Felsökning logga in och använda Internetbanken

Här får du hjälp att lösa tekniska problem med Internetbanken, till exempel vid inloggning.

Allmänt Felaktigt utloggad PIN-kod spärrad Mobilt BankID Allmänt

Enkla åtgärder

Visar webbsidan något felmeddelande som exempelvis att sidan kan inte visas eller om inget händer när du klickar på logga in kan du testa att rensa cache och cookies. Se instruktioner för respektive webbläsare. 

Tömma cache och cookies

Internet Explorer

  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Ta bort webbhistorik
  3. Markera kryssrutorna Temporära Internetfiler och Cookies
  4. Tryck på Ta bort

Mozilla Firefox

  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Rensa ut tidigare historik
  3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
  4. Markera Kakor och Cache
  5. Tryck på Ta bort

Google Chrome

  1. Klicka på kugghjulet överst i webbläsaren
  2. Välj Verktyg
  3. Klicka på Ta bort webbinformation/Rensa webbinformation
  4. I rutan som kommer upp, bocka i Rensa webbhistorik, Töm cacheminnet samt Ta bort cookies och andra webbplats- och plugin-data
  5. Vid texten Ta bort följande objekt från, välj Tidens början
  6. Klicka därefter på Rensa webbinformation

Safari för Mac

  1. Tryck på Safari överst i webbläsaren
  2. Välj Inställningar
  3. Klicka på Integritetsskydd
  4. Klicka på Ta bort alla webbplatsdata.
  5. Klicka Ta bort nu på följdfrågan

Återställa webbläsaren

Om det inte hjälpte att rensa cache och cookies kan du istället återställa webbläsaren. Följ instruktioner nedan samt stäng ner alla webbläsare. Öppna sedan ett nytt fönster och testa att logga in igen.

Windows

Mac

Felaktigt utloggad

Om du blivit felaktigt utloggad

En del kunder upplever ibland att de blir utloggade utan anledning och får meddelandet ”Du har blivit utloggad eftersom du inte har använt Internetbanken på 30 minuter”. Om du råkar ut för detta, kan du prova att

  1. Tömma cache och cookies (se instruktion på fliken Allmänt).
  2. Återställa webbläsaren (se instruktion på fliken Allmänt).
  3. Prova en annan webbläsare.
PIN-kod spärrad

Lås upp PIN-kod

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du en PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram. Här hittar du vad du behöver och hur du gör.

Det här behöver du för att låsa upp

  • Din kortläsare och sladden.
  • Den åttasiffriga PUK-kod som följde med ditt kort. Obs! Vissa kort saknar PUK-kod. Kontakta Kundcenter 0771 - 22 44 88 och kontrollera vad som gäller för ditt kort.
  • Senaste versionen av BankID säkerhetsprogram. Finns att ladda ner på BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster
  • Drivrutiner till kortläsaren. (Om drivrutinerna redan är installerade på din dator kan du hoppa över detta steg).

Så här gör du för att låsa upp

  1. Anslut kortläsaren med sladden och stoppa i kortet.
  2. Öppna säkerhetsprogrammet:
    • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
    • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.
  3. Klicka på ditt namn och sedan knappen "Hantera PIN".
  4. Mata in din åttasiffriga PUK-kod och klicka OK.

 Saknar du PUK-kod är du välkommen att ringa Kundcenter på 0771-22 44 88 för att beställa.

Mobilt BankID

Inloggningsproblem i Internet Explorer 9

Om du använder Internet Explorer 9 och upplever problem med att logga in med Mobilt BankID kan det hjälpa att aktivera kompatibilitetsvyn. Det gör du genom att klicka på det rivna pappret i adressfältet högst upp i webbläsaren. När pappret blir mörkblått är kompatibilitetsvyn aktiverad och du kan logga in

Glömt säkerhetskoden

Har du glömt din säkerhetskod behöver du hämta ett nytt Mobilt BankID.

  1. Logga in i Internetbanken med e-kod och välj BankID, Nytt BankID.
  2. Följ instruktionerna på sidan tills du får din aktiveringskod.
  3. Öppna BankID säkerhetsapp i din mobil eller surfplatta
  4. Gå till menyn Inställningar och välj Hämta nytt Mobilt BankID
  5. Mata in ditt personnummer och aktiveringskoden

Spärra Mobilt BankID

Ring oss på 08-402 57 10, eller logga in i Internetbanken med e-kod och välj BankID, Mina BankID, ”Visa och spärra BankID”.

Du ska spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, till exempel om din mobil har blivit stulen.