
USA har skapat några av världens största varumärken som gjort sina aktieägare förmögna på sin väg mot global dominans. Dessutom finns många av världens största företag i USA och att ha några av dem i sin aktieportföljen kan vara en bra idé .
Det finns kända företag och det finns okända företag. Och det finns företag som skapat en aura runt sig som unika och globala. Dessa företag, där de allra flesta har sitt säte i USA, har ofta gett sina aktieägare god avkastning.
Titta bara på Apple som har tagit hemelektroniken till en helt ny nivå, eller Amazon som varit banbrytande för internethandeln, eller Facebook som revolutionerat de sociala medierna. Och så har vi Google som blivit den dominerande sökmotorn på Internet och Netflix som har ändrat vårt sätt att se på teve. Dessa företag är ofta börsvinnare med stark kursutveckling som gjort deras aktieägare rika. Tillsammans kallas dessa företag ofta FANG (Facebook, Amazon, Netflix och Google).
De senaste fem åren har Googles moderbolag Alphabet sett sin aktiekurs stiga med 175 procent. Under samma period har Amazon-aktien stigit med 300 procent, Facebook med 775 procent och Netflix med hela 1 900 procent. Sedan Apple lanserade sin iPod har bolagets aktie rusat med över 4 500 procent.
Orsakerna till företagens enorma succéer beror på att det i en allt mer global värld blir allt viktigare för företag att veta hur man bedriver en global verksamhet vilket dessa företag lyckats med. Och den här trenden fortsätter, särskilt på IT-området. Utvecklingen av nya system och program via Internet, uthyrningen av lagringsutrymme för datafiler samt sociala medier och internethandel växer snabbt. Många av de nya företagen med starka varumärken finns inom IT-sektorn, en bransch som lyser med sin frånvaro i Norden. Det innebär att man måste vända blicken mot USA om man vill ha med några av världens största, globala varumärken i sin aktieportfölj.
Företag med globala varumärken har ofta konkurrensfördelar tack vare varumärkets stora igenkänningsfaktor, och historiska data visar (med några få undantag) att gårdagens vinnare också är morgondagens vinnare. Nya företag tar sig in på marknaden hela tiden, men självfallet är det ingen som vet vilken av dem som blir nästa Apple, Facebook, Amazon, Google eller Netflix. Som sparare kan man öka sina chanser att hitta dessa företag genom att tänka mer globalt.
Se bara till att skydda din aktieportfölj mot onödigt stora risker i jakten på nästa börsraket. Sprid ditt kapital över olika tillgångsslag som aktier och obligationer, och välj gärna aktier från olika länder och sektorer.
Viktigt att veta om placeringar
Innan du placerar i värdepappersprodukter, som till exempel fonder eller aktier, finns det en hel del viktig information som du bör ta del av. Läs mer
Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Värdet på dina investeringar kan både öka och minska till följd av marknadens utveckling och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.
Om den här kommentaren
Nordea tar inget ansvar för transaktioner som görs på grund av materialet. Läs mer