Lås upp PIN-kod

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du en PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram. Här hittar du vad du behöver och hur du gör.

Det här behöver du för att låsa upp

  • Din kortläsare och sladden.
  • Den åttasiffriga PUK-kod som följde med ditt kort. Obs! Vissa kort saknar PUK-kod. Kontakta Kundcenter 0771 - 22 44 88 och kontrollera vad som gäller för ditt kort.
  • Senaste versionen av BankID säkerhetsprogram. Finns att ladda ner på BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster
  • Drivrutiner till kortläsaren. (Om drivrutinerna redan är installerade på din dator kan du hoppa över detta steg).

Så här gör du för att låsa upp

  1. Anslut kortläsaren med sladden och stoppa i kortet.
  2. Öppna säkerhetsprogrammet:
    • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
    • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.
  3. Klicka på ditt namn och sedan knappen "Hantera PIN".
  4. Mata in din åttasiffriga PUK-kod och klicka OK.

 Saknar du PUK-kod är du välkommen att ringa Kundcenter på 0771-22 44 88 för att beställa.