Fråga oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Samhällsengagemang och partnerskap

På Nordea tror vi att goda ekonomiska färdigheter hjälper dig att lyckas, både i ditt privat- och yrkesliv. För oss är det viktigt att alla har tillräckligt med kunskap och kompetens inom entreprenörskap.

Samarbetspartners

Tillsammans med våra samarbetspartners och vår volontärpolicy stöttar vi hundratals företag varje år. Vi vill skapa de förutsättningar företag behöver för att uppnå en hållbar tillväxt och inspirera unga till att bli morgondagens entreprenörer.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Stöttning av entreprenörskap

Vi bidrar med kunskaper inom ekonomi och entreprenörskap genom alla våra samhällsinitiativ. Nordeas volontärpolicy innebär att alla våra medarbetare varje år har rätt till att spendera två arbetsdagar inom aktiviteter som stöttar spridning av kunskap inom ekonomi och entreprenörskap.

Norrsken

Norrsken Foundation är en stiftelse med målsättning att kombinera entreprenörskap med ny teknik för att lösa samhällsproblem. Norrsken driver Europas största utvecklingshub i Stockholm, där drygt 300 entreprenörer verkar med den gemensamma nämnaren att göra världen till en bättre plats. För Nordea är det viktigt att samarbeta och stötta entreprenörer, och framförallt entreprenörer som verkar för ett bättre samhälle, detta knyter även an till vår vision, For a Greater Good.

Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet har sedan 1980 utbildat gymnasieelever i entreprenörskap. Genom utbildningen UF-företagande får gymnasieelever under ett läsår starta, driva och avveckla sitt egna företag. Genom att erbjuda praktisk och teoretisk erfarenhet erbjuds fler unga möjligheten att intressera sig för hur det är att driva eget företag men även chansen att utveckla sin kreativitet, sitt företagande och entreprenörskap. Nordea stöttar Ung Företagsamhet både i from av ett nationellt partnerskap och via lokala samarbeten. För att underlätta elevernas företagande erbjuder även Nordea ett specifikt framtaget produktpaket för dem.

Prins Daniel Fellowship

Prins Daniel Fellowship är ett initiativ som drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) i samarbete med Prins Daniel med syftet att inspirera och stötta unga entreprenörer. Prins Daniels Fellowships vision är att bidra till en mer främjande entreprenörskultur, då många unga idag avstår från att starta företag på grund av rädslan för att misslyckas. 

Nordeas engagemang utgörs genom att experter från banken besöker universitet och gymnasieskolor cirka sex gånger per år för att dela med sig av sin kunskap. Nordea deltar även som rådgivare i urvalet av adepter till Prins Daniels Fellowships mentorprogram samt som bollplank till unga entreprenörer vid det årlig eventet, Prins Daniels Entreprenörsdag.

Ashoka

Ashoka är en av världens största organisationer för socialt entreprenörskap och Changemaking. Organisationen grundades 1980. Ashoka bygger på idén att de starkaste krafterna att förändra världen är ledande sociala entreprenörer: personer som drivs av en innovativ idé för att lösa ett akut samhällsproblem. Förutom att stötta ledande sociala entreprenörer arbetar Ashoka med ungdomar, institutioner och företag för att antalet changemakers i världen ska bli fler. 

Nordeas engagemang tillsammans med Ashoka etablerades genom initiativet HelloNordics under 2018. Samarbetet har även fortsatt via ytterligare projekt så som Changemaker Camp tillsammans med Raoul Wallenberg Academy.

Serendipity Challenge

Serendipity Challenge är en årlig tech-arena och tävling för entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas över hela Norden. De tre finaldagarna äger rum under Almedalsveckan där 50 bolag tävlar om titlarna Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag. Under finaldagarna koras även vinnarna av Publikens pris, Nordeas partnerpris, Social Impact Award, samt Industrins pris. Dagarna kantas av seminarier, utställningar, affärsmöten och mingel.  Nordeas engagemang i Serendipity Challenge består i att dela ut partnerpris vid tävling samt bidra med kunskap och erfarenhet från Nordeas egna experter till de tävlande företagen.

Nyföretagarcentrum

Sverige behöver fler livskraftiga företag! Nyföretagarcentrum erbjuder kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning till de som vill som vill starta eget eller som precis har kommit igång med sitt företag.  Nordeas engagemang i Nyföretagarcentrum breder ut sig i hela Sverige, där rådgivare runt om i hela landet bistår med information och handledning. Nyföretagarcentrum verkar därigenom som ett bollplank för den rådsökande och erbjuder sina kunder tillträde till ett unikt nätverk, där du får råd om företagande av företagare.

Är du intresserad av att ingå partnerskap med oss?

Läs mer om våra partnerskap Öppnas i nytt fönster