Lowcosttravelgroup har ställt in sina betalningar

Det spanska reseföretaget Lowcosttravelgroup har den 18 juli 2016 meddelat att de har ställt in sina betalningar. Då detta är ett spanskt företag finns det ingen resegaranti ställd i Sverige. Det går därför inte att ansöka om ersättning hos Resegarantinämnden i detta fall. 

Om du har köpt en resa via Lowcostholidays och betalat med ditt kort ska du skicka in en kortreklamation till banken. 

Reseförsäkring

Om du tecknat en reseförsäkring, kontrollera om reseförsäkringen täcker kostnader till följd av konkurser.

Om du har betalat med kort

Om du har betalat resan med kort och inte kan få ersättning via försäkringen kan du ha rätt att få tillbaka dina pengar via din bank. Information om hur du gör en reklamation samt reklamationsblanketten hittar du här.

När du skickar in reklamationen till Nordea är det väldigt viktigt att du:

  • Först har stämt av med flygbolaget och hotellet om din resa och/eller ditt boende redan är betalt av Lowcostholidays och i så fall kan nyttjas utan ytterligare betalning. På de delar av paketet som är betalda av Lowcostholidays och som du med andra ord kan nyttja kan en reklamation inte göras. Det är viktigt att du är tydlig i din reklamation med vad du inte har fått (tjänst och belopp). Eventuella merkostnader i form av ny bokningsavgift, dyrare hotellrum eller liknande kan inte reklameras.
  • Skickar med din bokningsbekräftelse
  • Skickar med meddelande från Lowcostholidays som styrker att de inte kan uppfylla sin del av avtalet, dvs att de slutat göra affärer

En icke komplett reklamation kommer returneras för komplettering.

Mer information finns på Konsument EuropaÖppnas i nytt fönster och Kammarkollegiet.Öppnas i nytt fönster