- Finns det någon beloppsgräns för köp?
Nej, det finns ingen beloppsgräns vid köp. Det är saldot på kontot som styr.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
Ja, när du använder ditt kort för att ta ut kontanter i uttagsautomater finns vissa begränsningar.
Sverige
I Sverige kan du ta ut upp till 15 000 kronor under en rullande 7-dagarsperiod. För ungdomar under 16 år gäller andra beloppsgränser, se nedan.
I beloppsgränsen ingår även köp av utländsk valuta hos växlingskontor och köp på spelsajter.
Utomlands
Utomlands kan du också ta ut upp till 15 000 kronor per rullande 7-dagarsperiod. Maxbeloppet per uttag varierar beroende på lokala bestämmelser.
Gränsen på 15 000 kronor gäller kontantuttag både i Sverige och utomlands.
Ungdomar under 16 år
För ungdomar under 16 år gäller automatiska beloppsgränser per rullande 7-dagarsperiod, både i Sverige och utomlands. Beloppen är individuella (mellan 1 000 kronor och 5 000 kronor) och du som förälder väljer beloppsgränsen på ditt barns kort. Du kan också ändra status på barnets kort för köp och uttag utomlands.
Kontakta Kundservice för att ändra beloppsgränsen och för att ändra status på kortet för köp utomlands. Det räcker att en förmyndare kontaktar oss.
Barn och unga kan själva ändra inställningar för sitt kort för köp utomlands i appen och nätbanken.
Gränserna upphör automatiskt att gälla senast månaden efter att kortinnehavaren fyller 16 år.
- Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?
Om du gör internetköp hos företag som inte är anslutna till 3D Secure, där köpet signeras med Mobilt BankID eller Nordea ID-dosa, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Kortet öppnar du i appen eller nätbanken. Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt.
Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.
- Varför dras inte alla köp direkt när jag handlar med kortet?
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet preliminärt direkt på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska komma in till Nordea.
Den preliminära bokningen brukar ligga kvar på kontot 5-7 dagar och ersätts av den riktiga transaktionen så fort den kommit till Nordea.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet överhuvudtaget märks på ditt konto. Det sker först några dagar senare, när inköpsställets faktiska underlag når Nordea. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du alltså för mycket pengar på kontot, pengar som du redan har handlat för.
- Hur ändrar jag inställningar för internetköp på mitt kort?
Du ser och ändrar din inställning för kortet i appen och nätbanken.
I appen
- Logga in i appen
- Gå till fliken Översikt och tryck på Visa alla konton och kort
- Tryck på kortet det gäller och sedan Inställningar
- Tryck på Internetköp, gör önskat val och Bekräfta
I nätbanken
- Logga in i nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn högst upp och sedan Kort
- Klicka på kortet du vill öppna och gå till rubriken Internetköp och klicka på Ändra. Gör önskat val och Bekräfta
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på våra bank- eller kreditkort.
- Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?
Kontakta företaget som drar pengar varje månad och säg upp avtalet eller avsluta tjänsten som du betalar för. Då stoppas den automatiska dragningen via kortet.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.
- När försvinner en reservation från kontot?
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar. Reservationen ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den kommer in till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Vad händer med mina kopplade prenumerationer och tjänster när jag får ett utbyteskort?
Om du har prenumerationer via ditt kort hos till exempel Netflix, Spotify eller Apple-ID uppdaterar du dina kortuppgifter hos dem när du får en ny giltighetstid på ditt kort.
Har du mobila betalningstjänster som till exempel Apple- eller Google Pay fortsätter de att fungera som vanligt då giltighetstiden uppdateras automatiskt.
- Om jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, hur påverkas det om jag ändrar inställningarna eller spärrar mitt eget kort?
Inställningarna du gör för ditt eget kort påverkar inte inställningarna för extrakortet. Det gäller även om du spärrar ditt eget kort. Extrakortsinnehavaren kan själv ändra inställningarna på sitt kort för att exempelvis ändra användningsområde.