- När kan jag börja använda mitt nya Plusgirokonto?
Bankdagen efter att ditt PlusGirokonto är upplagt kan du börja ta emot och göra betalningar i Nordea Business.
Försöker du göra en betalning samma dag som kontot är upplagt får du ett meddelande som säger "Kontrollera kontonummer". Då är det bäst att avvakta en dag innan du registrerar betalningen!
- Hur administrerar jag användare till Nordea Business?
Administratören för Nordea Business kan lägga till valfritt många användare, samt se, ändra och ta bort behörighter genom att logga in på Nordea Business via en webbläsare (ej app).
Där går det också bra att ladda ner eller skriva ut en lista med alla användarnas behörigheter.
- Var hittar jag mina kontouppgifter?
Gå in på kontot och klicka på Visa kontouppgifter.
Här ser du ditt clearingnummer och det bankkontonummer som du har på Plusgirot. Du ser även IBAN och BIC (även kallat Swift) som behövs för att ta emot en utlandsbetalning.
- Var hittar jag mitt Bankgironummer?
Om du har kopplat ett Bankgiro till ditt PG-konto så hittar du ditt Bankgironummer via avtalskopian du fick när du signerade avtalet. Du hittar ditt Bankgironummer via Nordea Business när du har mottagit din första bankgiroinsättning. Därefter kan du klicka på transaktionen, så visas Bankgironumret på raden längst ner (Ytterligare detaljer).
Där hittar du även länken ”Gå till Bankgiro”. Genom att klicka på den länkas du vidare till Bankgirocentralen och kan där se ditt Bankgironummer uppe till höger, bredvid ditt företagsnamn.
- Hur betalar jag till Plus- eller Bankgiro?
Betalning till Plus- eller Bankgiro gör du genom att gå in på Betalningar i menyn i Nordea Business.
Har du sparat mottagaren kan du välja det i rullistan där det står Till, annars fyller du i Plus- eller Bankgironumret i fältet för Kontonummer.
- Hur gör jag en löneutbetalning?
Du gör en löneutbetalning genom att gå in på Betalningar i menyn. När du fyllt i kontonumret till mottagaren väljer du Betalningstyp: Lön.
Tips! Tänk på stopptiderna för löneutbetalningar. Du hittar våra stopptider till höger i bild när du gör betalningen.
- Hur gör jag en utlandsbetalning?
Du hittar Utlandsbetalningar via Betalningar i menyn i Nordea Business. Har du inte Utlandsbetalningar i menyn betyder det att ni inte har aktiverat tillvalet Utlandsbetalningar, eller att du som användare inte har fått behörighet till att göra utlandsbetalningar av er administratör.
Uppgifter som vanligtvis behövs är: mottagarens namn och adress, kontonummer (i IBAN-format, för de länder som använder IBAN) samt BIC/Swift till mottagarens bank.
- Hur gör jag för att betala via autogiro?
Du anmäler dig direkt hos det företag du vill ska kunna dra pengar automatiskt från ditt konto. Detta görs via betalningsmottagarens hemsida eller via ett pappersmedgivande.
Vanligtvis behöver du hela bankkontonumret med clearingnummer, det räcker alltså inte att anmäla enbart sitt Plusgironummer.
Du hittar ditt Plusgiros bankkontonummer genom att gå in på ditt konto och klicka på "Visa kontouppgifter".
- Jag blir automatiskt utloggad ibland, varför blir jag det?
Enligt europeiska betaltjänstlagen, som bland annat syftar till att säkerställa din säkerhet, ska utloggning ske automatiskt efter 5 minuters inaktivitet. Tiden för automatisk utloggning går därför inte att ändra.