- Hur betalar jag till Plus- eller Bankgiro?
Betalning till Plus- eller Bankgiro gör du genom att gå in på Betalningar i menyn i Nordea Business.
Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står Till, annars fyller du i Plus- eller Bankgironumret i fältet för Kontonummer.
- Hur gör jag en löneutbetalning?
Du gör en löneutbetalning genom att gå in på Betalningar i menyn. När du fyllt i kontonumret till mottagaren väljer du Betalningstyp: Lön.
Tips! Tänk på stopptiderna för löneutbetalningar. Du hittar våra stopptider till höger i bild när du gör betalningen.
- Hur ändrar jag signeringsutrymme för en användare?
Administratören för Nordea Business hanterar användarnas signeringsutrymmen i funktionen Hantera användare.
Om ni ännu inte har utsett en administratör så hjälper vi er att lägga till det. Enklast kontaktar du oss via chatt.
- Vilka stopptider är det som gäller?
Du hittar våra stopptider på samma sida som du gör betalningen.
- Vilka stopptider gäller för Corporate Access Lite?
Här är tiderna som gäller för signering av inrikesbetalningar (via Corporate Access Lite) för att pengarna ska komma fram till mottagaren samma dag:
- Plusgiro - 16:30
- Bankgiro - 09:15
- Överföring inom Nordea - 16:30
- Överföring till konto i annan bank - 12:15
Betaltyp Lön eller Pension behöver signeras senast 23:30 dagen före bokföringsdagen (två bankdagar före dagen då mottagaren ska ha pengarna på kontot)
Utlandsbetalning inom EU/ESS behöver signeras senast 15:00 för att komma fram dagen efter, och utlandsbetalningar utanför EU/ESS signeras senast 14:30 för att komma fram dag 2 efter signering.
Undantaget är extpressbetalning, där man behöver signera senast 13:15 för att betalningen ska komma fram dagen efter.
- Hur får jag en bekräftelse på utförd betalning?
När betalningen har gått iväg från ditt konto kan du ladda ner eller skriva ut en bekräftelse på att den är genomförd.
Klicka på själva betalningen så att detaljvyn öppnas i en ny ruta. Där kan du välja Exportera (ladda ner) eller Skriv ut.
I undantagsfall kan det krävas att man får ett stämplat intyg från banken på att betalningen är genomförd (t.ex. i olika former av tvister). Om du är i behov av ett sådant underlag är du välkommen att kontakta oss. Enklast kontaktar du oss via chatt.