Kundservice Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Entreprenör i corona-tider? Tänk på detta

Är du entreprenör och orolig för coronautbrottets effekter på dina affärer? Vill du veta hur du bäst rustar dig inför framtiden? Axel Bruzelius, ansvarig för startups och tillväxtbolag på Nordea, ger konkreta tips och råd för hur man bör agera när den kommande tiden är oviss.

Corona-utbrottet slår mot många branscher just nu och eftersom ingen vet vad som kommer att hända väljer många att sitta still i båten. Det här ”paus och vänta-läget” innebär i sin tur att många företag nu väljer att vänta med stora investeringar eller inköp. Det blir ett hack i kurvan som följd vilket också ger stora effekter för deras leverantörer. För de entreprenörer som är beroende av externt kapital är det också osäkra tider, säger Axel Bruzelius.  

 

Det är också osäkert om nuvarande läge är något tillfälligt eller om det kan bli mer utdraget. Som företag måste du både tänka på hur du klarar av situationen just nu med effekter på personal, kunder och leverantörer samt hur du ska agera om vi står inför en lågkonjunktur, säger Axel Bruzelius. 

 

När tiderna är oroliga finns det flera saker att tänka igenom för att säkra bolagets överlevnad. Här listar vi de viktigaste: 

1. Se över intäkterna

Skaffa dig en realistisk bild över dina intäkter. Vet du redan nu att några intäkter kommer falla bort eller finns det andra du fortfarande kan förlita dig på? Försök göra scenarier för vilken kostnadskostym du kan bära, och vilket likviditetsbehov du har.

2. Se över kostnaderna

Vilka kostnader kan du skära i på kort respektive lång sikt? Och vilka åtgärder bör du genomföra för att ditt företag ska bli mer motståndskraftigt? Det kan exempelvis handla om att vänta med investeringar, senarelägga rekryteringar eller se över sin hyressituation.

3. Se över affärsmodellen

Är effekterna vi ser av corona-utbrottet tillfälliga eller inte? Fundera på hur din affärsidé står sig i en eventuell lågkonjunktur. Om du ska ha möjlighet att bygga om eller anpassa din affärsidé gäller det att börja direkt. Särskilt viktigt är detta för företag som säljer ”nice to have” produkter, det vill säja varor eller tjänster som kunder kanske väljer bort i tuffare tider.

4. Se över finansieringsstrategi

De entreprenörer som är beroende av externt kapital bör tidigt ta en dialog med sina investerare för att förstå var de står och hur de tänker agera framåt. När börsen går ner finns det risk att affärsänglar och andra investerare blir mindre benägna att satsa på relativt riskfyllda investeringar i entreprenörsdrivna bolag. Säkerställ att du vet vad som gäller för just ditt bolag och anpassa din strategi efter det.

5. Se över leverantörskedjan och avtalen

Vad är det som gäller rörande avtal och vilka konsekvenser får de eventuellt nya förutsättningarna för bolaget? Innebär till exempel reseförbuden att det blir stopp i någon del i leverantörskedjan? Vad har dina kunder för möjlighet att säga upp avtal med dig?

6. Ta hjälp av banken

Involvera din bank på ett tidigt stadium för att förstå vad du kan få för hjälp där. Har du en bärkraftig affärsmodell, men har hamnat i likviditetsproblem så vänd dig till din bank och hör dig för vilken hjälp du kan få. 

7. Ta hjälp av ditt nätverk och var kreativ

Samarbeta med andra i samma situation och ta hjälp av ditt nätverk och dina kunder. Försök att vara kreativ och anpassa företaget efter rådande situation. Driver du till exempel en restaurang med få besökande kunder för tillfället? Undersök vad det finns för möjligheter att erbjuda take away-lösningar eller sälja presentkort på framtida middagar till dina stamkunder. Var uppfinningsrik.

Webbinarium: Coronaviruset och konsekvenser för den svenska ekonomin

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Nordeas återkommande webbinarium med Annika Winsth, Susanne Spector och Torbjörn Isaksson.