Kortreklamation

Har du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort? Har du tappat ditt kort eller blivit bestulen? Fick du inte ut det begärda beloppet från automaten? Du har i dessa situationer möjlighet att göra en kortreklamation.

Innan du skickar in en kortreklamation försöka själv lösa problemet med säljföretaget. Det gäller speciellt för situationer när belopp inte stämmer, köp av vara/tjänst som exempelvis inte har levererats, eller vid kortköp på hyrbil/hotell där beloppet inte stämmer.

Saknar du ett kvitto?

Om du saknar ett kvitto behöver du själv kontakta säljföretaget för att få en kopia. Vi har inga underlag hos oss.

Business Gold eller Företagskort MasterCard 

Fyll i denna blankett: Reklamationsblankett (pdf, 171 KB)Öppnas i nytt fönster

First Card

Ring First Card kundservice på 08-534 910 80Öppnas i nytt fönster som påbörjar din reklamation.


Reklamera en paketresa vid konkurs (flyg och hotell)

Har du betalat resan med ditt bankkort från Visa behöver du först kontakta Kammarkollegiet/Resegarantinämnden. Har du köpt resan med ditt betal- och kreditkort från MasterCard räcker det med att du gör en kortreklamation hos Nordea.

Kontakta Kammarkollegiet/Resegarantinämnden 

När resebyrån eller företaget du bokat din paketresa hos gått i konkurs och resan inte kan nyttjas är det Kammarkollegiet som driver ärendet. Du behöver skicka in ansökan till Kammarkollegiet om ersättning enligt resegarantin. Det är dem som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.

Om ingen eller delar av paketresan ersätts

Om du bara får ersättning för en del av resan, eller nekas ersättning kan du göra en kortreklamation. Det är viktigt att du bifogar beslutsunderlaget från Kammarkollegiet med reklamationsblanketten.