Dealmakers och dealbreakers

Lär dig mer om vad banker och investerare förväntar sig av dig som entreprenör och ta del av värdefulla insikter om vad som kan få en affär att gå i lås. Eller gå i stöpet.

Vad ska du ha finansieringen till?

Vi har pratat med företagsrådgivare, investerare och entreprenörer och satt samman en lista på fem ”dealmakers” och ”dealbreakers” i förhandling om finansiering - eller i vilken sorts affärsförhandling som helst. De här reglerna är naturligtvis inte ristade i sten. Du kommer också märka att en del regler inte är direkt kopplade till banken eller investerare. Men de är ändå relevanta riktlinjer som förhoppningsvis kan hjälpa dig undvika de allra värsta nybörjarmisstagen.

Topp 5 ”dealbreakers”

Kontakta inte alla banker och investerare

Alla affärsidéer är inte lika intressanta för alla banker och investerare. Om du inte läser på innan du närmar dig banker och investerare, finns det en risk att du bränner affären redan innan du fått presentera din idé. Alla har områden de är specialiserade på. Ta reda på vilka aktörer som passar din affärsidé bäst.

Undvik orealistiska förväntningar

Banker och investerare är alltid på utkik efter lovande nya företag. Men undvik att presentera onödigt aggressiva prognoser och orealistiska uppskattningar för lönsamhet. Under en eventuell antagningsprocess kommer du ändå bli tvungen att bevisa företagets värde. Sätt inte krokben för dig själv genom att förstöra en eventuell investering. 

Undervärdera inte konkurrensen

Du ska aldrig avfärda befintlig eller framtida konkurrenter. Om du uppför dig som att din affärsidé är överlägsen alla konkurrerande företags kommer du förmodligen uppfattas som antingen okunnig eller arrogant. Genom att visa respekt för konkurrensen skickar du en tydlig signal om en god verklighetsuppfattning och din vilja att konkurrera. 

Var inte osäker på vad ditt mål är

Bestäm alltid vad målet med att träffa en investerare eller en bank är innan du kontaktar dem. Om du inte kan uttrycka exakt vad du vill få ut av ett möte kommer du förmodligen inte få det du behöver. Vet du vad du vill, kommer din begäran uppfattas som mer övertygande och genomtänkt. Försök också att föreställa dig mötet ur bankens eller investerarens synvinkel. Vilket slutmål kan de tänkas ha, och hur kan du få era respektive mål att mötas?

Presentera inte utan övertygelse

Det är ok att vara nervös när du ska presentera din affärsidé för en bank eller investerare. Men om du inte visar självförtroende under presentationen kommer det bli svårt att övertyga dina åhörare om ditt företags potential. Genom att öva kommer du att öka ditt självförtroende och kunna uppvisa en tilltro till din idé.

Topp 5 ”dealmakers”

Gör hemläxan

Förståelse för vad en investerare värdesätter när det kommer till resultatet av era förhandlingar är nödvändigt, om du vill få övertaget och göra en god affär. Det kan vara något som inte har med pengar att göra, som till exempel en plats i styrelsen som du kanske kan avstå utan att sälja ut för mycket. Läs på inför varje möte så kan du vinna viktiga poäng under förhandlingen.

Uppför dig självsäkert och engagerat

Kom ihåg att somliga kan förväxla självsäkerhet med arrogans. Att uppfattas som allt för självsäker kan provocera en del banker eller investerare. Det är därför viktigt att du hittar en balans i din självsäkerhet och anstränger dig för att verka engagerad. Förutom själva idén så är det ditt engagemang de investerar i. 

Fråga om möjliga tvivel

Om man mot slutet av ett möte med en bank eller investerare fortfarande inte har nått en överenskommelse så kan det ofta betala sig att fråga rakt ut: ”Om ni har några tvivel eller farhågor angående den här investeringen, så berätta gärna vad de är”. Genom att visa förståelse för deras tvivel och farhågor visar du pålitlighet. 

Erbjud valmöjligheter

Flexibilitet är viktigt när du vill få investerare att hjälpa dig att finansiera din verksamhet. ”Allt-eller-inget-villkor” fungerar sällan eftersom olika investerare motiveras av olika saker. Och försök inte genomdriva en tröskel för lägsta investering. Genom att vara flexibel och erbjuda olika investeringsmöjligheter kan du attrahera rätt investerare för ditt företag.

Avsluta införsäljningen i rätt tid

Att vara bra på att sälja in din affärsidé till investerare är en fördel. Men det är lika viktigt att kunna sluta sälja. När en investerare väl har bestämt sig för att satsa, så måste du kunna ta ett steg tillbaka och låta processen ha sin gång utan att fortsätta sälja.