Webbinarium - Elfordon, det nya normala för företag?

Frågor och svar

Det kom många frågor innan och under webbinariet. Här kan du se våra svar.

  • Vad tror du är på sikt gällande elbilar?
    För lätta fordon bedömer vi att eldrivlinan kommer att dominera, då den är tekniskt bättre än förbränningsmotorn. Däremot tar det längre tid om politiken inte skapar förutsättningar med laddinfrastruktur och styrmedel. För tunga lastbilar och turistbussar kommer det troligen vara flera tekniker parallellt med BEV (battery electric vehicle).
  • Det är uppenbart att Kina har fullkomligt dominans gällande batterier och råmaterial till elbilar. Är det även realistiskt att Europeiska biltillverkare försöker konkurrera med Kina inom detta område? Hur viktigt är för oss i Europa att värna europeiska bilar som produceras i Europa?
    Det är viktigt att Europas bilindustri är konkurrenskraftig och då kommer eldrivlinan att vara viktig för framtiden och inte tro att förbränningsmotorn är framtiden. Europa ligger dock långt efter på batteriteknik, så det viktigaste för EU är att säkerställa att asiatiska batteriföretag etablerar produktion inom EU gärna i partnerskap med Europeiska industriföretag. Detta sagt, ska vi inom vissa segment fortsätta utveckla förbränningsmotorn, men för fossilfria drivmedel där vätgas för tunga är ett troligt spår.
  • Tysk industri har det tufft, var ska de sälja sin bilar nu när det blir tullar även mot USA?
    Europa inklusive Tyskland får det tuffare när vi först har haft det svårt i Kina och nu troligen även i USA. Vi kan se att flera tyska tillverkare nu satsar igen på Kina genom att utveckla bilar i kina för tillverkning i Kina för den lokala marknaden. Detta är bra för lönsamheten, men ger inte fler arbetstillfällen i Europa. Produktion i Europa kommer främst vara för marknaderna i Europa så som geopolitiken nu utvecklas. EU ska även satsa på frihandelsavtal med andra regioner, vilket är viktigt.
  • Varför är inte elbolagen mer intresserade för oss som kör Kia ev 6 som kan leverera ström till nätet vid stor elförbrukning på nätet?
    Vehicle to Grid tekniken är fortfarande omogen. Det finns för få modeller på marknaden som gör det begränsat att storskaligt balansera nätet. Det pågår fortfarande tester och forskning på hur det påverkar nätet. Däremot börjar det komma att balansera nätet när en större flotta av elfordon som klarar denna teknik står i hamnen i väntan på förtullning. På sikt kommer denna teknik, men vi är tidigt ute ännu.
  • Vad händer med gasbilar framåt då man idag använder väldigt små gastankar för att driva törstiga bensinbilar?
    Gassegmentet för personbilar har idag ett begränsat utbud då marknaden inte är så stor i Sverige. Däremot är det viktigt segment för tunga lastbilar där vi ser det ökar vilket gör att infrastrukturen finns kvar. Storleken på tanken begränsas av tillgängligt utrymme tyvärr.
  • Mycket bra webinar! Hur tycker ni att man ska tänka när man sätter en ny bilpolicy som företag? Hur ska man tänka kring andrahandsvärden för elbilar t.ex?
    Som företag bör du styra mot elektrifiering av din bilpark. Hållbarhetsredovisningen är inte valbar utan obligatorisk och kan med det förbättras. I en bilpolicy reglerar du ditt val av bil genom att styra mot enbart elbilar till exempel. Om du är osäker på andrahandsvärdet rekommenderar vi dig operationell leasing som finansiell plattform så du slipper att fundera på vad bilen är värd om 3-5 år.
  • Hur hanterar företag övergången av drivmedel? Fritt drivmedel med el är ju mycket mer komplicerat då det finns en mängd olika aktörer.
    Tack för frågan. Drivmedlet el finns tillgängligt genom många aktörer. Idag ser vi att de flesta företagen går tillbaka till delat drivmedel eller fritt drivmedel då kostnadsstyrningen är fullt möjlig. Detta gäller både vid hemmaladdning, laddning på arbetsplats och publik laddning. Tekniken finns och några som tillhandahåller den är bland annat OKQ8, Circle K och Northe. Dessa är allierade med bla EON, Ionity, Mer etc och täcker det stora behovet av laddning. De laddleverantörer som idag inte kan styra kostnaderna har valt att inte tillåta roaming med koppling till exempelvis oljebolagen eller Northe. Tillåter dom det så är det fullt möjligt vid tankning hos dom också.
    OBS! Nämnda bolag är några av fler som existerar. 

Har ni möjlighet at ge er syn på momsavdrag vid finansiell leasing då Skatteverket skärpt reglerna?
Skatteverket är inte lagstiftare och kan aldrig själva skärpa regler kring avdragsrätt för ingående moms etc. Myndigheten kan däremot genom vägledning och ställningstaganden ge uttryck för sin egen uppfattning i en viss fråga till exempel finansiell leasing och moms. I slutändan är det emellertid Sveriges domstolar i sin egenskap av yttersta uttolkare av svensk lag som kan vidga eller skärpa tillämpningen av en viss lagregel.    
   I detta sammanhang ska poängteras att Skatteverket inte heller ändrat uppfattning i frågan kring finansiell leasing och moms sedan 2019.
   Enligt Skatteverket måste det (alltsedan 2019) ”framstå som uppenbart” att leasingavtalet faktiskt innebär att det egentligen är fråga om en leverans av vara och inte en uthyrningstjänst (leasingtjänst). Så är fallet när någon av följande två situationer är uppfyllda.

  • Det framgår av avtalet att äganderätten till varan övergår till köparen vid utgången av avtalstiden genom att köparen är tvungen att antingen köpa varan eller anvisa annan köpare.
  • Det finns en köpoption och det är redan vid undertecknandet av avtalet klarlagt att utköpspriset vid hyrestidens slut är så pass lågt i förhållande till varans beräknade marknadsvärde vid samma tidpunkt att det framstår som uppenbart för köparen att det enda ekonomiskt rationella alternativet är att överta varan.
Nordea Finance kan aldrig tillhandahålla rådgivning avseende våra kunders avdragsrätt för ingående moms. Vi kan endast uttala oss om hur vi ser på våra egna avtalsvillkor. Vi anser att dessa varken ställer upp tvingande villkor om skyldighet för kunden att köpa ut eller anvisa annan köpare vid avtalstidens slut. I tillägg ska utköpsvärdet på objektet enligt våra avtal motsvara, och inte understiga, marknadsvärdet vid samma tidpunkt.
   Vår uppfattning är att våra leasingavtal (hyresavtal) därmed inte uppfyller Skatteverkets uppställda kriterier för att riskera att bli omklassade till köpeavtal (avbetalningsavtal).