Nordea Premium

Nordea Premium är betal- och kreditkortet för dig som är Premiumkund. Kortet ger dig förmånliga försäkringar och tillgång till flygplatslounger över hela världen

Om Nordea Premium Mer fakta Försäkringar Erbjudanden Priser och villkor Om Nordea Premium

Om Nordea Premium

MasterCard Premium 218x158Nordea Premium passar dig som reser mycket. Kortet innehåller en av marknadens bästa reseförsäkringar från ERV, exempelvis ingår ersättning vid flyg- och bagageförseningar och ersättning för läkar- och sjukvårdskostnader.

Dina fördelar:

  • Koppla av i väntan på ditt flyg. Till kortet hör ett Priority Pass som ger dig tillgång till 700 flygplatslounger världen över, varav fyra besök/år utan kostnad.
  • Nordea Premium ger dig överblick över dina inköp och möjlighet att delbetala beloppet i en takt som passar dig.
  • Handlar du vitvaror och viss hemelektronik med kortet ingår en kostnadsfri allriskförsäkring.
  • Kortet fungerar för kontaktlösa betalningar
Mer fakta

Mer fakta om Nordea Premium

Du får varje månad en faktura där alla dina inköp och uttag är redovisade. Du väljer om du vill betala hela fakturans belopp (då utgår ingen ränta) eller om du vill använda din möjlighet till kredit och delbetala fakturan (minst 5 procent och lägst 150 kronor av beloppet). Du har upp till 55 räntefria dagar.

Nordea Premium innehåller en av marknadens bästa reseförsäkringar från ERV. Exempelvis ingår ersättning vid flyg och bagageförseningar och ersättning för läkar- och sjukvårds kostnader.

Ansök om Nordea Premium

För att kunna ansöka om Nordea Premium måste du vara Premiumkund i Nordea.

Priority Pass

Ditt Priority Pass är din inträdesbiljett till över 700 flygplatslounger världen över. Här får du tillgång till Internet, konferensutrymmen eller varför inte bara koppla av en stund i lugn och ro före resan. Du får fyra kostnadsfria besök per år, sen betalar du 200 kronor per besök. Det går bra att ta med sig en gäst till loungen. Varje gäst räknas då som ett besök.

Använd sms-tjänsten Lounge Finder för att få reda på om det finns en Priority Passlounge på den flygplats du ska resa från. Du skickar flygplatskoden (arn för Arlanda) i ett sms till + 44 7624 80 99 77. Inom några sekunder får du svar via sms med information om öppettider och var på flygplatsen loungen är belägen.

Har du en smartphone kan du istället kostnadsfritt ladda  ner appen från Priority Pass.

Mer information finns på prioritypassÖppnas i nytt fönster

Behöver du höja din kreditgräns eller ansöka om ett extrakort?

Då är du välkommen att kontakta oss på Kundcenter, 0771- 22 44 88.  

Det är helt kostnadsfritt att ansöka om höjning av kreditgräns och extrakort. 

Extra inbetalning

Om du vill göra en extra inbetalning på ditt Nordea Premium ska beloppet sättas in på följande kontonummer:

  • PlusGirokonto 417 33 00-7

Som referens anges kortnumret med tillägget 83 på slutet. 

Exempel: 123412341234123483

Vid positivt saldo, gottgörs ingen ränta. Extrainbetalning aviseras inte särskilt, utan insättningen framgår av nästa kontoutdrag.

Förlust av kort utomlands

Du kan snabbt få hjälp om du råkar förlora ditt kort utomlands. Tjänsten Emergency Service hjälper dig att få tillgång till pengar igen. Du når Emergency Service dygnet runt genom att ringa +46 8 402 57 10.

I vissa länder kan du inte använda den här tjänsten. Ring oss innan resan och se om tjänsten finns på ditt resmål.

Tjänsten kostar bara när du väljer att utnyttja den. Priset är 500 kronor per tillfälle plus eventuell avgift för kontantuttag (för nödkontanter).

Försäkringar

Kompletterande reseförsäkring

Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordea Premium ingår en reseförsäkring som gäller i 90 dagar samt avbeställningsskydd från försäkringsgivare Europeiska ERV. Reseförsäkringen ersätter kostnader för sjukvårds- och läkekostnader samt hemtransport. För att se vilket reseskydd du har i kortförsäkringen, se punkt 4 i det fullständiga försäkringsvillkoret. 

Du som har bokat enkel biljett bör särskilt se över ditt reseskydd inför din resa, då din kortförsäkring i dessa fall endast gäller fram till resmålet. Därefter bör du komplettera med separat reseskydd eller använda dig av reseskyddet i din hemförsäkring som vanligtvis ersätter kostnader för sjukvård utomlands under resan. Vid tjänsteresa gäller inte hemförsäkringens reseskydd. Kontakta Europeiska ERV på telefon 0770-456 904 om du önskar teckna separat reseskydd.

