Så här aktiverar du ditt nya kort

När du får ett nytt kort från Nordea behöver du aktivera det innan du kan börja använda kortet. Du kan aktivera kortet på fyra olika sätt. 

  • Internetbanken
  • Mobilbanken
  • Telefonbanken, 0771-22 44 88 
  • Kontor

Aktivera kort i Internetbanken

För att aktivera ditt nya kort i Internetbanken gör du på följande vis:

  1. Logga in i Internetbanken, det räcker med förenklad inloggning.
  2. Välj "Kort" i menyraden och sedan "Öppna och stänga kort"
  3. Klicka på "Ändra" nere till höger.
  4. Ändra värdet "Inaktivt" till önskad region. 
  5. Klicka på "Spara" nere till höger - Klart!

Du kan när som helst gå tillbaka och använda tjänsten Öppna och stänga kort för att lägga in begränsningar och välja var ditt kort ska fungera. 

Aktivera kort i Mobilbanken

För att aktivera ditt nya kort i Mobilbanken gör du på följande vis:

  1. Logga in i Mobilbanken, det räcker med förenklad inloggning.
  2. Scrolla ner och klicka på kortet du vill aktivera.
  3. Klicka på "Öppna/stänga"
  4. Ändra värdet "Inaktivt" till önskad region.
  5. Bekräfta ändringarna - Klart!

Du kan när som helst gå tillbaka och använda tjänsten Öppna och stänga kort för att lägga in begränsningar och välja var ditt kort ska fungera. 

Aktivera kort via Telefonbanken

För att aktivera ditt nya kort via Telefonbanken ringer du 0771-22 44 88. Du behöver ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt.

Aktivera kort via kontor

Har du inte möjlighet att aktivera ditt kort på något av ovanstående sätt är du självklart välkommen att besöka ett kontor. 

Vad gäller för utbyteskort? 

Ungefär var tredje år byter vi ut ditt kort. För att öka säkerheten så fungerar inte utbyteskortet förrän du gör ett köp eller uttag med chip och PIN-kod. Väljer du istället att göra ditt första köp via internet så börjar kortet fungera när du identifierar dig med Mobilt BankID eller kortläsare.