter tillsammans med flera startups i ett niovåningshus i Oslo. Hon ser en stor tillväxtpotential hos sitt företag. Sonni pratar om mInvoice som om det redan vore ett internationellt etablerat varumärke. Kanske är det hennes inställning som har tagit mInvoice så här långt på så pass kort tid.
I startfasen fick mInvoice hjälp av ett norskt företagarprogram vilket gav dem förutsättningar för en riktigt bra start. Hittills har mInvoice inte behövt någon hjälp från investerare för att nå framgång, och deras ambitioner får ny energi av det som de har åstadkommit:
“I dagsläget är vi nio stycken och vi vill anställa fler och gå in på nya marknader som Sverige och UK. Det kommer vi att göra genom att investera vårt överskott i företaget och använda vårt växande företagsnätverk för att attrahera nya kunder.”
“Håll koll på ROI:n (Return of Investment) när det kommer till din marknadsbudget. Se vad som ger bäst resultat och gör mer av det.”
I centrala Helsingfors, i en byggnad som även inrymmer en biograf ligger Leadfeeder. Vi möter grundaren Pekka Koskinen som sitter framför en stor LED-skärm. Han har haft en central roll i Helsingfors mjukvarubransch det senaste decenniet. Leadfeeder är Pekkas senaste startup men han har samma taktik för att få Leadfeeder att växa som han har haft för alla sina tidigare projekt.
Pekka säger:
“Om din marknadsföring skapar affärer som kostar mindre än vad det ger i intäkt så bara kör och gör det mer. Håll koll på ROI:n (Return of Investment) när det kommer till din marknadsbudget. Se vad som ger bäst resultat och gör mer av det.”
Alla som besöker Leadfeeder ser den stora LED-skärmen. På den visas var i världen den mjukvara som Leadfeeder har utvecklat används och hur den levererar. I princip hela världskartan på LED-skärmen blinkar så vi kan anta att affärerna går bra.
Rekrytera rätt medarbetare
Du har säkert blivit intervjuad för ett jobb men att sitta på andra sidan bordet och hålla i en jobbintervju för att anställa någon kräver andra färdigheter. Den här artikeln ger dig några råd på vägen till att hitta rätt medarbetare.
Vi har samlat tips kring vad du bör tänka på när du ska anställa. Beroende på vilken typ av verksamhet du driver är kanske några av tipsen mer eller mindre relevanta. Men vi tror att det finns fler likheter än olikheter när det kommer till att hitta rätt medarbetare - oavsett om det är en techstartup eller ett café du driver.
Tips för intervjuare
- Var helt säker på vilka frågor du får och inte får ställa under en intervju.
- Kom väl förberedd så att du ställer rätt frågor och skapar en känsla för vem personen är.
- Bestäm vilken kompetens och typ av person du söker innan du genomför någon intervju.
- Använd samma intervjumetod från tillfälle till tillfälle så att du är säker på att du verkligen kan göra en rättvis jämförelse mellan kandidaterna.
Tips för intervjun
- Gör gruppintervjuer om det går. Ta gärna med dig någon vars åsikter du litar på.
- Var informell och avslappnad. En intervju är oftast en nervös situation för den sökande.
- Pröva kompetensen hos den sökande genom att ge en uppgift (som är relevant för arbetsuppgifterna) att lösa.
- Ha inte den sökandes CV eller en dator mellan er. Det skapar en mer avslappnad situation…
- Fråga inte om du får kolla referenser, bara gör det. Men ta naturligtvis inte kontakt med den nuvarande arbetsgivaren. Var objektiv och undvik att involvera den sökande.
- Ta god tid på dig och fråga gärna två gånger så att du får alla svar du behöver.
Slutligen vill vi tipsa om frågor du kan ställa för att för att verkligen försäkra dig om att du har hittat rätt person.
Relevanta frågor
- Vad är du stolt över att ha åstadkommit tillsammans med kollegor?
- Vilken är din största yrkesframgång?
- Vilken är den största förlust du upplevt yrkesmässigt?
- Är det viktigt för dig att vara en del i ett team? Varför eller varför inte?
- Hur ser du till att hela tiden utvecklas på jobbet och vilka av dina personliga egenskaper skulle du vilja förbättra?
- I vilken typ av arbetsklimat trivs och växer du som person?
- Varför vill du arbeta just hos oss?