Sonni Christine Jakobsen är medgrundare av och VD för mInvoice, ett nystartat teknikföretag. ”mInvoice vill revolutionera marknaden genom att lansera en digital tjänsteplattform som kunden kan samla och betala alla sina fakturor i, oavsett tjänsteleverantör.” Affärsidén utvecklades under ett årslångt Masterprojekt som Sonni och hennes två medgrundare gjorde tillsammans. Under arbetet blev de så övertygade om idéns potential att de beslöt att starta ett företag tillsammans. I juni 2016 grundades företaget mInvoice.
"Vi ville ge människor en plattform som ger dem maximal översikt och som förbättrar kommunikationen mellan kunder och företag.”
När hon får frågan hur de kom på idén och om de gjorde någon marknadsanalys ger Sonni ett svar som kanske är överraskande för många:
“Jag har en bakgrund inom bank och finans, där jag arbetade i ungefär 10 år. Under den tiden blev jag medveten om behovet för en tjänst som mInvoice. Många kunder har problem att få överblick över alla fakturor de får, eftersom de tar emot dem genom olika kanaler och i olika format. Vi ville ge människor en plattform som ger dem maximal översikt och som förbättrar kommunikationen mellan kunder och företag.”
Med andra ord spenderade Sonni och hennes partners inte särskilt mycket tid med att scanna marknaden efter liknande idéer. Istället använde de sin egen erfarenhet från bank- och finansmarknaden och sin egen kännedom om utmaningarna inom fakturering, och lät det bli basen för sin idé och affärsplan.
Man skulle kunna hävda att de kunde ha tjänat på att titta igenom en massa webbsidor, eller helt enkelt gjort några sökningar på nätet. Men om din affärsidé i grunden är resultatet av dina professionella erfarenheter så är de i sig ett viktigt researchverktyg.