Internet, mobil och telefon

TouchID girl couch 

Logga in i Mobilbanken med ditt finger - både i Android och iPhone

Läs mer om nyheterna i Mobilbanken
I fokus Alla produkter Koder Kortläsare/dosa I fokus

Mobilbanken

Med appen har du banken på fickan.

Apparna finns för iPhone, iPad, Android.

Internetbanken

Gör det mesta via datorn i lugn och ro.

Betala räkningar, beställ produkter, se över ditt sparande och din pension.

Telefonbanken

Personlig service dygnet runt.

Ring och sköt många av dina ärenden utan att behöva besöka ett bankkontor.

Alla produkter

Mobilt BankID, BankID på fil och kort

Legitimera dig när du gör ärenden på Internet.

Finns till mobil, surfplatta, dator och på kort.

Swish

Skicka pengar till andra privatpersoner via mobilnumret.

Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt, oavsett bank

Saldo via sms

Ha koll på saldot i mobilen.

Få SMS med ditt saldo och senaste transaktionerna, för kontot eller kortet.

Ladda kontantkort

Till mobilen eller bredbandet.

Med sparade uppgifter om operatör och förvalda laddningsbelopp går det snabbt och enkelt.

Bevakning via sms

SMS från din ekonomi.

Få SMS när något händer på ditt konto. Du väljer själv vad du vill bli informerad om.

Koder

Startkod

Startkod är en tillfällig kod på åtta siffror som du använder för att komma igång med våra internet och telefontjänster. 

Du kan få den genom att ringa Telefonbanken 0771-22 44 88. Startkoden skickas till din hemadress.  Du kan också besöka ett bankkontor och få din startkod via SMS. Startkoden använder du sedan för att välja en egen personlig kod.

Mer om hur du kommer igång med hjälp av startkoden hittar du på nordea.se/startkod  

Personlig kod

Personlig kod är en fyrsiffrig kod som du använder vid förenklad inloggning till Internetbanken, Mobilbanken och i talsvaret.

Du kan enkelt välja en egen personlig kod i Internetbanken, Mobilbanken eller genom att ringa Telefonbanken och följa instruktionerna i telefonen. 

Om du saknar möjlighet att logga in, kan du ringa Telefonbanken 0771-22 44 88. Då får du en tillfällig startkod som du kan använda för att välja en egen personlig kod. Startkoden skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din startkod via SMS.

PIN-kod

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som du anger i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker. Koden används också för e-kod och för säkerhetslösningen Säkrare kortköp på Internet tillsammans med kortläsaren. Du har en separat PIN-kod för varje kort.

Om du saknar eller har glömt din PIN-kod kan du beställa en påminnelse från Kundcenter 0771 - 22 44 88.

PUK-kod

PUK-kod är en åttasiffriga kod som du fick tillsammans med ditt kort. Den använder du för att låsa upp PIN-koden för användning om den har spärrats. Du använder din kortläsare vid upplåsningen. PUK-kod finns för bank- och kreditkort som har e-kod och e-legitimation med giltighetsdatum från 2015/01 och framåt, samt för inloggningskort med giltighetsdatum från 2017/01 och framåt.

Om du saknar PUK-koden kan du beställa den via Kundcenter på 0771 - 22 44 88.

Kortläsare/dosa

Om kortläsaren

Kortlasare-NCR1-utan-kort-79x106Kortläsaren använder du tillsammans med ditt bank- eller kreditkort från Nordea till Internetbanken, Mobilbanken,Telefonbanken och för att göra säkra kortköp på Internet. Saknar du ett bank-/kreditkort får du ett speciellt Inloggningskort.

Med kortet, kortläsaren och din PIN-kod tar du fram tillfälliga koder för att logga in och signera uppdrag. En kortläsare ingår utan extra kostnad när du skaffar våra Internet- och telefontjänster.

Beställa kortläsare

När du skaffar Internetbanken eller Telefonbanken ingår utan kostnad automatiskt 1 stycken kortläsare. Du kan själv beställa fler kortläsare mot en kostnad via Gemaltos Webbshop. 

Nordeas kortläsare 

Kortläsare NCR1Öppnas i nytt fönster

Pris 110 kr

Mått: 98x66x15 mm 

För att logga in och signera ärenden med e-kod. Kan även användas för att godkänna kortköp på Internet.

Lås upp PIN-kod

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du en PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram. Här hittar du vad du behöver och hur du gör.

Det här behöver du för att låsa upp

  • Din kortläsare och sladden.
  • Den åttasiffriga PUK-kod som följde med ditt kort. Obs! Vissa kort saknar PUK-kod. Kontakta Kundcenter 0771 - 22 44 88 och kontrollera vad som gäller för ditt kort.
  • Senaste versionen av BankID säkerhetsprogram. Finns att ladda ner på BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster
  • Drivrutiner till kortläsaren. (Om drivrutinerna redan är installerade på din dator kan du hoppa över detta steg).

Så här gör du för att låsa upp

  1. Anslut kortläsaren med sladden och stoppa i kortet.
  2. Öppna säkerhetsprogrammet:
    • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
    • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.
  3. Klicka på ditt namn och sedan knappen "Hantera PIN".
  4. Mata in din åttasiffriga PUK-kod och klicka OK.

 Saknar du PUK-kod är du välkommen att ringa Kundcenter på 0771-22 44 88 för att beställa.

Tips om Internet, mobil och telefon

Woman by computer 

Säkerhet och bedrägerier

Så här skyddar du dig mot bedrägerier på nätet.

Woman hand holding mobile phone 

Vilka ärenden kan jag göra var?

Här får du svar på vad du kan göra i olika kanaler.