För att ta del av försäkringarna måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället.

Gäller även för familjemedlemmar 

Försäkringen gäller även för familjemedlem, det vill säga make/maka/sambo/registrerad partner samt barn (hemmavarande) och barnbarn under 23 år. Försäkringen gäller även för familjemedlem som reser på egen hand.

Fullständiga försäkringsvillkor och förköpsinformation

Dessa moment ingår i den kompletterande försäkringen:

  • Avbeställningsskydd
  • Bagage- och transportmedelsförseningar
  • Outnyttjad skid- och golfaktiviteter
  • Invaliditet och dödsfall genom olycksfall
  • Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfall
  • Självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
  • Självrisk på hyrbil utomlands när resan har betalats med kortet

Det här omfattar avbeställningsskyddet

Om den försäkrade, närstående person, medresenär, eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall. Ersättning lämnas för avbeställningskostnader för resa och boende upp till det maxbelopp som anges i det fullständiga villkoret.

Det här omfattar inte avbeställningsskyddet

  • Matkostnader i en s k all inclusiveresa
  • Observera att graviditet inte räknas som en sjukdom och att du därför inte får ersättning vid avbeställning på grund av graviditet, komplikationer i samband med graviditet eller förlossning.

Så här ska resan betalas för att försäkringen ska gälla

  • Resan ska betalas med kort direkt hos resebyrån eller
  • Uppge kortnummer per telefon, fax eller på resebyråns hemsida.
  • Betala via Internet/giro- eller telefontjänst i Nordea

Undantag från ovanstående betalningssätt

Om resebyrån inte tar emot kort ska det styrkas med ett intyg från resebyrån.

Skada ska anmälas omgående

Det är viktigt att du anmäler din skada till försäkringsbolaget Europeiska ERV så snart som möjligt. Välj mellan någon av följande sätt för att göra din skadeanmälan: 

Vid flygbolagskonkurs

Vid flygbolagskonkurs gäller inte din reseförsäkring. Om du betalat din resa med kort kan du göra en kortreklamation.

Kontakt vid frågor om reseförsäkringen

Vid frågor om försäkringen kontakta Kortservice 0771-99 00 77, öppet dygnet runt.

Allriskförsäkring

När du betalar din nya TV, DVD-spelare eller vitvaror som kyl och frys med ditt Nordea Premium ingår en allriskförsäkring utan självrisk. Försäkringen gäller i 5 år, förutsatt att du har kvar ditt kort vid skadetillfället. Du slipper ta en butiksförsäkring, som kan kosta hundratals kronor per vara.

Ta del av fullständiga försäkringsvillkor (pdf, 355 KB)Öppnas i nytt fönster

Exempel: Olycka i köket

Du tappar en kastrull på spishällen som spricker. Hällen är köpt två år tidigare med ditt Nordea Premium. Försäkringen hjälper dig med reparationskostnader eller en ny häll. 

Varans inköpspris ska vara minst 2.000 kr och vara betald till 100 procent med kortet.*

Kontakt vid frågor om allriskförsäkringen

Vid frågor om försäkringen kontakta Kortservice 0771-99 00 77, öppet dygnet runt. Vid skada kontakta Europeiska ERV 0770-456 904 eller gör en skadeanmälan online erv.se skadeanmälanÖppnas i nytt fönster

*Se fullständiga försäkringsvillkor. För att försäkringen ska gälla måste ditt kort vara giltigt vid skadetillfället.

Leveransförsäkring vid Internetköp

Om du beställt en vara på Internet som har skadats under leveransen eller inte kommit fram till dig kan vi hjälpa dig med ersättning. Försäkringen som du får när du betalar hela varan med ditt Nordea Premium täcker varor värda upp till 30.000 kronor.

Ta del av fullständiga försäkringsvillkor (pdf, 355 KB)Öppnas i nytt fönster

Ska du handla på nätet? 

Betala då med ditt Nordea Premium så aktiveras en leveransförsäkring som täcker:

  • Skadat paket
  • Tomt paket/varan stulen
  • Förlust av paket vid transport

Med försäkringen i Nordea Premium får du ersättning motsvarande varans inköpspris, så att du kan köpa något nytt, eller få dina omkostnader betalda om du behöver skicka varan i retur. Försäkringen gäller vid köp av företag registrerade inom EU, Island, Norge, Schweiz och Liechtenstein . Varans inköpspris ska vara minst 1.000 kronor och vara betald till 100 procent med kortet.*

*Se fullständiga försäkringsvillkor. För att försäkringen ska gälla måste ditt kort vara giltigt vid skadetillfället.

Täcks inte ditt köp av Leveransförsäkring vid internetköp?

Är varans värde under 1.000 kronor eller har du handlat från en hemsida utanför EU, Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein ? Då kan du istället utnyttja din reklamationsrätt. 

En av fördelarna när du väljer att betala med kort är att du har möjlighet att reklamera ditt köp om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras. 

