Starta och driva företag

Oavsett i vilket skede du är i ditt företagande kan Nordea vara din stabila och trygga partner.

Hantera företagets risker

I filmerna om ”Smart företagande” diskuterar Nordeas experter vanliga utmaningar och lösningar för dig som är företagare. Den här gången pratar Stefan Andersson, chef för små- och medelstora företag, och företagsexperten Susanne Helin om olika typer av risker som är förknippade med att driva företag och hur du kan hantera dem. 

Se filmerna om hur du hanterar företagets risker

  • Inre företagsrisker 
  • Medarbetar- och ägarrisker
  • Yttre företagsrisker 

Att starta företag

Att tänka igenom innan du startar ditt företag:

  • Är det rätt tidpunkt? Hur ser marknaden och konkurrenterna ut? Vilket investeringsbehov har du?
  • Förbered dig genom att göra en affärsplan och skapa budget och balansräkning. Nyföretagarcentrum hjälper dig att bolla idéer, skapa en affärsplan och budget. Almi hjälper dig eventuellt om du har behov av att låna pengar till ditt företag.
  • Registrera ditt företag. Ska du sköta bokföringen själv eller ska du anlita revisor?
Betalningar och kort

Betalningar och kort

Behöver du nya eller anpassade lösningar för att hantera företagets bankaffärer? Med effektiva rutiner blir vardagen enklare både för företaget och för era kunder.

Behöver du nya eller anpassade lösningar  för att hantera företagets bankaffärer? Med effektiva rutiner blir vardagen enklare både för företaget och för era kunder.

I Företagspaket har vi samlat de grundläggande banktjänsterna ditt företag behöver. Som enda bank erbjuder vi ett konto för både PlusGiro och Bankgiro. Det gör att du kan erbjuda dina kunder att betala på det sätt som passar dem bäst – och samtidigt förenkla företagets administration.

Du kan komplettera Företagspaketet med tjänster för in- och utbetalningar som gör att du får tid över till annat och som även sänker företagets kostnader. Om du gör affärer med utlandet hanteras betalningarna lika smidigt som inom Sverige.

Vi har också snabb och säker hantering av dina kunders kortbetalningar och ser till att pengarna går direkt in på företagets konto.

Finansiera
Placera
Pension
Före ägarskiftet

Före ägarskiftet

Att sälja sitt företag är en stor omställning med många frågeställningar. Vem ska ta över? Hur försäkrar du dig om att det blir på det sätt som du önskar? Hur mycket kan du räkna med att få betalt och vad vill du göra med pengarna?

Inget ägarskifte är det andra likt, vare sig det gäller ett generationsskifte eller en försäljning av bolaget, men i stora drag kommer du att gå igenom dessa tre steg.

Vägen fram till att sälja sitt bolag är kantad av en rad beslut. Allra bäst är det naturligtvis om du börjar förberedelserna tidigt. Tänk igenom vilka risker och möjligheter som finns i verksamheten. Det ökar möjligheten att få den lösning och det pris som du önskar.

Hitta köpare

Ofta finns den bästa efterföljaren bland dina kompanjoner, anställda, kunder eller leverantörer. Det finns även risk-kapitalister och andra bolag som kan vara intresserade.

Värdera företaget

För att få veta hur mycket ditt företag är värt finns en rad olika värderingsmetoder. Ta gärna kontakt med din revisor för att få en ungefärlig uppfattning.

Skattekonsekvenser

Beskattningen vid en försäljning beror på vilka åtgärder du väljer. Ta kontakt med din revisor för att få information om vilka möjligheter du har och vilka skattekonsekvenser olika lösningar ger.

Pensions- och försäkringslösningar

Hur ser din pensionslösning ut? Har du rätt försäkringar? Ofta hänger de här sakerna inte riktigt med i förändrade livssituationer.

Under ägarskiftet
Efter ägarskiftet

Bli företagskund

via Mobila Bank ID