Kompletterande reseförsäkring från Moderna Försäkringar

Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår en kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar. Korten det gäller är Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit och Nordea Debit.

Det är viktigt att du anmäler din skada till Moderna Försäkringar så snart som möjligt. 

I den kompletterande reseförsäkringen ingår ersättning för

  • avbeställningsskydd
  • bagage- och transportmedelsförseningar
  • invaliditet och dödsfall genom olycksfall
  • självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
  • självrisk på hyrbil (reparationskostnader under avtalad självrisk ersätts inte).

Försäkringen gäller även familjemedlemmar

Försäkringen gäller även för medresande familjemedlemmar. Som familjemedlem räknas make/maka/registrerad partner eller sambo, samt hemmavarande barn under 23 år. Tänk på att sambos måste vara skrivna på samma adress för att försäkringen ska gälla. 

Om resan är betald med kortet gäller försäkringen för samtliga familjemedlemmar, även om de reser på egen hand.

Så ska du betala resan för att försäkringen ska gälla 

Försäkringen gäller om du har betalat resan

  • med kort hos resebyrån
  • via Internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
  • via Swish direkt till researrangören/flygbolaget
  • med Nordea-kort eller Nordea-konto via betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal. (Tänk på att du inte kan få kortförsäkringen via Nordea om du betalar resan med förmedlarens Visa- eller Mastercardkort).

Försäkringen gäller inte om du har betalat resan 

  • till privatperson (exempelvis via banköverföring eller Swish)
  • till förening eller organisation vars huvudsakliga verksamhet inte är att förmedla resor.

Tips: Vi rekommenderar att du alltid betalar med ditt kreditkort. Då får du både de bästa försäkringsvillkoren och reklamationsrätt.

Försäkringen gäller inte vid flygbolagskonkurs

Den kompletterande reseförsäkring gäller inte om flygbolaget går i konkurs. Men om du har betalat resan med kort kan du göra en kortreklamation som sedan prövas. (Gäller inte andra betalsätt, som exempelvis internetbetalning/giro, Klarna eller PayPal). 

Läs mer om Kortreklamation

Det här omfattar avbeställningsskyddet

Avbeställningsskyddet gäller om den försäkrade, närstående person, medresenär eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.

Du får ersättning för avbeställningskostnader för resa och boende upp till det maxbelopp som anges i det fullständiga villkoret.

Tänk på att om du avbeställer resan måste den akuta sjukdomen eller skadan ha uppstått efter att du bokade resan. Du får heller inte ha känt till skadan eller sjukdomen när du bokade resan. 

För att ta del av försäkringarna måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället.

Det här omfattar inte avbeställningsskyddet

Avbeställningsskyddet omfattar inte matkostnader i en all inclusive-resa. Skyddet gäller inte för andra personer än dina familjemedlemmar, även om du har betalat resan för dem med ditt kort.

Vad gäller för kostnader för sjukvård och hemtransport?

Nordea Premiums försäkring ersätter kostnader för sjukvårds- och läkekostnader samt hemtransport. 

Reseförsäkringen som ingår i övriga kort ersätter inte kostnader för sjukvårds- och läkekostnader eller hemtransport. Det är därför viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd innan du reser.

Har du bokat en enkelbiljett? Då behöver du också se över ditt reseskyddet innan du reser, eftersom kortförsäkringen bara gäller fram till resmålet.

Kortförsäkringen är ett komplement till hemförsäkringen

Kortförsäkringen är ett komplement till hemförsäkringens reseskydd som vanligtvis ersätter kostnader för sjukvård, olycksfall och hemtransport. 

Du bör teckna en separat reseförsäkring om du saknar hemförsäkring, eller om din hemförsäkring inte har ett fullgott reseskydd.

Vid tjänsteresa gäller inte hemförsäkringens reseskydd. Kontakta Moderna Försäkringar på 010-21 912 12 så får du hjälp att hitta en försäkring som passar dig och din resa. 

För att ta del av försäkringarna måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället. 

Anmäl skadan till Moderna Försäkringar på en gång

Det är viktigt att du anmäler din skada till Moderna försäkringar så fort som möjligt. Du kan anmäla din skada på Moderna försäkringars hemsida eller genom att ringa dem, öppet måndag-fredag kl 8-16.

Tänk på att du behöver ha kvar ditt kort när du råkar ut för skadan eller olyckan, för att kunna få ersättning.