Frågor och svar om Nordeas kundprogram

Här har vi samlat frågor och svar om Nordeas kundprogram.

Vilka krav gäller för de olika nivåerna?
Svar:

Vilken nivå du kvalificerar till beror på dina samlade affärer hos oss. Har du familj kan du ansluta den. Då räknas familjens samlade affärer och alla i familjen får samma förmåner som du. Läs mer om nivåerna i Nordeas kundprogram.

Vilka är förmånerna i kundprogrammet?
Svar:

Beroende på nivå kan förmånerna vara allt ifrån rabatterade priser på banktjänster och ränteförmåner till olika grader av personlig rådgivning. Läs mer om förmånerna i Nordeas kundprogram.

Varför ska jag bli Förmånskund i Nordea?
Svar:

Som Förmånskund i Nordea har du en rad förmåner, bl a får du en Personlig Bankman, betal- och kreditkortet Nordea Gold, möjligheten att betala räkningar utan kostnad, samt 50 % rabatt på utvalda banktjänster. Läs mer om förmånerna du får som Förmånskund.

Vad krävs för att få ansluta mig till Nordeas kundprogram?
Svar:

Det enda som krävs för att du ska kunna ansluta dig till Basnivån är att du fyllt 18 år och har ett Personkonto med regelbunden insättning.

Vad är Nordeas kundprogram och hur ansluter jag mig?
Svar:

Nordeas kundprogram ger dig en rad förmåner när du samlar dina bank- och försäkringsaffärer hos oss. Kundprogrammet består av en basnivå och fyra förmånsnivåer: PLUS-kund, Förmånskund, Premium och Private Banking. Är du mellan 18-28 kan du välja att bli Check-in kund. Du ansluter dig enkelt genom att kontakta närmaste Nordeakontor eller ringa oss på telefon 0771-224488. Läs mer om Nordeas kundprogram.

Hur mycket kostar det att bli kund i Nordea?
Svar:

Lönekonto, sparkonto (Förmånskonto) och Internet- och telefonbanken är kostnadsfria.

Som Förmånskund i Nordea kostar det heller ingenting att skaffa betal- och kreditkortet Nordea Gold medan priset på exempelvis bankkort och Telefonbanken med personlig service dygnet runt varierar beroende på om man är Förmånskund eller inte. Fullständiga priser samt information om våra kundförmåner hittar du på sidan Kundförmåner

Du kan boka möte hos en rådgivare på Nordea för att i lugn och ro komma fram till de lösningar som passar dig bäst. 

Är du inte kund sedan tidigare ringer du 0771-22 44 88, dygnet runt.

Jag har gjort den sista inbetalningen på mitt Privatlån och kvalificerar mig därmed inte längre som Förmånskund. Vad händer nu?
Svar:

Du kommer i god tid att få ett brev som talar om att du är på väg att byta nivå i Nordeas kundprogram. För att få vara kvar som Förmånskund behöver du ytterligare en produkt ur en av våra produktgrupper, eller utöka din sparande- eller lånevolym hos oss.

Jag har konton i en annan bank. Kan jag ändå vara kund hos er på Nordea?
Svar:

Visst kan du vara kund i många banker samtidigt. Det kan vara bra att prova på en annan bank innan man flyttar över sina tillgångar helt och hållet till en ny bank. Många kunder i Sverige är kunder i flera banker.

Var kan jag läsa mer om de olika förmånerna på respektive nivå i Nordeas kundprogram?
Svar:

Du kan läsa mer om respektive nivå i kundprogrammet under Kundprogam.

Både jag och min sambo är kunder i Nordea. Jag är PLUS-kund, men det är inte min sambo. Varför?
Svar:

Har du familj kan du ansluta den, på alla nivåer i Nordeas kundprogram. Då är det familjens samlade affärer som räknas och alla i familjen får samma förmåner som du. Det gäller även om du har barn upp till 18 års ålder.

Vad är fördelarna med att välja Nordea som min bank?
Svar:

Vi har ett unikt kundprogram som beroende på vilken nivå du kvalificerar till ger dig möjlighet att ta del av en rad förmåner. Förmånerna kan vara allt ifrån rabatterade priser på banktjänster till olika grader av personlig rådgivning.

Du har möjlighet att få din egen Personliga Bankman som är insatt i just din privatekonomi. Om du vill ansluta din familj får de naturligtvis samma fördelar.

Jag är Förmånskund. Mitt bolån har jag dock i en annan bank. Vad kostar det att flytta det till er?
Svar:

Att flytta ditt bolån till Nordea är kostnadsfritt. Observera dock att om lånen har bunden ränta kan du bli skyldig att betala ränteskillnadsersättning.

Jag är PLUS-kund i Nordeas kundprogram. Om jag flyttar ett sparkapital som jag har i en annan bank till Nordea och därmed kvalificerar för en högre nivå i Nordeas kundprogram, hur meddelar jag er?
Svar:

Du behöver inte göra något. Du kommer automatiskt att flyttas till den högre nivån och får ett välkomstbrev när flytten är genomförd. Som Förmånskund får du förmånliga priser och räntor.