- Hur kommer jag igång med Swish?
1. Logga in i appen och klicka på Swish-ikonen. Du skickas då till anslutningsflödet för Swish. I nätbankenÖppnas i nytt fönster klickar du på Betala och överföra och Hantera Swish.
2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.
3. Om du vill kunna skicka Swish-betalningar behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen. Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen.
- Var hittar jag Swish i appen?
Du hittar Swish-ikonen högst upp på Översikt i appen. När du klickar på Swish-ikonen får du upp valen Swish och Inställningar för Swish. Valet Swish tar dig direkt till Swish-appen om du är ansluten till tjänsten. Har du inte anslutit dig till Swish i Nordea kommer du hamna i anslutningsflödet. Följ anvisningarna för att ansluta dig till Swish.
Via valet Inställningar för Swish kan du enkelt göra ändringar i dina Swish-inställningar.
- Jag har ny telefon men samma mobilnummer, hur gör jag för att ansluta mig?
Har du ny mobiltelefon men samma nummer som du tidigare kopplat till Swish, följ då dessa steg:
- Ladda ner ett nytt BankID på din nya enhet.
- Ladda ner Swish-appen på din nya enhet.
- Aktivera Swish-appen med ditt nya mobila BankID.
- Kan jag byta mobilnummer i Swish?
Om du vill byta mobilnummer behöver du först avsluta ditt Swish-avtal och sedan lägga upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret.
- I appen går du via Swish-ikonen högst upp på Översikt. Tryck därefter på knappen Avsluta Swish och lägg sedan upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret.
- I nätbanken väljer du Betala och överföra i den övre menyn följt av Hantera Swish. Tryck därefter på knappen Avsluta Swish och lägg sedan upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret.
Gå till sidan Hantera SwishÖppnas i nytt fönster
När du har aktiverat ett nytt avtal behöver du även slutföra aktiveringen i Swish-appen.
- Kan jag ha fler konton eller fler mobilnummer i Swish?
I Nordea kan du bara ha ett Swish-avtal där du kopplar ditt mobilnummer till ett konto. Du kan vara anmäld i andra Swish-bankerna också, men då måste du ansluta ett annat mobilnummer än det som du har anslutit i Nordea. För Swish gäller max tre antal anslutna mobilnummer per personnummer.
- I vilka mobiler fungerar Swish?
För att kunna använda Swish behöver du ha en telefon med ett operativsystem (Android eller iOS) som stödjer Swish.
Dessa operativsystem stödjer SwishÖppnas i nytt fönster
Notera att du även behöver ha ditt Mobila BankID på samma enhet där du har Swish-appen.
- Vad är det för åldersgräns för att ansluta sig till Swish?
Det är möjligt att ansluta sig till Swish från 0 år både för att kunna ta emot och skicka Swish-betalningar
Läs mer här om hur du ansluter ett barn till Swish.
- Hur mycket kostar Swish?
Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.
- Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?
För närvarande är det endast finska mobilnummer som går att ansluta till Swish. Rutinen är densamma som för ett svenskt mobilnummer i nätbanken och appen.
- Kan jag ansluta en mobil som tillhör min arbetsgivare?
Ja, du kan anmäla företagets mobil, om det är du som använder den. Vi kontrollerar inte ägarskapet av mobilen utan vi säkerställer bara att du har mobilen i din ägo när du ansluter mobilnumret. Det gör vi genom att skicka dig ett sms med en verifieringskod som du ska ange när du anmäler dig till Swish.
- Vad är verifieringskod?
När du anmäler dig till Swish i Internetbanken skickar vi ett sms med en kod till mobilnumret du vill koppla till tjänsten. Koden används för att verifiera att du anmäler rätt mobilnummer till ditt konto. Verifieringskoden ska anges i en box som visas i anmälningsflödet.
- Varför behöver jag ha Mobilt BankID?
Mobilt BankID är säkerhetslösningen för Swish och används för att
- aktivera Swish-appen första gången du öppnar appen
- signera Swish-betalningar
- legitimera dig så att du kan se mottagna och skickade Swish-betalningar i Swish-appen.
Du måste ha din mobila BankID-app på samma enhet som du har Swish-appen. När du har laddat ner och aktiverat Mobilt BankID i din mobil, öppnas den automatiskt när du behöver använda den för Swish-appen.
Möjligheten att legitimera/signera med e-kod/kortläsare i Swish har upphört.
Tänk på att ditt Mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt för att ansluta till- eller göra ändringar i Swish.
- Jag har ett gemensamt konto, kan båda kontohavarna ansluta kontot till Swish?
Ja, ni kan öppna var sitt avtal och ansluta era mobilnummer till ert gemensamma konto. Alla betalningar som skickas till ditt eller den andra kontohavarens mobilnummer kommer att sättas in på ert gemensamma konto. På samma sätt kommer alla Swish-betalningar som ni skickar via era respektive Swish-appar att belasta ert gemensamma konto.
- Jag är anmäld som mottagare, kan jag ha Swish-appen?
Även om du bara är mottagare kan du använda dig av Swish-appen för att se dina mottagna Swish-betalningar. För att se dina betalningar kräver appen inloggning med Mobilt BankID.
- Fungerar Swish utan nätverksuppkoppling?
Nej, Swish kräver nätverksuppkoppling.