Hållbart badmode av gamla fiskenät

Sedan entreprenören Emelie Olsson tog över badmodeföretaget Scampi för några år sedan har hon nära nog tredubblat omsättningen och ställt om verksamheten till att bli klimatpositiv.

Scampi är Emelies första egna bolag men drömmen att driva eget har funnits länge. Som liten såg hon sina föräldrar sätta sig mitt emot varandra vid skrivbordet när hon och hennes bror gick och la sig. Att driva ett eget företag, förstod Emelie tidigt, innebar mycket arbete men också stor frihet.

Emelie, som jobbat på flera olika modeföretag hade länge kastat sina blickar på bolaget och till och med träffat ägarna och lagt bud. Men de var inte intresserade. Några år senare kom en ny chans och 2015 genomfördes affären.

– Min vision från första början var att göra Scampi hundra procent hållbart. Och jag hade tur. I samma veva som jag tog över lanserade Carvico, den leverantör som Scampi alltid jobbat med, ett helt nytt återvunnet nylonmaterial. Till skillnad från andra återvunna fibrer var den dessutom mycket starkare än den ursprungliga fibern, berättar hon.

Återvunnen nylon från gamla nät

Emelie bestämde sig för att för att rakt av byta till det nya materialet i all produktion, ”i stället för att som en smart person prova i en del av kollektionen”, skjuter hon in. För varje baddräkt som företaget producerar återvinns omkring 300 gram nylonskräp, främst från gamla fiskenät som driver runt i haven.

Sedan hon tog över har Emelie nära nog tredubblat omsättningen och ställt om verksamheten för att göra den klimatpositiv. Från och med kollektionen 2020 bidrar Scampi aktivt till att bromsa den globala uppvärmningen genom att klimatkompensera för mer utsläpp än vad företaget genererar.

Kärleken till havet väckte engagemanget

När hon ser tillbaka, tror Emelie, att det var uppväxten nära havet som väckte hennes starka engagemang. Och det är också i den miljön vi träffar henne, på familjens sommarställe långt ute i Stockholms ytterskärgård. Flacka klippor reser sig ur havet bevuxna med vindpinad grönska.

– Jag har alltid känt en enorm kärlek till havet. Sedan har jag precis som alla andra i min generation sett hur vi har förstört naturen, inte minst på grund av  de problem som modebranschens produktion åstadkommer.

Samtidigt som Emelie tog över Scampi fick hon och maken Robert sitt första barn. Det var, för att uttrycka det milt, en hektisk period.

– Vad gör man? Jag vill ha både barn och företag så det var bara att köra på. Jag har inte varit mammaledig en enda dag men ändå varit med barnen jämt. Att få barn mitt i allt gick fint. Och det var bra för familjen, vi har varit lika mycket föräldrar båda två.

  emelie-olsson-small

Framgångsrikt och klimatsmart

Emelie Olsson tog över badmodeföretaget Scampi 2015. Sedan dess har hon genomfört stora förändringar och idag är företaget klimatpositivt. Från och med kollektionen 2020 bidrar Scampi aktivt till att bromsa den globala uppvärmningen genom att klimatkompensera för mer utsläpp än vad företaget genererar. 

Trygg i alla lägen

För att bli en framgångsrik entreprenör krävs passion och en stark motivation att utveckla affärer. I Private Banking tar vi ett helhetsgrepp på din förmögenhet och ditt liv, så att du kan känna dig trygg och fokusera på ditt företag.

Läs mer här

Vill du veta mer om Private Bankings erbjudande till dig som entreprenör?

Välkommen att kontakta oss!