Läs mer om kortreklamation

Kontakt vd frågor och leveransförsäkringen

Vid frågor om försäkringen kontakta Kortservice 0771-99 00 77, öppet dygnet runt. Vid skada kontakta Europeiska ERV 0770-456 904 eller gör en skadeanmälan online erv.se skadeanmälanÖppnas i nytt fönster

Självriskförsäkring vid bilbärgning/assistans

Självriskskydd gäller också vid skada på din bil som innebär bilbärgning eller assistans och ersätter din självriskkostnad upp till 2.000 kronor, förutsatt att du tankat och betalat minst 20 liter drivmedel med ditt Nordea Premium. Självriskskyddet gäller i 60 dagar efter varje tankning. 

Ta del av fullständiga försäkringsvillkor (pdf, 355 KB)Öppnas i nytt fönster

Exempel – Bilsemester

Semesterdags och bilen är packad för en resa i Europa. Vattenpumpen går sönder och du måste boka bärgare till närmaste verkstad. Med den kompletterande försäkringen på Nordea Premium får du ersättning för den självrisk du betalar via din bilförsäkring.*

Kontakt vid frågor om självriskskyddet

Vid frågor om försäkringen kontakta Kortservice 0771-99 00 77, öppet dygnet runt.

Vid skada kontakta Europeiska ERV 0770-456 904 eller gör en skadeanmälan online erv.se skadeanmälanÖppnas i nytt fönster

*För att försäkringen ska gälla måste ditt kort vara giltigt vid skadetillfället.

Hole-in-one

Försäkringen gäller för Hole-in-one när du spelar minst 9 hål med godkänd markör på hemmabana, vid deltagande i golftävling eller annan bana där greenfee betalats med Nordea Premium. Ersättningsbeloppet är 2.000 kr.

Ta del av fullständiga försäkringsvillkor (pdf, 355 KB)Öppnas i nytt fönster

Kontakt vid frågor om Hole-in-one

Har du frågor om försäkring kontakta Kortservice 0771-99 00 77, öppet dygnet runt.

Vid skada kontakta Europeiska ERV 0770-456 904 eller gör en skadeanmälan online erv.se skadeanmälanÖppnas i nytt fönster

Erbjudanden

Preem - fullJulrabatt hos Preem 

Under perioden 1 december 2016 – 31 januari 2017 får du 25 öre i rabatt per liter drivmedel när du tankar på någon av Preems bemannade stationer och betalar med Nordea Premium. 

Drivmedelsrabatten dras direkt på fakturan.

NG erbjudanden - Priceless Stockholm 218x158Priceless Stockholm

MasterCard öppnar dörrarna till ett helt annat Stockholm. Med programmet Priceless Stockholm får du tillgång till unika erbjudanden och ovärderliga upplevelser inom allt från restaurang och shopping till konsert och sport. Erbjudanden som du kan utnyttja både när du reser privat eller i tjänsten. Nya erbjudanden tillkommer hela tiden och du kan alltid se vad som är aktuellt just nu.

Gör så här

1. Kika runt bland alla erbjudanden på PricelessÖppnas i nytt fönster
2. Registrera dig och ta del av upplevelserna!

Priser och villkor

Premiumkund

Nordea Premium
SpecifikationPremium
Årsavgift 600 kr (ordinarie pris 1.200 kronor)
Extrakort0 kr
Kontantuttag i Sverige och utlandet*2 % min 40 kr
Uttag av utländsk valuta i Bankomats automater i Sverige**2 % min 40 kr
Betalning av postförskott hos Postombud och Företagscenter2 % min 40 kr
Årsränta vid delbetalning (för närvarande)8,55 % 
Effektiv ränta beräknad på 20.000 kr samt årsavgift12,99 % 
Emergency Service500 kr per tillfälle plus eventuell avgift för kontantuttag
Kopia av inköpsnota120,00 kr
Pappersfaktura19 kr per faktura
e-faktura0 kr
Förtida utbyteskort (nytt kort innan giltighetstiden gått ut)100 kr

* På köp/uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet samt en av MasterCard fastställd nätverkskostnad på 0,17 - 0,49 % beroende på i vilket land köpet görs.

** På uttag av utländsk valuta i Bankomat AB's uttagsautomater i Sverige ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 4,03% av det svenska beloppet.

Räkneexempel Nordea Premium

Årspriset för Nordea MasterCard är 600 kronor (ordinarie pris 1200 kronor). Inköps- och kreditgräns max 100 000 kronor. Avtalet gäller tillsvidare. Räntan på nyttjad kredit efter räntefri period är f n 8,55 % (2016-03-05), räntan är rörlig. Vid en nyttjad kredit på 20 000 är den effektiva räntan f n 12,99 % och det sammanlagda belopp som ska betalas är 21.976 kronor. Beloppet är uträknat efter ett exempel där krediten är återbetald på 12 månader.