Betala med ditt kort utomlands

När du åker utomlands är det enklast att betala med kort, och du har alltid rätt valuta i plånboken. Nedan har vi samlat flera bra tips inför och under din resa.

Inför resan Under resan Inför resan

Kompletterande reseförsäkring - när du betalar resan med kort

relax-pa-stranden218x158Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt kort ingår en kompletterande reseförsäkring med bland annat avbeställningsskydd från försäkringsgivare Europeiska ERV. Den kompletterande reseförsäkringen ingår i alla kort förutom Nordea Electron.

Läs mer om den kompletterande reseförsäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor under respektive produkt i menyn till höger.

Se din PIN-kod till kortet i Internetbanken

Allt fler länder går över till chip och PIN-kod istället för namnteckning. Det innebär att du kan få svårt att betala med kortet utan PIN-kod. Har du glömt din PIN-kod? Du ser dina PIN-koder till alla dina Nordeakort i Internetbanken. 

Läs mer om hur du ser din PIN-kod i Internetbanken

Utländska uttagsautomater har ofta sifferpanelen vänd åt motsatt håll i jämförelse med svenska uttagsautomater. Se upp så att du inte slår in fel PIN-kod.

Förlust av kort utomlands 

Om du behöver spärra ditt kort ringer du +46 8 402 57 10 från utlandet. Vi har öppet dygnet runt årets alla dagar. Spara gärna telefonnumret så att du alltid har det lättillgängligt. 

Emergency Service 

Du kan snabbt få hjälp om du råkar förlora ditt kort utomlands. Emergency Service, som tjänsten kallas, hjälper dig att få tillgång till dina pengar igen. Du når Emergency Service dygnet runt genom att ringa +46 8 402 57 10. Tjänsten kostar bara när du väljer att utnyttja den. Priset är 500 kronor plus eventuell avgift för kontantuttag. 

I ett fåtal länder kan inte tjänsten utnyttjas. Ring oss innan resan och se om tjänsten finns på ditt resmål. 

Under resan

Betala med kort på semestern

barn-pa-stranden218x158När du åker utomlands är det enkelt att betala med kort. Det finns möjlighet att ta ut kontanter i VISA- eller MasterCard märkta uttagsautomater. På VISAsÖppnas i nytt fönster och MasterCardsÖppnas i nytt fönster hemsidor kan du se var det finns uttagsautomater i det område du ska besöka. ATM är det engelska namnet för uttagsautomat. 

Betala i landets valuta

Vår rekommendation är att alltid betala i landets lokala valuta när du är utomlands. Det är oftast mer fördelaktigt för dig som kund. Väljer du att betala i svenska kronor innebär det oftast en högre kostnad.

Det blir allt vanligare att du erbjuds betala i svenska kronor i utländska betalterminaler. Det innebär att du kan välja om kursen ska omräknas av den lokala banken eller av Nordea. När du väljer att betala i svenska kronor genomförs valutaväxlingen gentemot den lokala bankens kurs, som ofta är mindre fördelaktig än Visa och MasterCards centrala valutakurser. I praktiken väljer du antingen en fast växlingskurs eller en växlingskurs som kan variera beroende på när transaktionen löses in och omräknas. 

Enligt Visas och MasterCards regelverk ska du alltid kunna välja vilket alternativ som passar dig bäst. Säljföretaget eller banken ska också ge dig ett kvitto med aktuell kurs och summan både i den lokala valutan och den valuta du har valt att bli debiterad i.

Så här sätts kursen när du handlar med ditt kort utomlands

När du använder ditt kort utomlands skickas köptransaktionen via inköpsställets lokala bank till Nordea. Valutakursen sätts samma dag som inköpsstället får betalt av sin bank för den inlösta transaktionen. Om du handlar dagen innan en större förändring mot den svenska kronan, kan det medföra att varan eller tjänsten blir billigare eller dyrare jämfört med den kurs som noterades på inköpsdagen. Valutan upphandlas på valutamarknaden och köpkursen mot svenska kronor sätts flera gånger om dagen. Vid omräkning till svenska kronor tar Nordea ut ett administrativt påslag på 1,55%, som ingår i kursen.

Förlust av kort utomlands 

Om du behöver spärra ditt kort ringer du +46 8 402 57 10 från utlandet. Vi har öppet dygnet runt årets alla dagar. Spara gärna telefonnumret så att du alltid har det lättillgängligt. 

Emergency Service 

Du kan snabbt få hjälp om du råkar förlora ditt kort utomlands. Emergency Service, som tjänsten kallas, hjälper dig att få tillgång till dina pengar igen. Du når Emergency Service dygnet runt genom att ringa +46 8 402 57 10. Tjänsten kostar bara när du väljer att utnyttja den. Priset är 500 kronor plus eventuell avgift för kontantuttag. 

I ett fåtal länder kan inte tjänsten utnyttjas. Ring oss innan resan och se om tjänsten finns på ditt resmål.