Kompletterande reseförsäkring ingår
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordea Platinum ingår en reseförsäkring som gäller i 90 dagar samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar.
Det här omfattar avbeställningsskyddet
Avbeställningsskyddet gäller om den försäkrade, närstående person, medresenär eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.
Du får ersättning för avbeställningskostnader för resa och boende upp till det maxbelopp som anges i det fullständiga villkoret.
Tänk på att om du avbeställer resan måste den akuta sjukdomen eller skadan ha uppstått efter att du bokade resan. Du får heller inte ha känt till skadan eller sjukdomen när du bokade resan.
För att ta del av försäkringarna måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället.
Försäkringen gäller även för familjemedlemmar
Försäkringen gäller även för familjemedlemmar. Som familjemedlem räknas make/maka/registrerad partner eller sambo, samt hemmavarande barn under 23 år. Försäkringen gäller även för resor köpta för barnbarn under 23 år. Tänk på att sambos måste vara skrivna på samma adress för att försäkringen ska gälla.
Försäkringen gäller även för familjemedlem som reser på egen hand.
I den kompletterande reseförsäkringen ingår ersättning för:
- bagage- och transportmedelsförseningar
- outnyttjad skid/-och golfaktiviteter
- invaliditet och dödsfall genom olycksfall
- kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfall
- självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
- självrisk på hyrbil utomlands när resan betalats med kortet
Det här omfattar inte avbeställningsskyddet
Avbeställningsskyddet omfattar inte matkostnader i en all inclusive-resa.
Försäkringen gäller om du har betalat resan
- med kort direkt hos resebyrån
- via Internet/giro- eller telefontjänst i Nordea
- via Swish direkt till researrangören/flygbolaget
- med Nordea-kort eller Nordea-konto via betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal. (Tänk på att du inte kan få kortförsäkringen via Nordea om du betalar resan med förmedlarens Visa- eller Mastercardkort).
Försäkringen gäller inte om du har betalat resan
- till privatperson (exempelvis via banköverföring eller Swish)
- till förening eller organisation vars huvudsakliga verksamhet inte är att förmedla resor.
Anmäl skadan på en gång
Det är viktigt att du anmäler din skada till Moderna Försäkringar så snart som möjligt. För att ta del av försäkringen måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället.
Välj mellan någon av följande sätt för att göra din skadeanmälan:
- Skadeanmälan online på Moderna Försäkringars hemsidaÖppnas i nytt fönster
- Skadeanmälan via telefon direkt till Moderna Försäkringar 010 - 21 912 12 måndag till fredag kl. 8-16.
Försäkringen gäller inte vid flygbolagskonkurs
Den kompletterande reseförsäkring gäller inte om flygbolaget går i konkurs. Men om du betalat resan med kort så kan du göra en kortreklamation som sedan prövas. (Gäller inte andra betalsätt som exempelvis internetbetalning/giro, Klarna eller PayPal). Läs mer om kortreklamation.
Vad gäller för kostnader för sjukvård och hemtransport?
Reseförsäkringen ersätter kostnader för sjukvårds- och läkekostnader samt hemtransport. För att se vilket reseskydd du har i kortförsäkringen, se punkt 4 i det fullständiga försäkringsvillkoret.
Har du bokat en enkelbiljett? Då behöver du också se över ditt reseskydd innan du reser, eftersom kortförsäkringen bara gäller fram till resmålet. Du bör teckna en separat reseförsäkring om du saknar hemförsäkring, eller om din hemförsäkring inte har ett fullgott reseskydd. Reseskyddet i hemförsäkringen ersätter vanligtvis kostnader för sjukvård utomlands under resan.
Vid tjänsteresa gäller inte hemförsäkringens reseskydd.