Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Mobilt BankID

Med Mobilt BankID kan du bland annat logga in i Mobilbanken och Internetbanken, swisha, betala räkningar, deklarera elektroniskt och mycket mer. Gå till BankID självservice och följ stegen här på sidan för att skaffa Mobilt BankID.

Skaffa eller förnya Mobilt BankID

  1. Ladda ner BankIDs app från App Store eller Google Play till din telefon eller surfplatta. Den behöver du sedan i steg 6.
  2. Gå till BankID självserviceÖppnas i nytt fönster och logga in med ett Mobilt BankID utgivet av Nordea eller med e-kod. Saknar du ett giltigt Mobilt BankID eller en kortläsare så väljer du att logga in med din personliga kod. 
  3. Om du loggar in med personlig kod uppmanas du att beställa en bekräftelsekod. Den skickas till dig via sms eller post. Koden använder du sedan för att signera BankID-villkoren i nästa steg. 
  4. Öppna pdf-filen med BankID-villkoren och läs dem. Kryssa i att du godkänner villkoren för att gå vidare och signera dem.
  5. Efter du signerat villkoren skickas du automatiskt till bankid.com för att slutföra nedladdningen. Observera att du bara kan ha tre aktiva BankID samtidigt. Behöver du spärra ett BankID kan du göra det i Internetbanken. 
  6. Det visas nu en QR-kod på webbsidan "Kom igång med BankID". Öppna BankID-appen och läs av QR-koden genom att trycka på QR-ikonen i BankID-appen och rikta mobilen mot QR-koden, välj sedan säkerhetskod (minst 6 siffror) för ditt nya Mobila BankID. QR-koden är giltig i 10 minuter.

Nu är du redo att använda ditt Mobila BankID. Ditt BankID sparas i appen på din mobil eller surfplatta, men du kan även använda det för att logga in i Internetbanken eller på andra webbplatser där du behöver identifiera dig. 

Ladda ner vår Kom igång-guide: Skaffa Mobilt BankID (pdf, 278 KB)Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Logga in med Mobilt BankID

  1. Öppna den webbsida där du vill logga in.

  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer eller skanna QR-kod och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din PIN-kod.

Klart! Nu är du inloggad. 

Testa om ditt BankID fungerar

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt lösenord.

Om ditt BankID fungerar i testet, men inte fungerar hos en viss myndighet eller företag kan det bero på fel på myndighetens eller företagets hemsida. 

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Tekniska krav för Mobilt BankID

Tekniska krav

Allmänna förutsättningar 

  • Ha ett svenskt personnummer.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

QR-kod

Systemkrav

Aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster finns på BankID:s hemsida.

Giltighetstid på Mobilt BankID

Ett Mobilt BankID som du laddar ner från BankID självservice är giltigt i fem år. Om du laddar ner det från Internetbanken Privat är det endast giltigt i två år. 

Antal Mobila BankID

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga Mobila BankID.

Spärra Mobilt BankID
Felsökning för Mobilt BankID

Logga in och skaffa Mobilt BankID

Följ stegen här ovan när du har loggat in i BankID självservice

Logga in i BankID självservice Öppnas i nytt fönster

Mer om BankID

Läs mer om Mobilt BankID, BankID på kort eller fil

Läs mer om BankID