Ta ut och sätt in kontanter i bankomater

Vi erbjuder dig som kund i Nordea kontanthantering genom Bankomats uttags- och insättningsautomater. Sedan ett par år kan du förutom att ta ut pengar i Bankomats automater även sätta in sedlar.

Ta ut kontanter
För dig som enbart använder kontanter
Reklamation av uttag i automat
Sätta in pengar i insättningsautomat
Reklamation av insättning i insättningsautomat
Hitta bankomater
Växla pengar
Utbetalningsavier eller postväxlar

Ta ut kontanter

I Bankomats automater kan du ta ut svenska kronor och utländsk valuta med ditt bank- och kreditkort.

Vilka valutor som finns tillgängliga varierar. Det är vanligast med automater med euro, men det finns även andra valutor, lite beroende på var automaten är placerad. Sök på Bankomats webbsidaÖppnas i nytt fönster för hitta en med den valuta du behöver.

Det finns även andra aktörer i Sverige som har uttagsautomater; ICA Banken, Kontanten och Forex, där du kan göra uttag med ditt bank- och kreditkort.

För dig som enbart använder kontanter

Nordea Debit Kontant

Kortet för dig som enbart använder kontanter. Det fungerar enbart i uttags- och insättningsautomater och inte i fysiska butiker eller för köp via internet (e-handel). Kontakta Kundservice eller besök ditt närmaste bankkontor så berättar vi mer.

Nordea Debit Kontant – Allmänna villkorÖppnas i nytt fönster

Nordea Electron Kontant byts ut mot Nordea Debit Kontant

Under våren 2024 byter vi ut Nordea Electron Kontant mot Nordea Debit KontantDu behöver inte själv beställa något nytt kort. Vi skickar ett nytt kort till dig innan ditt Nordea Electron går ut. 

Nordea Debit Kontant kommer att fungera på samma sätt som ditt Nordea Electron Kontant.

Nordea Electron Kontant – Allmänna villkorÖppnas i nytt fönster

Alternativ till att betala kontant

Vi erbjuder olika betalningslösningar för både privatpersoner och företag. Till exempel kortbetalningar och betalningstjänsten Swish, där direktöverföringar görs snabbt och enkelt med mobilen. 

På sidan Digitala tjänster hittar du våra olika betalningslösningar för privatkunder och på sidan Betala har vi samlat betalningslösningar för företagskunder.

Reklamation av uttag i automat

Gick någonting fel när du tog ut pengar i en automat? Fick du inga sedlar eller endast delar av beloppet? I dessa situationer kan du göra en reklamation. Innan du skickar in reklamationen är det bra om du kontrollerar vilket belopp som tagits ut från ditt konto för att vara säker på att du behöver reklamera. Du reklamerar via vår reklamationsblankett. Det gör du genom att skriva ut och fylla i blanketten och skicka in till adressen som står på blanketten. 

ReklamationsblankettÖppnas i nytt fönster

Maxbelopp när du sätter in pengar i insättningsautomat

Med ditt Nordea Debit kan du sätta in svenska sedlar på ditt konto i Bankomats insättningsautomater. Beloppet sätts in på kontot kopplat till kortet och blir tillgängligt direkt. 

Du kan maximalt sätta in 15 000 kronor per tillfälle, dock högst 100 sedlar åt gången. Maximal insättning per rullande 30 dagars period är också 15 000 kronor per person. Gränsen gäller per personnummer, inte per kontonummer.

Det är bara huvudkontohavaren som kan sätta in pengar på ett konto via en insättningsautomat. Har du ett extrakort till ett konto eller är god man/förvaltare kan du tyvärr inte sätta in pengar via automater.

Reklamation av insättning i insättningsautomat

Gick någonting fel när du gjorde din insättning via insättningsautomat? Blev beloppet inte insatt eller blev endast delar av beloppet insatt? I dessa situationer kan du göra en reklamation. 

Kontrollera kontot först

Innan du gör reklamationen är det bra om du kontrollerar vilket belopp som satts in på ditt konto för att vara säker på att du behöver reklamera.

Fick du ett kvitto, spara det. Det innehåller mycket bra information som hjälper till vid en reklamation.

Reklamera via Kundservice

Ring till Kundservice 0771-22 44 88, som hjälper dig att fylla i uppgifterna och skickar reklamationen. Du måste kunna identifiera dig med mobilt bank id eller e-kod.

Reklamationsblankett

Du kan själv reklamera via vår reklamationsblankett, den reklamationen kommer att ta längre tid än om du gör reklamationen via Kundservice. 

Det gör du genom att skriva ut och fylla i reklamationsblankettenÖppnas i nytt fönster och skicka in till adressen som står på blanketten. 

Hitta bankomater

På Bankomats hemsida Bankomat.seÖppnas i nytt fönster finns en lista över alla automater. Du kan söka på din ort och även begränsa din sökning till exempelvis uttagsautomater och automater med utländsk valuta. 

Använd gärna Bankomats app. Där kan du se både var automaterna finns och vilka tjänster de erbjuder. Du hittar länk till appen på Bankomats hemsidaÖppnas i nytt fönster och där kan du också läsa mer om Bankomat.

Växla pengar

Det finns olika alternativ för att köpa utländska sedlar när du ska resa utomlands. Du kan ta ut resevaluta i ett urval av Bankomats automater innan du reser från Sverige. Du kan även använda Nordeas bankkort för att ta ut kontanter i uttagsautomater på resmålet.

Läs mer om resevaluta

Utbetalningsavier eller postväxlar

Du kan skicka PlusGiro- eller Bankgiro-utbetalningsavier och Nordeas postväxlar för insättning på ditt konto i Nordea. Skriv ditt bankkontonummer på framsidan av utbetalningskortet.

Skicka till: 

Nordea Bank Abp, filial i Sverige 
PS30
105 71 Stockholm 

Mer information och frågor

För mer information är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

Privatkunder kan kontakta Kundservice Privat på 0771-22 44 88

Företag med Nordeakonto eller PlusGirokonto kan kontakta Kundcenter Företag på 0771-350 360.