Som god man eller förvaltare i Nordea

  • Får du tillgång till nätbanken och appen för att betala räkningar och göra överföringar.
  • Om du har ett Mobilt BankID har du möjlighet att skicka arvodesbeslut och uttagsmedgivanden till oss digitalt genom vår meddelandetjänst.
  • Du får personlig service hos Kundservice, 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.

Kom igång med att använda våra tjänster

För att komma igång behöver du visa upp eller skicka in ”registerutdrag om ställföreträdarskap” i en pdf, som du får från överförmyndarmyndigheten i din kommun. Registerutdraget får inte vara mer än ett år gammalt och behöver innefatta rätt att förvalta egendom.

God man och registrering via Kundservice

Du som har blivit god man och vill registrera dig via Kundservice behöver ha ett Mobilt BankID, och din huvudman behöver vara myndig och kund i Nordea. I samband med registreringen kan du lägga till tjänster som ger dig möjlighet att sköta huvudmannens bankärenden via nätbanken och appen.

  1. Skicka in ditt utfärdade registerutdrag via Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster som en pdf-fil.
  2. Välj God man – Registerutdrag i rullistan.
  3. Fyll i huvudmannens personnummer, ditt namn och ditt eget telefonnummer.
  4. Skanna och spara registerutdraget som en pdf, och bifoga det. Inget meddelande behövs.
  5. Efter tre arbetsdagar har utdraget registrerats i våra system och du kan ringa 0771-22 44 88 för att fullfölja registreringen.

Förvaltare

När du har blivit utsedd till förvaltare ber vi dig kontakta Kundservice för att boka in en tid på ett bankkontor. På bankkontoret får du sedan hjälp att lägga upp konton och tjänster för huvudmannen och dig.

Hantera dokument digitalt
Bankärenden via appen och nätbanken
Faktablad

Hantera dokument digitalt

Du som god man eller förvaltare har möjlighet att digitalt göra en överföring mellan din huvudmans spärrade konto och fria konto i Nordea. Du kan också beställa en förteckning över överförmyndarspärrade konton. För att kunna göra det behöver du först ha ditt "registerutdrag om ställföreträdarskap" från överförmyndarmyndigheten registrerat hos Nordea.

Så här skickar du in uppdrag om uttag från överförmyndarspärrade konton till oss

  1. Fyll i blanketten Överföringsuppdrag god manÖppnas i nytt fönster och spara den som en pdf på din dator. Skanna och spara ditt uttagsmedgivande eller arvodesbeslut som en pdf. 
  2. Logga in i den digitala brevlådan Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster i nätbanken med hjälp av Mobilt BankID.
  3. Klicka på Nytt meddelande och välj God man – Överföringsuppdrag i rullistan. I meddelandefältet anger du ditt eget namn och personnummer. Tänk på att inga andra meddelanden kan lämnas i meddelandefältet. 
  4. Klicka på Lägg till bilaga och ladda upp blanketten Överföringsuppdrag god man, som du sparat ned i steg 1, och uttagsmedgivandet eller arvodesbeslutet som pdf.
  5. Klicka på Skicka. Inom tre bankdagar får du ett besked via sms att överföringen är gjord. Bekräftelsen finns i e-brevlådan Avtal och meddelanden, under det avtal som tillhör din huvudman. 

Så här beställer du förteckning över överförmyndarspärrade konton

  1. Logga in i den digitala brevlådan Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster med hjälp av Mobilt BankID. Välj det avtal som tillhör din huvudman.
  2. Klicka på Nytt meddelande och välj God Man – Överföringsuppdrag i rullistan. I meddelandefältet anger du ditt eget namn och personnummer. Skriv att du önskar beställa förteckning över överförmyndarspärrade konton.
  3. Klicka på Skicka. Inom cirka tre bankdagar får du ett besked via sms att förteckningen finns i e-brevlådan Avtal och meddelanden. Under det avtal som tillhör din huvudman.

Sköt vardagsekonomin via appen och nätbanken

Som god man eller förvaltare kan du använda appen och nätbanken för att sköta många ärenden. Du loggar in med din egen säkerhetslösning och växlar mellan ditt och din huvudmans avtal. Klicka på ditt namn uppe till höger i nätbanken eller välj profil nere till höger om du använder mobilbanken. Välj sedan ”byt avtal”. Ditt BankID kan vara utställt av Nordea eller av en annan bank.

Bankärenden du kan göra via nätbanken och appen

  • Se huvudmannens engagemang.
  • Kontrollera huvudmannens saldon och transaktioner på konton, fonder och lån.
  • Betala huvudmannens räkningar till PlusGiro och Bankgiro.
  • Se huvudmannens kommande betalningar. 
  • Se huvudmannens årsbesked under "dokument" i nätbanken. 

Kuvertgiro – betalningsuppdrag per post

Har du inte möjlighet att sköta bankärendena via nätbanken kan du istället skicka in betalningsuppdragen per post till Nordea. Läs mer om Kuvertgiro.

Frågor och svar om god man och förvaltare