Kommunikation i det nya medielandskapet

För inte så längesen stod din medieinvestering i direkt relation till räckvidden den gav. Men i det nya medielandskapet med sociala medier ser vi faktiskt hur kampanjer med en väldigt liten budget kan göra mycket stort avtryck. Hur ska du som liten ny aktör skapa kommunikation för dig och din produkt eller tjänst? Vilken typ av marknadsföring är mest lämplig för dina behov?

Vi har listat några alternativ som passar för småföretag med begränsad kommunikationsbudget. Efter att du har gått igenom dem har du förhoppningsvis fått en uppfattning om var och hur du får din kommunikation att nå ut. 

Sociala medier

  • Erbjuder många olika typer av möjligheter för din marknadsföring. 
  • Går att rikta kommunikationsinsatser mot din primära målgrupp.
  • Du kan skapa egna företagssidor och profiler. 
  • Du kan enkelt hantera all kommunikation själv. 
  • Tillåter direktkommunikation med kunder. 
  • Enkelt att följa upp resultat och räckvidd i målgruppen. 
  • Du kan nå en bred publik på flera plattformar med hjälp av bara en post.

Facebook

  • Har du en lite äldre målgrupp är det här en bra plattform. 
  • Sköt all kundservice genom Messenger. 
  • Lanseringskampanjer och tävlingar funkar bra på Facebook.

LinkedIn

  • LinkedIn ses främst som plattform för rekrytering men kan användas för extern kommunikation. 
  • Kan driva trafik till din hemsida. 
  • Du kan berätta om dina tjänster och produkter på en företagssida och på så sätt få följare. 
  • LinedIns egna grupper, utvalda bloggar och nätverk kan driva engagemang och konversationer om din verksamhet.

Instagram

  • Om din produkt eller tjänst tjänar på visuell kommunikation är det här en perfekt plattform.
  • Använd hashtaggar för att du ska synas i flödet. 
  • Nästan alla åldersgrupper är aktiva så här kan du nå du en bred målgrupp. 

Pinterest

  • Om din primära målgrupp består av kvinnor är Pinterest en mycket bra plattform.  
  • Passar för e-handel och företag som är specialiserade på mat eller design. 
  • Fokuserar primärt på visuellt innehåll. 

YouTube

  • Kan du producera film -  starta en YouTubekanal. 
  • Har du en yngre målgrupp (Millenials) är YouTube en bra plattform 
  • Perfekt plattform om din produkt eller tjänst behöver instruktionsfilmer. 

Snapchat

  • En bra kanal för dig som har så kallade "millenials" som målgrupp. 
  • Lämplig för aktuella och/eller underhållande kampanjposter. 
  • Kan användas för att driva trafik till en webbshop, ett café eller din butik. 

Influencers

  • Bra om du vill nå en yngre målgrupp som redan följer en influencer på YouTube eller Instagram. 
  • Att använda en känd influencer kan vara dyrt. Försök hitta någon som kanske har färre följare och som kanske är intresserad av din produkt eller tjänst som arvode eller del av arvodet. 
  • Om influencern redan använder din typ av produkt är det oftast lättare att komma överens om en aktivering i utbyte mot rabatter och gåvor. 

Digital media

  • Något mer begränsade marknadsföringsmöjligheter 
  • Bra i varumärkesbyggande syfte. 
  • Ibland är det dock nödvändigt att ta hjälp av specialistkompetens för att kunna skapa bra kommunikation. 
  • Lätt att följa upp resultat i målgruppen. 
  • Använd poster i sociala medier för att dra trafik till din kampanj.

Bloggar

  • Börja blogga om ämnen som är relevanta för ditt verksamhetsområde. 
  • Använd taggar för sökord och ämnen som trendar. 
  • Marknadsför och driv trafik till din blogg i sociala medier. 

Google ads

  • Enkelt att rikta på ett effektivt sätt men kostnaderna kan springa iväg beroende på vilken betalningsmodell du väljer. 
  • Relativt billigt att producera själva innehållet då det är mestadels text. 
  • Enkelt att anpassa budskapet för olika målgrupper.

Hemsida

  • Det är värt kostnaderna för att skapa en bra design. Många kunder skapar en uppfattning om ditt företag baserat på hemsidans utseende. 
  • Även om du har en bra hemsida finns det inga garantier för att målgruppen kommer att besöka den.  
  • Använd sociala medier för att dra trafik till din hemsida.  
  • Din hemsida är din digitala butik – se till att den är öppen. 

E-post

  • Håll kontakten med befintliga kunder och nå nya genom nyhetsbrev. 
  • Använd nyhetsbrev för att berätta om dina andra produkter eller tjänster. 
  • Var personlig och relevant. Ha en plan för hur ofta du skickar nyhetsbrev till dina kunder, du vill absolut inte spamma dem!

Upplevelsekommunikation

  • Ett bra sätt att skapa innehåll till dina digitala och sociala plattformar. 
  • Bra i varumärkesbyggande syfte. 
  • Kan kräva att du tar hjälp av specialister. 
  • Ger möjlighet till att kommunicera både lokalt och nationellt. 
  • Lätt att försvinna i bruset, så se till att planera din kommunikation noga. 
  • Använd sociala medier före under och efter för att maximera effekten av kommunikationen. 
  • Använd storytelling för att skapa känslan som du vill att ditt företag, tjänst eller produkt ska associeras med.

Mässor

  • Bra när du vill visa upp en prototyp av din produkt eller tjänst.  
  • Ger dig en uppfattning om vilka dina konkurrenter är. 
  • Du får chans att träffa och engagera potentiella kunder. 

Event

  • Kräver mycket planering och noggranna förberedelser – tänk utanför boxen.  
  • Ett bra tillfälle att skapa intresse kring din produkt eller ditt företag. 
  • Se till att dokumentera och kommunicera din insats på eventet. 

Public Relations

  • När du vill fokusera på din relation till olika målgrupper. 
  • Används för att skapa uppmärksamhet i media. 
  • Kan nyttjas för att attrahera investerare eller partners. 
  • Relevant om du går in på en ny marknad eller en ny stad. 

En banklösning för att matcha dina ambitioner

Vi har satt samman en helhetslösning med våra bästa tjänster för dina dagliga bankaffärer. Internetbank, mobilbank, transaktionskonto och kort ingår.

Läs mer och beställ online