Att vara en så kallad ”first mover” som nytt företag kan verka attraktivt, men enligt Casper så innebär det hårt jobb. Det är ofta svårare än att ge sig in i en etablerad marknad. Inte för att du måste identifiera din målgrupp och marknad, utan för att det krävs mycket resurser för att introducera och marknadsföra en produkt ingen någonsin sett förut. Och när du gjort det så krävs det lika mycket resurser för att etablera din marknad. Denna utmaning är enkel att möta förutsatt att du har all finansiering och all tid du behöver, men så är ju oftast inte fallet. För många nya företag är oddsen på fel sida och utmaningarna tuffa. Särskilt om du vill attrahera en investerare. Casper förklarar:
“För mig gör det ingen skillnad om du är ”first mover” eller om du är en del av en existerande marknad. Kraven är desamma. Du måste kunna visa upp ett ”proof of concept” för personer som mig inom sex månader. Om du lyckas möta förväntningarna under det första året, då är du hemma. Men om du efter den tiden fortfarande inte har kunnat visa vad ditt företag går för, då kommer du troligen inte lyckas. Och i så fall kommer det bli väldigt svårt att hitta en investerare. Om du har en mentor kan du få en andra chans att få igång ditt företag, men tumregeln är att du måste kunna bevisa att din affärsidé fungerar under det första året.”
Casper är engagerad i en lokal grupp av affärsänglar och han och de andra medlemmarna blir ofta introducerade för hoppfulla entreprenörer och nystartade företag, som alla kommer in med stora, och ofta orealistiska drömmar om att slå igenom. Man kan lugnt säga att det är många som inte tar sig igenom nålsögat, men Casper uppmuntrar ändå alla som inte lyckas att försöka både en andra och en tredje gång.
“Det finns ett stort behov av entreprenörer i Norden, för folk som vågar drömma och som är beredda att kämpa för att göra sina drömmar till verklighet. Jag är glad att jag kan hjälpa några av dem att ta sig an konkurrensen och lyckas.”
Best practice för marknadsanalys
Som investerare och mentor är Casper expert på nystartade företag på en B2B-marknad, så hans fokus är naturligt nog på företag som utvecklar produkter åt andra företag. Hans best practice för marknadsanalys går ändå att tillämpa på en lång rad olika sorters företag:
- Om det är möjligt, bygg en prototyp av din produkt
- Gör en tilltalande presentation av din produkt (eller affärsidé)
- Identifiera och ta kontakt med potentiella kunder
- Erbjud de potentiella kunderna att prova din produkt gratis
- Be utvalda kunder utvärdera din produkt
- Analysera svaren och gör nödvändiga justeringar
- Upprepa processen