Swish – mobila överföringar

Swish är en mobil betallösning där du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt, oavsett vilken bank de har.

  • Snabbt när du vill föra över pengar till familj och vänner eller ta betalt för prylar.
  • Enkelt att betala till företag, föreningar och organisationer samt skänka bidrag till insamlingsorganisationer.
  • Smidigt att betala i webbutiker och appar.

Kom igång med Swish i 3 enkla steg

  1. Logga in i vår app och klicka på Swishloggan på översiktsfliken. I nätbankenÖppnas i nytt fönster klickar du på Betalningar – Hantera Swish.
  2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Du behöver en smartphone och Mobilt BankID.
  3. Ladda ner och aktivera Swish-appen. Nu kan du skicka Swish-betalningar! 

Du behöver ha tjänsterna Tillval Betalningar och Mobilt BankID för att använda Swish. Ditt Mobila BankID behöver vara minst sju dagar gammalt innan du kan ansluta till Swish.

Därför är Swish så säkert
Ändra swishinställningar
Beloppsgränser
Swish Förfrågan
Swish för barn och ungdomar
Priser och villkor

Därför är Swish så säkert

Att swisha är precis lika säkert som att använda vår app eller nätbank. Här är några anledningar till att du kan känna dig trygg.

Mobilt BankID

Swish använder sig av Mobilt BankID och kan därför garantera en hög säkerhet. För att godkänna en Swish-betalning och för att komma åt betalningshistoriken behöver man ha appen för BankID på samma enhet som Swish. Det kravet finns för att öka säkerheten för våra Swish-användare. 

Kända mottagare

Du får alltid se mottagarens för- och efternamn, samt belopp, innan du godkänner betalningen. På så sätt ser du att pengarna går till rätt person.

Omedelbar bekräftelse

När du tagit emot en betalning får du genast en notifiering och kan kontrollera betalningen direkt i Swish-appen eller via Nordeas app eller nätbank.

Banker i samarbete

Swish är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges ledande banker. För oss har säkerheten högsta prioritet.

Ändra inställningar för Swish

Du kan ändra dina inställningar för Swish både i vår app och i nätbanken. Där kan du ändra dina beloppsgränser, byta kopplat konto, ändra din avtalstyp eller lägga upp en tillfälligt högre beloppsgräns.

Ändra inställningar i appen

Logga in i appen med Mobilt BankID. Om du har förvalt Touch ID/Face ID eller personlig kod som inloggningssätt måste du klicka på "Ändra" inloggningssätt och välja BankID.  

Klicka på ikonen Swish & inställningar på översiktssidan.

Ändra inställningar i nätbanken

Klicka på Betalningar – Hantera Swish.

Ditt mobila BankID behöver vara minst sju dagar gammalt innan du kan ändra inställningarna i Swish.

Så höjer du beloppsgränsen för Swish

När du har loggat in i appen eller nätbanken kan du ändra beloppsgräns per betalning och per vecka att ha som standard. Du ändrar genom att välja nytt belopp. Glöm inte klicka på spara och bekräfta med BankID. 

Du kan också göra en tillfällig ändring av beloppsgränsen. Ändra genom att välja nytt belopp. Glöm inte klicka på spara och bekräfta med BankID. Den tillfälliga beloppsgränsen kan inte vara högre än saldot på ditt konto. Du väljer själv hur länge den ska kan gälla, max upp till tre dygn. 

Se de förinställda beloppsgränserna

Ändra avtal – skicka och ta emot Swish-betalningar

Du vet väl att du kan ändra ditt Swish-avtal i appen och nätbanken? Välj mellan att enbart ta emot Swish-betalningar, eller både skicka och ta emot betalningar. 

Ändra konto

Om du vill ändra vilket konto Swish-betalningarna är kopplade till, kan du också göra det enkelt i appen och nätbanken.

Beloppsgränser för Swish

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish, får du automatiskt beloppsgränserna 5 000 kronor per betalning och 10 000 kronor per rullande sju dagar till andra privatpersoner.

Tabellen visar beloppsgränser för personer som är 18 år och äldre. Se hur du ändrar beloppsgränserna under Ändra swishinställningar

För personer under 18 år gäller andra beloppsgränser som du hittar under Swish för barn och ungdomar.

För betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) är beloppsgränsen på 100 000 kronor per Swish-betalning och max 100 000 kronor per rullande 7 dagarsperiod.

Beloppsgränser för Swish
BeloppsgränsSkicka Swish-betalningTa emot Swish-betalning
Per betalning1–10 000 kr1–100 000 kr
Per rullande sju dagar1–10 000 kr1–100 000 kr
Tillfälligt högre beloppsgräns1–100 000 kr0 kr
Betalningar till företag, föreningar och organisationer (123-nummer), per betalning1–100 000 kr1–100 000 kr
Betalningar till företag, föreningar och organisationer (123-nummer), per rullande sju dagar1–100 000 kr1–100 000 kr

Den tillfälliga beloppsgränsen gäller 1-3 dagar

Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din swishgräns om du vill skicka mer pengar än vad din vanliga gräns tillåter. Maxbeloppet för tillfälligt högre beloppsgräns är 100 000 kronor och du väljer själv en giltighetstid på 1-3 dagar. 

När din tillfälliga beloppsgräns är aktiv kommer betalningar som ryms inom din normala beloppsgräns (5 000 kronor som standard) att räknas av mot din beloppsgräns per vecka (10 000 kronor per sju dagar som standard). 

Den tillfälliga beloppsgränsen gäller till midnatt den valda dagen. Du kan alltid ta bort den tillfälliga beloppsgränsen i förtid. 

När du signerat ditt val kan du inte ändra befintlig eller ange en ny tillfällig beloppsgräns förrän efter 24 timmar om du väljer ”Idag”, 48 timmar om du väljer ”Imorgon”, 72 timmar om du väljer ”I övermorgon”. Detta gäller även om du tar bort beloppsgränsen i förtid. 

En tillfällig beloppsgräns kan inte vara högre än saldot du har på ditt konto där Swish är anslutet, när ändringen signeras.

Swish Förfrågan

Swish Förfrågan innebar att du via Swish-appen kan be en annan person om en Swish-betalning.

Bra att veta: 

  • Swish Förfrågan finns tillgänglig för användare över 18 år. 
  • Funktionen följer samma enkla steg som vid en vanlig Swish-betalning. Du fyller i mottagare, belopp och eventuellt ett meddelande. 
  • Du kan skicka 30 stycken förfrågningar per rullande 14 dagar. 
  • Du kan som mest be om 5 000 kronor per förfrågan. Mottagarens beloppsgräns behöver vara lika med eller över beloppet i förfrågan.
  • Du kan själv välja att stänga av funktionen. Det gör du i Inställningar i Swish-appen.
  • Se filmen om Swish Förfrågan och läs mer på sidan Frågor och svar om Swish

Swish för barn och ungdomar

Du som förälder eller vårdnadshavare kan hjälpa ditt barn att komma igång med Swish.

För att barn och ungdomar mellan 0 och 17 år ska kunna ta emot och skicka Swish-betalningar behöver de ha ett Mobilt BankID och tillvalet ”Betalningar” i sin nätbank. Du som förälder eller vårdnadshavare kan ringa Kundservice för att lägga till tillvalet ”Betalningar”.  

Barn och ungdomar mellan 0 och 17 år får automatiskt beloppsgränserna 500 kronor per betalning (med möjlighet att höja upp till 2 500 kronor/betalning) och 2 500 kronor per rullande 7 dagar. 

Betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) ingår inte i de automatiska beloppsgränserna.

Beloppsgränsen för att ta emot Swish-betalningar är 5 000 kronor per rullande 7 dagarsperiod.

Så här kommer ditt barn igång med Swish

  1. Logga in i barnets nätbankÖppnas i nytt fönster tillsammans med barnet. 
  2. Klicka på Betalningar – Hantera Swish.
  3. Gå in på Anmälan till Swish.
  4. Fyll i barnets telefonnummer och välj konto.
  5. Nu skickas en verifieringskod till angivet telefonnummer.
  6. Fyll i verifieringskoden i nätbanken och godkänn anmälan. Klart!

Vanliga frågor om Swish