Frågor och svar - vår nya digitala bank

Vår nya digitala bank

Hur loggar jag in?

Du loggar snabbt in genom att använda Mobilt BankID och ange ditt personnummer.

Hur navigerar jag tillbaka till Internetbanken Företag?

På Översiktssidan finns en ruta med rubriken "Nyttiga länkar." Klicka på Internetbanken Företag för att komma till din gamla tjänst.

Går det att begränsa användarnas behörigheter?

Nej, i den här första versionen går det inte att begränsa behörigheterna, endast full behörighet till alla funktioner.

Flyttas mottagarregistret över automatiskt?

Ja, dina mottagare i Internetbanken Företag kommer att flyttas över och visas i den nya digitala banken. 

Flytten sker automatiskt. När väl flytten är klar sker ingen synkronisering av mottagarna mellan de båda tjänsterna. Det vill säga: om du redigerar, tar bort eller sparar en mottagare kommer ändringen bara att slå igenom i den tjänst där du gör ändringen.

Hur använder jag en sparad mottagare?

När du gör en betalning kan du söka fram en sparad betalningsmottagare. Det går också att göra en betalning till en mottagare via Mottagarregistret. Klicka på de tre punkterna till höger om mottagaren och välj Betalning.

Hur ändrar jag vilka konton som ska visas på startsidan?

Klicka på företagsnamnet längst upp till höger, välj Inställningar för att komma till sidan där du kan ändra vilka konton som ska synas. Ordningen ändrar du genom att dra kontona till önskad position.

Var hittar jag information om mitt konto, till exempel IBAN?

Genom att klicka på kontot får du snabbt fram uppgifter som till exempel IBAN, BIC, clearing- och bankkontonummer.

Vad är likviditetsöversikten?

Det är ett verktyg som hjälper dig hålla koll på likviditeten. Verktyget baseras på dina signerade kommande betalningar och kan användas som stöd vid planering.

Jag glömde signera, var hittar jag betalningarna?

Längst upp till höger på startsidan finns en snabblänk till osignerade betalningar. 

Du hittar dem också via menyn Betalningar – Kommande uppdrag.

Jag är användare i flera företag, hur byter jag avtal?

Klicka på företagsnamnet längst upp till höger. Nu visas alla avtal som du har behörighet till. Du byter avtal genom att klicka namnet.

Hur skriver jag ut eller exporterar kontoutdrag?

Använd funktionen ”Exportera till fil” på transaktionssidan. Du kan välja mellan fördefinierade perioder samt välja mellan formaten CSV eller PDF. Man kommer även åt e-Redovisning genom en direktlänk på översiktssidan.

Hur fungerar chatten?

I chatten skriver du din fråga och får snabbt ett svar från en rådgivare på Kundcenter Företag. Chatten är öppen på vardagar mellan 09.00-11.00 och 13.00-15.00.

Hur kontaktar jag Nordea?

När du är inloggad kan du kontakta oss genom chatten och röst- eller videosamtal.

Det finns även ett speciellt telefonnummer för dig som använder beta-versionen, 0200-23 00 30. Öppet vardagar 09.00-11.00 och 13.00-15.00.

Finns all kortinformation tillgänglig?

Har du ett Företagskort Mastercard så visas detaljer om kortet. 

Hur importerar jag filbetalningar?

Genom funktionen Filimport kan du enkelt importera betalningar om du använder filformatet XML pain.001.001.03.

Hur gör jag enklast en betalning eller överföring?

Börja med att gå till Betalningar i menyn längst upp, klicka sedan på Inrikes eller Utrikes beroende på vad för betalning du önskar göra. Via menyvalet Inrikes kan du både göra betalningar och överföringar till andra.